BMW motorketékpárok
Az új K
1200 GT
Idestova lassan húsz éve a fekvő helyzetű soros négyhengerű
motor a K-sorozat BMW-motorkerékpárjainak fő ismertetőjegye. Fölényes teljesítmény-kifejtése
mellett rendkívül megbízható és már-már legendásan hosszú élettartamú erőforrás.
Legkorszerűbb digitális motorvezérlő elektronikai rendszerének
köszönhetően, amely a hármashatású szabályozott katalizátorral együtt példásan
tiszta működésűvé teszi, teljességgel megfelel korunk műszaki kívánalmainak.
A K-sorozat négyhengerű képviselői mindig is a BMW motorkerékpár-kínálatának
fontos támpillérei voltak, és ez a jövőben sem lesz másképp.
Szinte a kezdetektől fogva tagja volt a K-sorozatnak az
1984-ben bemutatott, teljes borítású K 100 RT. Ennek gazdag felszereltségű,
kényelmes utódja, a K 1100 LT hosszú éveken át az ideális túramotor megtestesítője
volt.
A K 1200 LT, amely 1999 tavaszán váltotta le a K 1100
LT-t, újraértelmezte a túramotor fogalmát. Fényűző kialakításának, magas
szintű menetkényelmének és átlagon felül gazdag alapfelszereltségének köszönhetően
új távlatokat tárt fel a kétkerekű mobilitásban. Nem véletlenül nevezték
el a motorkerékpárok 7-es BMW-jének, amely kényelmét, felszereltségét,
de menetdinamikai sajátosságait tekintve is mércét állít kategóriájában
a személygépkocsik között.
A BMW azon vásárlóinak kínálja a K 1200 GT-t, akik számára
kevésbé fontos a túláradó luxus, ám semmiképpen sem szeretnének lemondani
a túramotorok nyújtotta hatékony menetszél- és időjárás elleni védelemről,
valamint a kényelmes, egyenes ülőhelyzetről.
E kívánalmak jegyében született meg a sikeres K 1200 RS
új modellváltozata, amelynél a túramotorozáson van a fő hangsúly. Túraalkalmasságga
kiváló fordulékonysággal és dinamizmussal párosul. A „GT“ a Gran
Tourismo szó rövidítése, és mint ilyen, a magas szintű menetkényelem és
a kifinomult sportosság ideális elegyének szinonimája.
Az új K 1200 GT 2002. végén került piacra a K 1200 RS
sport- és a K 1200 LT luxus-túramotor képviselte K-sorozat harmadik tagjaként.
A
K 1200 RS szolgált műszaki alapul: változatlan hajtás és futómű
A GT a K 1200 RS jól bevált, csúcsmodern műszaki megoldásait
kamatoztatja. Változatlan formában vette át tőle a hajtásláncot, motorja
az 1200 köbcentiméteres erőforrás 96 kW (130 LE) teljesítményű változata.
Egyes 72 kW-os (98 LE-s) változatban is forgalmazza a BMW. A jövőben
életbe lépő károsanyag-kibocsátási előírásokat teljesítendő, megújult a
lambda-szonda, megváltozott a katalizációs felület anyaga és a motorvezérlés,
továbbá még tisztább működésűvé vált a négyhengerű motor.
Szintén a K 1200 RS-től származik a futómű. Az első kereket
megvezető BMW Telelever és a kardánhajtású hátsó kereket integráló BMW
Paralever futómű kiváló menetkényelmet szavatol, amely egyaránt kielégíti
a sportos és a kényelemorientált haladással szemben támasztott magas szintű
elvárásokat. A rugóutak hossza megegyezik K 1200 RS-ével. Hátul 5,5 colos
felnire szerelt széles, 180 mm-es gumiabroncs forog.
