Az új M5-ös
BMW
Ha a fotókat
eredeti méretben akarja látni, kattintson rájuk!
Külső
megjelenése valódi karakterét csak szerényen mutatja, tulajdonságai minden
harsány magamutogatást mellőzve látszanak: ez az új M5-ös BMW. Az erőtől
duzzadó 8 henger diszkrét, de öblös hangú morajlása az erőnek és a megjelenésnek
a fölényességét jelzi. Az új M5-ös BMW játszi könnyedséggel kombinálja
az autók elkészítését mindig is terhelő konstrukciós ellentmondásokat:
a teljesítményt és a megjelenést, a kellemes motorfutást és a páratlan
hatékonyságot, a mindennapi autózás tartós minőségét és magas szintű komfortját.
A széles, jó fekvésű, alacsony
profilú gumikon fekvő M5-ös tökéletesen magába olvasztja a híres M sorozat
formai jegyeit, filozófiájának esszenciáját, mely először a legendás M1-ben
jelent meg.
Az M5-ős
BMW az autózás teljesen új stílusát teremti meg
Ha
azt vesszük alapul, hogy ezen gyönyörűen megtervezett autó őse negyed évszázada
éppen a nagy teljesítményű luxusautók sorát nyitotta meg, ez a szerénység
nem indokolt. Igaz, már voltak akkor is kényelmes ötülésű luxusautók és
meg nem alkuvó kétülésű sportautók is, de a kettő együttese még ismeretlen
volt akkoriban. EI kellett telnie néhány évnek ahhoz, hogy mások is versenyre
tudjanak kelni ezzel a sikeres kombinációval. Az új M5-ös csak a nevét
és az alapötletét hordozza a híres elődöknek, melyeknél az M5-ös jellemzői
a BMW 5-ös szérián alapultak. Hiszen most a V8-as technika bevezetésével
egy igazi újdonság duzzad büszkén a motorházban, mely merőben más, mint
a régi soros hathengeres változat.
Sportautó
luxusautó kivitelben
Ez a lenyűgöző M-es motor, melyet
nyugodtan nevezhetünk az M5-ös lelkének, hűen tükrözi a BMW M GmbH kompetenciáját
a fejlett technikában. Nincs kétségünk a felől, hogy a BMW M sorozatának
mérnökei elértek egy olyan pontot a motorépítésben, ami már művészet. Más
fogalmakkal nem is lehet leírni egy különleges megjelenésű sportmotort,
amely 5 literes motortérfogattal igen jelentős, 500 Nm-es nyomatékot képes
kifejteni. Vagy a 400 LE maximális teljesítmény, ami igazán lenyűgöző,
ha csak a számokat nézzük?
Miként a legendás 3,2 literes M
motort az M3-asban, az M Roadsterben és az M Coupéban, az M5-ös V8-as 5
literes motorját is a speciálisan az M sorozathoz kifejlesztett Motronic
befecskendező rendszerrel látták el, ebben az esetben az MSS 52 típusúval.
A kiváló belső tulajdonságokat lehetővé tevő titokzatos kis doboz felelős
többek között a fojtószelep kontrolijáért, a kenőolajszint jelzőért és
a kettős VANOS működéséért, ami a BMW többi M sorozatú autójából már jól
ismert.
A BMW M GmbH által saját ötlet alapján
kifejlesztett és szabadalmaztatott kettős VANOS rendszer képes teljesen
automatikusan beállítani a vezérműtengelyek pozícióját, így növelve jelentősen
a nyomatékot kis és középes fordulatszámon.
Az M5 másik különlegessége, hogy
egyetlen gomb benyomásával elektromosan szabályozza a motor erejét, így
adva meg a vezetőnek a választási lehetőséget a még sportosabb vagy inkább
kényelem-központú stílus között. Ennek végrehajtásához az elektronikus
erőszabályozó különböző gázpedál-görbéket aktivál, egyben szabályozva ezzel
a Servotronic kormányzást is.
Szükségtelen mondanunk, hogy a motor
hatalmas erejét egy korlátolt csúszású differenciál és a DSC 3 vezető általi
aktiválása vagy deaktiválása szabályozza, így elérve, hogy a futómű az
úthoz tökéletesen közvetítse az erőt. Tehát a tapasztalt, kellő rutinnal
rendelkező vezető alig 5.3 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsíthatja ezt
az „erőgépet”, megtapasztalva az M5-ös BMW olyan képességeit, melyek máskülönben
csak igazi sportautókban fedezhető fel.
Az M felfüggesztés
alkalmazása az M teljesítményhez
Az olyan típusú vezető is, aki nem
igazán szeret váltani a hatsebességű sebességváltó pontossága és könnyedsége
ellenére sem, de mindezek mellett az erőteljes gyorsítást keresi, képes
négyes sebességfokozatban 80-ról 1 20 km/h-ra gyorsítani mindössze 4.8
másodperc alatt.
Az M felfüggesztés jól példázza
az autó kiváló minőségét és tökéletes technológiáját. Ezt kifejezetten
a kiváló teljesítményhez tervezték és a 5-ös széria más tagjaihoz képest
kissé „leültetett” változatban használták. Hála a rugózásnak és a lengéscsillapítók
biztos beállításának, a tapasztalt vezető képes elérni a laterális gyorsulást
egészen 1,2 g-ig, ami egészen az utóbbi időkig elképzelhetetlen volt egy
ilyen típusú luxusautónál. A speciális aerodinamikai tulajdonságok, az
autó alatti gondosan kiképzett légáramlás-terelő a légellenállást csökkentését
és az autó tapadásának növelését szolgálják. Ezt a fajta kiemelkedő teljesítményt
időről időre szelídíteni kell, ezért az új M5-ös nagy teljesítményű tárcsafékekkel
van felszerelve nemcsak az első, hanem a hátsó kerekeknél is. A BMW M GmbH
által a motorsportból átvett és közúti körülményekre adaptált úszó fékek
a jobb hőelvezetés, a kisebb tömeg és nem utolsó sorban a féktárcsák hosszabb
élettartamának előnyeit kínálják.
