Az új BMW
740d:
V8-as
dízelmotor a 7-es sorozatban
Az
ördög a részletekben rejlik - ebben az esetben a 740d modell elnevezésében
lévő egyszerű kis "d' betű jelenti a 7-es sorozat első hihetetlenül gazdaságos
üzemű, „common rail” (közös csöves) rendszerű közvetlen befecskendezéssel
hajtott biturbo dízel autóját. A minden idők legerősebb sorozatgyártású
dízel BMW modelljének további jellemzői a 3,9 literes motortérfogat, a
két elektronikusan vezérelt turbófeltöltő, a visszahűtő (intercooler),
a négyszelepű technológia új iker csőrendszerrel, a szabályozott kipufogógáz-visszavezető
rendszer, valamint a hengersoronkénti önálló előkatalizátor és főkatalizátor
kombinált rendszere.
A
jövő évben a BMW a 740d modellel jelenik meg a nagyteljesítményű luxusautók
kategóriájában, ott, ahol dízel autó ilyen el6kelő helyre még soha nem
tett szert. A V8--as technológia és a dízel hajtás kombinációja a 740d
modellben megjelenő komforttal, teljesítménnyel és minden részegységre
kiterjedő gazdaságosságával új fejezetet nyit az autógyártás történetében.
Teljesítmény tekintetében a 7-es sorozat legnagyobb BMW dízelmotorral szerelt
modelljei méltó versenytársai a 7-es sorozat más 8 és 1 2 hengerű autóinak.
A motor különlegesen nagy teljesítményét a hátsó kerekekhez
az ötsebességű Steptronic-kal szerelt adaptív automatikus sebességváltó
közvetíti. A tökéletes automata rendszerű sebességváltók mellett a Steptronic
a sportos vezetési stílusú autósok számára is képes nyújtani a hagyományos
sebességváltó dinamikus használatának örömeit. A jövőbe mutató technológiai
megoldások mellett a BMW 740d modelljének biztonsága, luxus felszereltsége
és különleges tulajdonságainak széles skálája a 740i modellével egybecsengő.
Kompromisszum
nélküli, jövőbe mutató technológia
A V8-as dízel a 7-es sorozat új tagját a BMW új generációs
dízel modelljeinek zászlóshajójává tette. Valóban, a kompromisszumok nélküli
motor teljesen egyedülálló, meggyőzően bizonyítja a BMW kompetenciáját
még a benzinesekkel szemben is. A modellt a BMW-t használó legnagyobb igényeinek
kiszolgálására tervezték, így alakult ki az autó egyedülálló teljesítménye,
finomsága és motorkomfortja, majdnem elérve kék-fehér logoval ellátott
és széles körben elismert benzines motorok színvonalát.
A teljesítmény és a motornyomaték adatai csak megerősíthetik,
hogy ez az autó rendelkezik mindazon tulajdonságokkal, melyek a luxusautók
csoportjának vezető pozíciójára emelik. A 740d modell V8-as biturbo motorjának
maximális teljesítménye 170 kW (230 LE), 4000-es fordulatszámon, maximális
nyomatéka eléri az 500 Nm-t, 1800-as fordulatszám mellett, megadva ezzel
az autózás során több mint elégséges teljesítményt. Az egyetlen terület,
ahol 740d modell a szó szoros értelmében szerény, a hajtóanyag-felhasználás.
A kiváló luxusautó commmon rail rendszere 100 kilométeren kevesebb, mint
10 liter gázolajat használt el.
A BMW V8-as dízelmotorja mércét állít a turbófeltöltő
új elektronikus szabályozásával. A BMW motorfejlesztő mérnökei rendíthetetlenül
és következetesen megtesznek mindent annak érdekében, hogy az autó minden
olyan tulajdonsággal rendelkezzen, amely a vásárlók maximális elégedettségéhez
szükséges. A biturbo technika megteremtése és a visszahűtő (intercooler)
használata ismét mércét állított a digitális dízelvezérlésben, hiszen a
VNT turbófeltöltőben most először elektronikusan működtetett a turbinalapát.
Egy elektromos szerkezet biztosítja mindkét turbófeltöltő lapátjának a
lehető leggyorsabb és legpontosabb beállítását a terhelés és sebesség igénye
szerint, és így optimalizálja a turbófeltöltő reakcióidejét - egy eddig
soha nem elért színvonalon.