Karosszéria: módosított borítás
elektromosan állítható szélvédővel
A borítás, amely főbb elemeit tekintve ugyancsak a K 1200
RS-ről került át, szintén átalakult. A hatékonyabb szél- és időjárás elleni
védelem érdekében szélesebb lett az alsó része, így még jobban távol tartja
a menetszelet a vezető lábaitól. Ez a kiegészítő idom valamennyi fényezés
esetén fekete színű.
Szintén újak a fényezett kézvédők, valamint a korábbinál
magasabb, immár elektromosan állítható új szélvédő. Kényelmes, fokozatmentes
állítási lehetőségének köszönhetően a mindenkori vezető testmagasságának
és igényeinek megfelelően alakítható a szélvédelem.
A fenti módosítások az általuk biztosított funkcionális
előnyökön túlmenően külsőleg is megkülönböztetik a GT-t a K 1200 RS-től.
Kényelmesebb ülések és magasabb
kormány
A BMW a komfortkormány átalakításával járult hozzá a túramotorozáshoz
elengedhetetlenül fontos kényelmes ülőhelyzet kialakításához. A GT kormánya
valamivel magasabb, és más szögben van meghajlítva, mint K 1200 RS-é, így
kevésbé veszi igénybe a vezető csuklóit, és egyenes testtartás felvételét
teszi lehetővé számára. Az új komfortnyereg a K 1200 RS-éhez hasonlóan
állítható magasságú, 790 mm-en vagy 820 mm-en lehet rögzíteni
A BMW Integral ABS részleges
kiterjesztésű változata gyárilag
Az új K 1200 GT alapfelszereltsége a BMW Integral ABS
részleges kiterjesztésű változatát tartalmazza. A részleges kiterjesztés
azt jelenti, hogy míg a fékkar az első és a hátsó féket egyaránt működésbe
hozza, a fékpedál csak a hátsó kerékre hat. A GT fékrendszere egyébként
megegyezik a K 1200 RS-ével, azaz elöl rajta is a kíváló hatásfokú Evo-fék
teljesít szolgálatot.
Csomagtartó-rendszer és fényezett
fedelű oldaltáskák gyárilag
A K 1200 GT csomagtartóvázzal és oldaltáskákkal
készül. Utóbbiak fedele fényezett kivitelű, így még elegánsabbá és nemesebbé
teszik a motor külsejét.
Kétfajta fényezés és fehér indexbúrák.
A GT orientkék metál és szürkészöld metál színben rendelhető
meg, a nyereg mindkét esetben fekete. Fehér színű indexbúrái elegáns összhangban
állnak az említett színekkel.
Extrafelszereltség és tartozékok
A gyári extrafelszerelések sorában megtalálható a markolat-
és az ülésfűtés, valamint a K 1200 RS-ről ismert sebességtartó automatika.
Felár nélkül választható a GT-hez a fűtött kivitelben is rendelhető alacsony
nyereg, amelyen 770 mm-re és 800 mm-re állítható be az ülésmagasság. Mint
arról a fentiekben már szó esett, egyes országokban 72 kW (98 LE)
teljesítményű változatban is megvásárolható a GT.
A tartozékokat a BMW-márkakereskedők értékesítik és szerelik
fel. Minden megtalálható közöttük, ami része a K 1200 RS-hez kínált tarzotékcsomagnak,
hacsak eleve nem foglaltatnak benne a GT alapfelszereltségében, mint például
az oldaltáskák.
R 1100
S BoxerCup Replika
A versenymotor utcai változata
A nemzetközi BMW Motorrad BoxerCup futamain kéthengerű
R 1100 S-k nyergében mérik össze tudásukat a pilóták. Mostantól utcai változata
is létezik a versenymotornak, az R 1100 S BoxerCup Replika. Ez az igazi
BoxerCupok jellegzetes óceánkék metál/alpesi fehér fényezésével és Randy
Mamola aláírásával készül. Indexbúrái fehér színűek.
Az utcai változat műszakilag az R 1100 S-nek felel meg.
