A BMW készíti a világ első sorozatgyártású tüzelőanyag-cellás autóját

Ha a fotókat eredeti méretben akarja látni, kattintson rájuk!
 

A BMW lesz a világ legelső autógyára, mely kisszériás formában gyárt olyan gépkocsikat, melyekben tüzelőanyag-cellák generálnak áramot. A jövő évi EXPO 2000 világkiállítás "Tiszta Energia" projektje idejére számos hidrogénhajtású 7-es sorozatú limuzint szerelnek fel ezzel. Később a tüzelőanyag-cellás 7-es sorozatot a nyilvános piacra bocsátják.

A tüzelőanyag-cella feladata a fedélzeti elektromos rendszerek árammal való ellátása. Az "elektrokémiai elem" ezáltal azt tudja nyújtani, amit a legjobban tud: nagyon jó hatásfokkal áramot fejleszt. A gépjármű hajtására a BMW továbbra is a belsőégésű motorokat tartja a legtöbb előnyt nyújtónak, még hidrogénhajtással is.
 

A 7-es sorozatban a tüzelőanyag-cella csupán a hagyományos ólom-savas akkumulátor helyét foglalja el. Teljesítményét és tartósságát tekintve viszont felülmúlja a hagyományos akkumulátort. Ennek eredményeképpen az APU (Auxiliary Power Unit) tüzelőanyag-cella nem csak a hagyományos funkciókat képes ellátni. A jövő 7-es szériájában, például, független légkondicionáló működik majd, amely meleg vagy hideg levegőt szolgáltat akkor is, amikor a motor áll, nulla károsanyag-kibocsátás mellett.
 

Partneréül a BMW az erre specializálódott amerikai IFC (International Fuel Cells) vállalatot, az UTC (United Technologies Corporation) leányvállalatát választotta. Az IFC a világon a legtöbb tapasztalattal rendelkező vállalat a tüzelőanyag-cellákkal kapcsolatban. A NASA exkluzív beszállítójaként ma a világ egyetlen tüzelőanya-cellákat sorozatban gyártó vállalata.

A BMW által használt tüzelőanyag-cella PEM-nek nevezett egységekből áll (a polimer elektrolit membrán szavak nyomán). Egy ilyen egységben kb. egy voltos feszültségű áramot generál a hidrogén és a légköri oxigén egyesülése. Több ilyen egység összekötésével elvileg bármekkora feszültség előállítható.

Az IFC tüzelőanyag-celláknak két nagy előnye van más rendszerekkel szemben. Először: nincs szükség komplikált nagynyomású ellátó csövekre, ezáltal nagyobb a hatékonysága, előállítása pedig kevesebbe kerül. Másodszor: vízkeringtető rendszere zárt és nagyrészt veszteségmentes. Ezáltal nincs szükség külön víztartályra, melyre a nedvesség biztosításához amúgy szükség lenne.

Ezzel a BMW újra kihangsúlyozza vezető szerepét a hidrogénhajtású gépjárművek gyártásában, melyet a jövő hajtóanyaga alternatívájának tart. Így jogosan állíthatjuk, hogy a legfejlettebb hidrogénhajtású gépjármű a BMW birtokában van.