A másik új megoldás az elektronikus pozícióellenőrzés,
amelyet most tesz először lehetővé a turbófeltöltő elektromos beállítása,
optimális pontossággal szinkronizálja a feltöltőket a motor sima és kiegyensúlyozott
járása érdekében.
Egyenletes
és kifinomult: GCIV motorblokk 90° V elrendezésben
Az autó kiváló gyorsulását és teljesítményét a 3.9
literes motortérfogat és a 84/88 mm furat/löket arány alapozza meg. Ez
a 90° V-konfigurációjú dízel egység, ami alapméreteiben majdnem teljesen
megegyezik az 1992-ben bevezetett V8 benzinmotorral, minden előnnyel kecsegtet,
amit csak a legkiválóbb működési feltételek és az egyedülálló teljesítmény
terén kívánni lehet. Biztosítja a tehetetlenségi erők és impulzusnyomatékok
teljes egyensúlyát, az autó kategóriájához méltó legmagasabb színvonalon.
A feladatra legalkalmasabb motorblokk anyagát keresve
a BMW mérnökei az alumínium helyett a grafitszál tartalmú szürkevas öntvényben
(GCIV) találták meg a megfelelő anyagot. A motorblokként először használt
anyag kitűnik szilárdságával, stabilitásával és csakély hőtágulásával,
mely tulajdonságok már megelőlegezik a motor hosszú élettartamát. Az alumíniummal
összehasonlítva sokkal jobbak az akusztikus jellemzői, anélkül, hogy szükség
lett volna a karosszéria speciális zajcsökkentésének kialakítására.
Négyszelepű
égéstér a kimagasló erő és hosszú élettartam érdekében
A BMW motorfejlesztő szakmérnökei különös figyelmet
szenteltek a négyszelepű égéstér megtervezésének és kivitelezésére, hiszen
ez alapvető egy dízel motor ereje és kedvező emissziós értékei szempontjából.
A maga nemében különösen fontos tényezők a hengerek tengelye mentén elhelyezett
befecskendező szelepek, ugyanúgy, mint a dugattyúkban kialakított égéstér
is.
Mint a BMW minden közvetlen befecskendezésű dízel motorja,
az új közvetlen befecskendezésű V8-as dízelek hengertere is rotációsan
szimmetrikus tervezésű, így nyújtva azt a lehetőséget, hogy a dugattyúkat
körbe futó olajcsatorna hűtse és ezzel különleges nagy fajlagos teljesítményt
még hosszabb élettartammal társítsa.
Új légbeszívó
technológia: iker csőrendszer
A szívócső formatervezése eddig soha nem látott elveket
követ. A hatékony égéshez szükséges levegőáramlást (örvényfrekvencia) egy
iker csőrendszer adja, mely a levegőt a hengerfejen keresztül a hengerenkénti
két szívó szelephez továbbítja. Az alacsony szintű károsanyag kibocsátást
pedig nemcsak a szabályozott kipufogógáz visszavezető rendszer (EGR), hanem
hengersoronként a motor közelében elhelyezett előkatalizátor, valamint
a főkatalizátor együttese adja. A bonyolult technológia eredménye a motor
méretéhez és kategóriájához képest kiváló károsanyag-kibocsátási szint.
320d, 530d,
730d, 740d: a BMW dízel autóinak új generációja
A 320d luxusmodell bevezetésével a BMW a közvetlen
befecskendezésű dízel autók új generációjával jelent meg a piacon. A két
literes hengerűrtartalomban létrehozott erő és nyomaték szintézisének példátlansága
idén június 14-én vált kétségtelené, mikor a BMW 320d dízel autóként először
vitte el a pálmát benzinhajtású vetélytársai elől a 24 órás maratoni versenyen.
A csak nemrég bevezetett BMW 530d és 730d modellek
teljesítmény és komfort tekintetében is vezető pozíciót töltenek be a hathengerű
dízelautók piacán. A néhány hónap múlva bevezetésre kerülő V8-as motorral
szerelt 740d modell a luxuskategória vezető modelljeként fog színre lépni.
A BMW így teljessé tetté az új dízelautók sorozatát, mely sorozat minden
tekintetben teljesíti a BMW modellek magas teljesítmény- és színvonalbeli
standardját.
Az erőteljes dízel motorok piacának trendjeit szemlélve,
a BMW jó alappal rendelkezik ahhoz, hogy jövőre a BMW dízel autói meghaladják
az elmúlt évek 8.5%-os piaci részesedését. |