Az új M5-ös BMW
Ha a fotókat eredeti méretben akarja látni, kattintson rájuk!

Külső megjelenése valódi karakterét csak szerényen mutatja, tulajdonságai minden harsány magamutogatást mellőzve látszanak: ez az új M5-ös BMW. Az erőtől duzzadó 8 henger diszkrét, de öblös hangú morajlása az erőnek és a megjelenésnek a fölényességét jelzi. Az új M5-ös BMW játszi könnyedséggel kombinálja az autók elkészítését mindig is terhelő konstrukciós ellentmondásokat: a teljesítményt és a megjelenést, a kellemes motorfutást és a páratlan hatékonyságot, a mindennapi autózás tartós minőségét és magas szintű komfortját.
A széles, jó fekvésű, alacsony profilú gumikon fekvő M5-ös tökéletesen magába olvasztja a híres M sorozat formai jegyeit, filozófiájának esszenciáját, mely először a legendás M1-ben jelent meg.

Az M5-ős BMW az autózás teljesen új stílusát teremti meg

Ha azt vesszük alapul, hogy ezen gyönyörűen megtervezett autó őse negyed évszázada éppen a nagy teljesítményű luxusautók sorát nyitotta meg, ez a szerénység nem indokolt. Igaz, már voltak akkor is kényelmes ötülésű luxusautók és meg nem alkuvó kétülésű sportautók is, de a kettő együttese még ismeretlen volt akkoriban. EI kellett telnie néhány évnek ahhoz, hogy mások is versenyre tudjanak kelni ezzel a sikeres kombinációval. Az új M5-ös csak a nevét és az alapötletét hordozza a híres elődöknek, melyeknél az M5-ös jellemzői a BMW 5-ös szérián alapultak. Hiszen most a V8-as technika bevezetésével egy igazi újdonság duzzad büszkén a motorházban, mely merőben más, mint a régi soros hathengeres változat.

Sportautó luxusautó kivitelben

Ez a lenyűgöző M-es motor, melyet nyugodtan nevezhetünk az M5-ös lelkének, hűen tükrözi a BMW M GmbH kompetenciáját a fejlett technikában. Nincs kétségünk a felől, hogy a BMW M sorozatának mérnökei elértek egy olyan pontot a motorépítésben, ami már művészet. Más fogalmakkal nem is lehet leírni egy különleges megjelenésű sportmotort, amely 5 literes motortérfogattal igen jelentős, 500 Nm-es nyomatékot képes kifejteni. Vagy a 400 LE maximális teljesítmény, ami igazán lenyűgöző, ha csak a számokat nézzük?
Miként a legendás 3,2 literes M motort az M3-asban, az M Roadsterben és az M Coupéban, az M5-ös V8-as 5 literes motorját is a speciálisan az M sorozathoz kifejlesztett Motronic befecskendező rendszerrel látták el, ebben az esetben az MSS 52 típusúval. A kiváló belső tulajdonságokat lehetővé tevő titokzatos kis doboz felelős többek között a fojtószelep kontrolijáért, a kenőolajszint jelzőért és a kettős VANOS működéséért, ami a BMW többi M sorozatú autójából már jól ismert.

A BMW M GmbH által saját ötlet alapján kifejlesztett és szabadalmaztatott kettős VANOS rendszer képes teljesen automatikusan beállítani a vezérműtengelyek pozícióját, így növelve jelentősen a nyomatékot kis és középes fordulatszámon.

Az M5 másik különlegessége, hogy egyetlen gomb benyomásával elektromosan szabályozza a motor erejét, így adva meg a vezetőnek a választási lehetőséget a még sportosabb vagy inkább kényelem-központú stílus között. Ennek végrehajtásához az elektronikus erőszabályozó különböző gázpedál-görbéket aktivál, egyben szabályozva ezzel a Servotronic kormányzást is.

Szükségtelen mondanunk, hogy a motor hatalmas erejét egy korlátolt csúszású differenciál és a DSC 3 vezető általi aktiválása vagy deaktiválása szabályozza, így elérve, hogy a futómű az úthoz tökéletesen közvetítse az erőt. Tehát a tapasztalt, kellő rutinnal rendelkező vezető alig 5.3 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsíthatja ezt az „erőgépet”, megtapasztalva az M5-ös BMW olyan képességeit, melyek máskülönben csak igazi sportautókban fedezhető fel.

Az M felfüggesztés alkalmazása az M teljesítményhez

Az olyan típusú vezető is, aki nem igazán szeret váltani a hatsebességű sebességváltó pontossága és könnyedsége ellenére sem, de mindezek mellett az erőteljes gyorsítást keresi, képes négyes sebességfokozatban 80-ról 1 20 km/h-ra gyorsítani mindössze 4.8 másodperc alatt.

 Az M felfüggesztés jól példázza az autó kiváló minőségét és tökéletes technológiáját. Ezt kifejezetten a kiváló teljesítményhez tervezték és a 5-ös széria más tagjaihoz képest kissé „leültetett” változatban használták. Hála a rugózásnak és a lengéscsillapítók biztos beállításának, a tapasztalt vezető képes elérni a laterális gyorsulást egészen 1,2 g-ig, ami egészen az utóbbi időkig elképzelhetetlen volt egy ilyen típusú luxusautónál. A speciális aerodinamikai tulajdonságok, az autó alatti gondosan kiképzett légáramlás-terelő a légellenállást csökkentését és az autó tapadásának növelését szolgálják. Ezt a fajta kiemelkedő teljesítményt időről időre szelídíteni kell, ezért az új M5-ös nagy teljesítményű tárcsafékekkel van felszerelve nemcsak az első, hanem a hátsó kerekeknél is. A BMW M GmbH által a motorsportból átvett és közúti körülményekre adaptált úszó fékek a jobb hőelvezetés, a kisebb tömeg és nem utolsó sorban a féktárcsák hosszabb élettartamának előnyeit kínálják.