Ezekből a technológiákból tapasztalatot
szerezve mind a hajtáslánc mind a felfüggesztés terén az új M5-ös BMW nemcsak
kiemelkedő teljesítményével válik felülmúlhatatlanná, hanem kitűnő stílusával
és azzal, ahogyan ezt a teljesítményt nyújtja. Azt is szükségtelen hangsúlyozni,
hogy az M motortechnika közismert hatékonysága megfelel a világ általánosan
elfogadott károsanyag-kibocsátási és zajcsillapítási előírásainak, ugyanakkor
a fogyasztott hajtóanyagot optimálisan használja fel.
Az új M5-ős
kívülről majdhogynem szerény
A visszafogottság egyike az M5-ös
BMW legszembetűnőbb jegyeinek, így csak a szakértő képes felismerni az
autót első látásra, a hatalmas szívótorokkal és ovális ködlámpákkal újratervezett
eleje és a teljesen új könnyűfém ötvözet kerekei révén. Ezek a krómozott
első kerekek 8 J X 18 méretűek, 9,5 J X 1 8 hátul, az első kerekeken 245/40
ZR 18, hátul 275/35 ZR 18 gumikkal. Természetesen ott van a négy kipufogó,
amelyek nagyon erőteljes hátsó részt biztosítanak.
Az új M5-ös szerény megkülönböztető
jegyei: az oldalsó védő gumicsíkon és a csomagtartó fedélen látható M-jelzés,
a szélesebb keretű króm hűtőrács az új M design áramvonalas visszapillantó
tükör, amely szükség esetén elektronikusan behajtható. A vásárló maga választhatja
aki az autó belsejének "Sportive" vagy "Exclusive" belső borítását, meghatározva
ezzel az ízlésének megfelelő személyes környezetét.
Az M5-ös
gyártása eddig túllépte a 14.000 darabot
Ha elfoglalja a helyét az M multifunkciós
kormánykerekénél az M5-ösben, az újratervezett műszerfal és kezelőszervek
egyből le fogják nyűgözni. Különösen a fordulatszámmérő, amely színezett
cikkelyeivel elárulja a vezetőnek, hogy a motor indulása után mikor éri
el az M5-ös a normális működési hőmérsékletét.
Még ha a BMW standardjainak alapján
az autó szérianagysága csekély, az M5-ös mindig kimagasló szerepet játszott
az image tekintetében, megformálva azt, amit szilárd sarokkőnek nevezhetünk,
függetlenül minden divathullámtól. Az M5-ös valóban a járművek egy teljesen
új generációját alkotta meg, azt a szegmenst, melyben most sok versenytárs
szeretné megközelíteni ezt az egyedülálló autót. De amint az "egyedülálló"
szó sugallja, ez a báránybőrbe bujtatott farkas nemcsak az alapítója, hanem
a vezetője is ennek a piaci szegmensnek.
Néhány elkötelezett vásárló kívánsága
valósult meg, amikor a BMW Motorsport GmbH mérnökei, hogy a cég előző nevét
használjuk, az M1 -es hajtóművét és ezzel a motorsport lelkét áttelepítették
az M5-ös szerkezetébe. Ezt a remekművet a mai napig több mint 14.000-szer
készítették el.
Motorsport
eredmények alkalmazása a közúton
Régen a hajtómű a maga hat különálló
fojtószelepével nem kevesebb, mint 286 LE teljesítményt ért el, ami az
akkori 4 ajtójú luxusautóknál hihetetlen volt. Csak az igazi sportkocsik
voltak képesek ilyen teljesítményt felmutatni, ezért az első M5-ös nyilvánvalóan
feltűnést keltett. A 100 km/h-ra gyorsulás 6,5 mp-t vett igénybe, a csúcsteljesítmény
kb. 250 km/h volt. Ez a teljesítmény meghozta az étvágyát a leginkább teljesítménycentrikus
rajongóknak is.
Az M5-ös második generációja még
haladóbb, ugyanakkor a tervezés tekintetében még diszkrétebb volt, a 31
5 LE itt az 5-ös széria luxusautóit hajtotta. Ezek után a teljesítmény
növekedése lépett előtérbe, a 340 LE 3,8 literből az előző M5-ösnek kiváló
izomzatot adott mind a limousine, mind valamivel később a touring kategóriában.
Így hát, ami valaha a BMW M1-el
kezdődött, azóta a nagyon különleges M autók teljes választékává fejlődött.
A 70-es évek egyedi vásárlóinak kívánságait tükrözve - amely arra irányult,
hogy egy nagyon különleges BMW-t vezethessenek - a cég először új filozófiát
fejlesztett ki, majd a modellek teljes választékát, ami magába foglalta
az M3-at, az M Roadstert, az M Coupét és most az M5-öt.
Az most már
nyilvánvaló, hogy ezek közül az M autók közül nagyon sokat továbbfejleszt
a BMW Individual, hiszen az ilyen jó vérvonalú autók tulajdonosai rendíthetetlen
és találékony autószerelmesek, akik előszeretettel hódolnak az exkluzív
autózásnak, rendszeresen vágyat éreznek arra, hogy megalkossák a saját
képükre formált autót, amely tükrözi különleges, akár munkájukhoz, akár
szabadidejükhöz kapcsolódó kívánságaikat.
|