A BMW készíti
a világ első sorozatgyártású tüzelőanyag-cellás autóját
Ha a fotókat
eredeti méretben akarja látni, kattintson rájuk!
A BMW lesz a világ legelső autógyára,
mely kisszériás formában gyárt olyan gépkocsikat, melyekben tüzelőanyag-cellák
generálnak áramot. A jövő évi EXPO 2000 világkiállítás "Tiszta Energia"
projektje idejére számos hidrogénhajtású 7-es sorozatú limuzint szerelnek
fel ezzel. Később a tüzelőanyag-cellás 7-es sorozatot a nyilvános piacra
bocsátják.
A
tüzelőanyag-cella feladata a fedélzeti elektromos rendszerek árammal való
ellátása. Az "elektrokémiai elem" ezáltal azt tudja nyújtani, amit a legjobban
tud: nagyon jó hatásfokkal áramot fejleszt. A gépjármű hajtására a BMW
továbbra is a belsőégésű motorokat tartja a legtöbb előnyt nyújtónak, még
hidrogénhajtással is.
A 7-es sorozatban a tüzelőanyag-cella
csupán a hagyományos ólom-savas akkumulátor helyét foglalja el. Teljesítményét
és tartósságát tekintve viszont felülmúlja a hagyományos akkumulátort.
Ennek eredményeképpen az APU (Auxiliary Power Unit) tüzelőanyag-cella nem
csak a hagyományos funkciókat képes ellátni. A jövő 7-es szériájában, például,
független légkondicionáló működik majd, amely meleg vagy hideg levegőt
szolgáltat akkor is, amikor a motor áll, nulla károsanyag-kibocsátás mellett.
Partneréül a BMW az erre specializálódott
amerikai IFC (International Fuel Cells) vállalatot, az UTC
(United Technologies Corporation) leányvállalatát választotta. Az IFC a
világon a legtöbb tapasztalattal rendelkező vállalat a tüzelőanyag-cellákkal
kapcsolatban. A NASA exkluzív beszállítójaként ma a világ egyetlen tüzelőanya-cellákat
sorozatban gyártó vállalata.
A BMW által használt tüzelőanyag-cella
PEM-nek nevezett egységekből áll (a polimer elektrolit membrán szavak nyomán).
Egy ilyen egységben kb. egy voltos feszültségű áramot generál a hidrogén
és a légköri oxigén egyesülése. Több ilyen egység összekötésével elvileg
bármekkora feszültség előállítható.
Az IFC tüzelőanyag-celláknak két
nagy előnye van más rendszerekkel szemben. Először: nincs szükség komplikált
nagynyomású ellátó csövekre, ezáltal nagyobb a hatékonysága, előállítása
pedig kevesebbe kerül. Másodszor: vízkeringtető rendszere zárt és nagyrészt
veszteségmentes. Ezáltal nincs szükség külön víztartályra, melyre a nedvesség
biztosításához amúgy szükség lenne.
Ezzel a BMW újra kihangsúlyozza
vezető szerepét a hidrogénhajtású gépjárművek gyártásában, melyet a jövő
hajtóanyaga alternatívájának tart. Így jogosan állíthatjuk, hogy a legfejlettebb
hidrogénhajtású gépjármű a BMW birtokában van.
|