BMW csoport
történetének elsõ villamosmotorral hajtott modellje:
i3
..............................
A karosszéria
szénszálas erõsítésû mûanyagból
(CFK) készül. Ennek alkalmazása ellensúlyozza
a lítiumion-akkumulátor többlettömegét.
Elöl szimpla ágyazású lengõkarhoz csatlakozó
MacPherson rugóstag, míg hátul közvetlenül
a Drive-modulhoz csatlakozó, ötkarú felfüggesztések
vannak. A fordulókör mindössze 9,86 méter
átmérõjû.
.........
A villamos motor tömege mindössze 50
kilogram. Amint a vezetõ elveszi a gázt, a fékezési
fázisok alatti energia-visszatáplálás (az úgynevezett
rekuperáció) rendszere lép mûködésbe.
A motor ekkor generátor-üzemmódra váltva táplál
elektromos áramot a lítiumion-akkumulátorba, pontosan
szabályozható fékhatás mellett. A rekuperációs
teljesítmény ennek során a sebesség függvényében
alakul, így a magasabb sebességtartományokon a gazdaságos
„vitorlázás” üzemmódban halad a jármû,
míg lassú tempónál intenzív fékhatás
érhetõ el.
.....................
Korszerû lítiumion-akkumulátornak
köszönhetõ a mindennapos közlekedés során
130-160 kilométer hatótávolság, amely az ECO
PRO illetve az ECO PRO+ üzemmód használatával
egyenként mintegy 20-20 százalékkal tovább
növelhetõ hatótáv-növelõ technikával
(Range Extender), amely menet közben mindvégig állandó
szinten tartja a lítiumion-akkumulátor töltöttségi
állapotát, amennyiben az egy adott szintig süllyed.
E feladatot egy 650 köbcentiméteres, 25 kW/34 LE teljesítményû,
kéthengerû benzinmotor látja el. A Range Extender segítségével
a hatótáv összességében akár a
300 kilométert is elérheti.
A szériafelszereltség bõvíthetõ
a blokkolásgátlóval (ABS), a kanyarbeli fékszabályzás
(Cornering Brake Control; CBC), a dinamikus fékszabályzás
(Dynamic Brake Control; DBC), a vészfék-asszisztens (Brake
Assist), a fékrendszer-készenlét (Brake Standby),
az emelkedõ-asszisztens (Start-Off Assistant), a féknyomás-kiegyenlítés
(Fading Compensation) és a féktárcsák rendszeres
szárazra törlõ (Dry Braking) rendszereivel. A gombnyomásra
aktiválható Dinamikus Vonóerõ-szabályzás
(Dynamic Traction Control; DTC) technikája az elektronikus menetstabilizáló
rendszer (DSC) beavatkozási küszöbértékeit
megnövelve, havon vagy laza talajon való induláskor,
illetve a dinamikus kanyarvételek során a hajtott kerekeken
bizonyos ellenõrzött mértékig lehetõvé
teszi a kipörgés elkerülését.
A heti két-három töltéssel
fedezni lehet a napi átlag 45 kilométeres utazást.
Az akkumulátor egyenként 12 cellát tartalmazó,
összesen nyolc modulból áll, amelyek együttesen
360 volt névleges feszültséget produkálnak, s
mintegy 22 kWh energiát szolgáltatnak. Falitöltõ
(Wallbox) is telepíthetõ a garázsba, amely az adott
háztartásban
rendelkezésre
álló legnagyobb áramerõsséggel végzi
a töltést, így már alapkonfigurációjában
is mintegy hat óra alatt feltölti az akkumulátort. A
nyilvános gyorstöltõ-állomásokon (50 kW)
akár már 30 perc elteltével is az akkumulátor
80 százalékos töltöttsége érhetõ
el. Hatótáv-növelõ technikával (Range
Extender) is felszerelhetõ, amely menet közben mindvégig
állandó szinten tartja a lítiumion-akkumulátor
töltöttségi állapotát, amennyiben az egy
adott szintig süllyedt. E feladatot egy 650 köbcentiméteres,
kéthengerû 25 kW/34 lóerõs benzinmotor látja
el, ami egy generátort hajtva áramot termel. Ennek segítségével
további 100 kilométerrel hosszabbítható a hatótáv,
amely így összességében a 300 kilométert
is elérheti.
. |