Ezekből a technológiákból tapasztalatot szerezve mind a hajtáslánc mind a felfüggesztés terén az új M5-ös BMW nemcsak kiemelkedő teljesítményével válik felülmúlhatatlanná, hanem kitűnő stílusával és azzal, ahogyan ezt a teljesítményt nyújtja. Azt is szükségtelen hangsúlyozni, hogy az M motortechnika közismert hatékonysága megfelel a világ általánosan elfogadott károsanyag-kibocsátási és zajcsillapítási előírásainak, ugyanakkor a fogyasztott hajtóanyagot optimálisan használja fel.

Az új M5-ős kívülről majdhogynem szerény

A visszafogottság egyike az M5-ös BMW legszembetűnőbb jegyeinek, így csak a szakértő képes felismerni az autót első látásra, a hatalmas szívótorokkal és ovális ködlámpákkal újratervezett eleje és a teljesen új könnyűfém ötvözet kerekei révén. Ezek a krómozott első kerekek 8 J X 18 méretűek, 9,5 J X 1 8 hátul, az első kerekeken 245/40 ZR 18, hátul 275/35 ZR 18 gumikkal. Természetesen ott van a négy kipufogó, amelyek nagyon erőteljes hátsó részt biztosítanak.

Az új M5-ös szerény megkülönböztető jegyei: az oldalsó védő gumicsíkon és a csomagtartó fedélen látható M-jelzés, a szélesebb keretű króm hűtőrács az új M design áramvonalas visszapillantó tükör, amely szükség esetén elektronikusan behajtható. A vásárló maga választhatja aki az autó belsejének "Sportive" vagy "Exclusive" belső borítását, meghatározva ezzel az ízlésének megfelelő személyes környezetét.

Az M5-ös gyártása eddig túllépte a 14.000 darabot

Ha elfoglalja a helyét az M multifunkciós kormánykerekénél az M5-ösben, az újratervezett műszerfal és kezelőszervek egyből le fogják nyűgözni. Különösen a fordulatszámmérő, amely színezett cikkelyeivel elárulja a vezetőnek, hogy a motor indulása után mikor éri el az M5-ös a normális működési hőmérsékletét.

Még ha a BMW standardjainak alapján az autó szérianagysága csekély, az M5-ös mindig kimagasló szerepet játszott az image tekintetében, megformálva azt, amit szilárd sarokkőnek nevezhetünk, függetlenül minden divathullámtól. Az M5-ös valóban a járművek egy teljesen új generációját alkotta meg, azt a szegmenst, melyben most sok versenytárs szeretné megközelíteni ezt az egyedülálló autót. De amint az "egyedülálló" szó sugallja, ez a báránybőrbe bujtatott farkas nemcsak az alapítója, hanem a vezetője is ennek a piaci szegmensnek.

Néhány elkötelezett vásárló kívánsága valósult meg, amikor a BMW Motorsport GmbH mérnökei, hogy a cég előző nevét használjuk, az M1 -es hajtóművét és ezzel a motorsport lelkét áttelepítették az M5-ös szerkezetébe. Ezt a remekművet a mai napig több mint 14.000-szer készítették el.

Motorsport eredmények alkalmazása a közúton

Régen a hajtómű a maga hat különálló fojtószelepével nem kevesebb, mint 286 LE teljesítményt ért el, ami az akkori 4 ajtójú luxusautóknál hihetetlen volt. Csak az igazi sportkocsik voltak képesek ilyen teljesítményt felmutatni, ezért az első M5-ös nyilvánvalóan feltűnést keltett. A 100 km/h-ra gyorsulás 6,5 mp-t vett igénybe, a csúcsteljesítmény kb. 250 km/h volt. Ez a teljesítmény meghozta az étvágyát a leginkább teljesítménycentrikus rajongóknak is.

Az M5-ös második generációja még haladóbb, ugyanakkor a tervezés tekintetében még diszkrétebb volt, a 31 5 LE itt az 5-ös széria luxusautóit hajtotta. Ezek után a teljesítmény növekedése lépett előtérbe, a 340 LE 3,8 literből az előző M5-ösnek kiváló izomzatot adott mind a limousine, mind valamivel később a touring kategóriában.

Így hát, ami valaha a BMW M1-el kezdődött, azóta a nagyon különleges M autók teljes választékává fejlődött. A 70-es évek egyedi vásárlóinak kívánságait tükrözve - amely arra irányult, hogy egy nagyon különleges BMW-t vezethessenek - a cég először új filozófiát fejlesztett ki, majd a modellek teljes választékát, ami magába foglalta az M3-at, az M Roadstert, az M Coupét és most az M5-öt.

Az most már nyilvánvaló, hogy ezek közül az M autók közül nagyon sokat továbbfejleszt a BMW Individual, hiszen az ilyen jó vérvonalú autók tulajdonosai rendíthetetlen és találékony autószerelmesek, akik előszeretettel hódolnak az exkluzív autózásnak, rendszeresen vágyat éreznek arra, hogy megalkossák a saját képükre formált autót, amely tükrözi különleges, akár munkájukhoz, akár szabadidejükhöz kapcsolódó kívánságaikat.