Alapáron jár hozzá a jobb bedönthetőség érdekében hosszabb rugóstagokkal
készülő sportfutómű, valamint a 180/55 ZR 17 méretű gumival felszerelt
5,5 colos hátsó felni. A két felni óceánkék színre van fényezve.
A versenymotorról származik a hengerfejborítás és a légellenállást
javító motorspoiler – mindkettő a Formula-1-ben alkalmazott rendkívül könnyű
szénszálerősítésű műanyagból készül. Szintén a versenymodellt idézik a
motorspoilerre ragasztott szponzor-matricák.
A Replikához is megrendelhető az R 1100 S-hez kínált extrafelszerelések
egy része, köztük az Integral ABS részleges kiterjesztésű változata és
a markolatfűtés. A motorspoiler természetesen az ügyfelek igényétől függően
matricák nélküli kivitelben is kérhető hozzá. A tartozékok között megtalálható
a BMW-csomagtartó-rendszer, valamint a tanktáska.
Módosított
hatfokozatú váltó valamennyi boxermotoros modellhez
A BMW gyökeresen átalakította a boxermotoros modellekhez
kínált hatfokozatú váltót. A korábbi szerkezet alapkoncepciójának megtartása
mellett a fogaskerekek geometriájának átalakulása jelzi a leglényegesebb
változást. Mivel az új változat fogaskerekei magasabb fogazással készülnek,
jobban egymásba tudnak kapaszkodni a fogak, és „finomabban“ kapcsolódnak
a fogaskerekek. E megoldásnak köszönhetően csökken a váltási zaj, vagyis
csendesebben működik a váltó.
Egyúttal kapcsolhatósága is javult. Mivel csökkent az
alkatrészek súrlódása, könnyebben hívhatók be az egyes sebességfokozatok.
A kapcsolókörmök és a fogaskerekek megfelelő részeinek átalakítása ugyancsak
a könnyebb, pontosabb és csendesebb működésnek kedvezett. Az említett javítóintézkedések
áldásos hatásaként mintegy 1 kilogrammal csökkent a váltó tömege.
A hatfokozatú, boxermotoros modellek - az R 1200 C nem
tartozik közéjük – mostantól ezzel a korszerűsített váltóval kerülnek forgalomba.
Változtatások
a 2003. modellévre
Az idén bizonyos változtatásokkal és korszerűbb műszaki
kivitelben készülnek egyes modellek és modellsorozatok. A legfontosabb
újdonságok a következők:
F-sorozat
Állítható kivitelű túra-rugóstaggal bővül az F 650 tartozékkínálata.
R-sorozat
Minden hatfokozatú boxermotoros modell - az R 1200 nem
tartozik közéjük – megkapja az elsőként az R 1200 CL-en bemutatott korszerűsített
váltót.
Az R 1150 GS-hez, az R 1100 S-hez és az R 850/1150 R-hez
fehér indexbúrák rendelhetők tartozékként.
Az R 1150 CS és modelltestvére, az Adventure legfontosabb
újdonsága a terepen kiiktatható részleges kiterjesztésű Integral ABS. A
blokkolásgátló berendezés a korábbiakhoz hasonlóan extrafelszerelésnek
számít.
Acélsodronyos fékvezetékeket kap az R 1150 R és az új
R 850 R.
Az Independent öntött felnijeivel is megrendelhető az
R 1200 C (extrafelszerelés), az R 1200 C Independent pedig kérhető kisebb
méretű utasüléssel is.
K-sorozat
5,5 colos felnire szerelt széles, 180 mm-es hátsó gumiabroncsot
kap a K 1200 RS. Extrafelszerelésként keményebb rugóval és lengéscsillapítóval
ellátott sportrugóstag és fehér indexbúrák rendelhetők hozzá.
Valamennyi BMW-motorkerékpár állandó tompított
világítást kapott. |