Az új BMW 740d:
V8-as dízelmotor a 7-es sorozatban
Ha a fotókat eredeti méretben akarja látni, kattintson rájuk!

Az ördög a részletekben rejlik - ebben az esetben a 740d modell elnevezésében lévő egyszerű kis "d' betű jelenti a 7-es sorozat első hihetetlenül gazdaságos üzemű, „common rail” (közös csöves) rendszerű közvetlen befecskendezéssel hajtott biturbo dízel autóját. A minden idők legerősebb sorozatgyártású dízel BMW modelljének további jellemzői a 3,9 literes motortérfogat, a két elektronikusan vezérelt turbófeltöltő, a visszahűtő (intercooler), a négyszelepű technológia új iker csőrendszerrel, a szabályozott kipufogógáz-visszavezető rendszer, valamint a hengersoronkénti önálló előkatalizátor és főkatalizátor kombinált rendszere.

A jövő évben a BMW a 740d modellel jelenik meg a nagyteljesítményű luxusautók kategóriájában, ott, ahol dízel autó ilyen el6kelő helyre még soha nem tett szert. A V8--as technológia és a dízel hajtás kombinációja a 740d modellben megjelenő komforttal, teljesítménnyel és minden részegységre kiterjedő gazdaságosságával új fejezetet nyit az autógyártás történetében. Teljesítmény tekintetében a 7-es sorozat legnagyobb BMW dízelmotorral szerelt modelljei méltó versenytársai a 7-es sorozat más 8 és 1 2 hengerű autóinak.

A motor különlegesen nagy teljesítményét a hátsó kerekekhez az ötsebességű Steptronic-kal szerelt adaptív automatikus sebességváltó közvetíti. A tökéletes automata rendszerű sebességváltók mellett a Steptronic a sportos vezetési stílusú autósok számára is képes nyújtani a hagyományos sebességváltó dinamikus használatának örömeit. A jövőbe mutató technológiai megoldások mellett a BMW 740d modelljének biztonsága, luxus felszereltsége és különleges tulajdonságainak széles skálája a 740i modellével egybecsengő.

Kompromisszum nélküli, jövőbe mutató technológia

A V8-as dízel a 7-es sorozat új tagját a BMW új generációs dízel modelljeinek zászlóshajójává tette. Valóban, a kompromisszumok nélküli motor teljesen egyedülálló, meggyőzően bizonyítja a BMW kompetenciáját még a benzinesekkel szemben is. A modellt a BMW-t használó legnagyobb igényeinek kiszolgálására tervezték, így alakult ki az autó egyedülálló teljesítménye, finomsága és motorkomfortja, majdnem elérve kék-fehér logoval ellátott és széles körben elismert benzines motorok színvonalát.

A teljesítmény és a motornyomaték adatai csak megerősíthetik, hogy ez az autó rendelkezik mindazon tulajdonságokkal, melyek a luxusautók csoportjának vezető pozíciójára emelik. A 740d modell V8-as biturbo motorjának maximális teljesítménye 170 kW (230 LE), 4000-es fordulatszámon, maximális nyomatéka eléri az 500 Nm-t, 1800-as fordulatszám mellett, megadva ezzel az autózás során több mint elégséges teljesítményt. Az egyetlen terület, ahol 740d modell a szó szoros értelmében szerény, a hajtóanyag-felhasználás. A kiváló luxusautó commmon rail rendszere 100 kilométeren kevesebb, mint 10 liter gázolajat használt el.

A BMW V8-as dízelmotorja mércét állít a turbófeltöltő új elektronikus szabályozásával. A BMW motorfejlesztő mérnökei rendíthetetlenül és következetesen megtesznek mindent annak érdekében, hogy az autó minden olyan tulajdonsággal rendelkezzen, amely a vásárlók maximális elégedettségéhez szükséges. A biturbo technika megteremtése és a visszahűtő (intercooler) használata ismét mércét állított a digitális dízelvezérlésben, hiszen a VNT turbófeltöltőben most először elektronikusan működtetett a turbinalapát. Egy elektromos szerkezet biztosítja mindkét turbófeltöltő lapátjának a lehető leggyorsabb és legpontosabb beállítását a terhelés és sebesség igénye szerint, és így optimalizálja a turbófeltöltő reakcióidejét - egy eddig soha nem elért színvonalon.

A másik új megoldás az elektronikus pozícióellenőrzés, amelyet most tesz először lehetővé a turbófeltöltő elektromos beállítása, optimális pontossággal szinkronizálja a feltöltőket a motor sima és kiegyensúlyozott járása érdekében.

Egyenletes és kifinomult: GCIV motorblokk 90° V elrendezésben

Az autó kiváló gyorsulását és teljesítményét a 3.9 literes motortérfogat és a 84/88 mm furat/löket arány alapozza meg. Ez a 90° V-konfigurációjú dízel egység, ami alapméreteiben majdnem teljesen megegyezik az 1992-ben bevezetett V8 benzinmotorral, minden előnnyel kecsegtet, amit csak a legkiválóbb működési feltételek és az egyedülálló teljesítmény terén kívánni lehet. Biztosítja a tehetetlenségi erők és impulzusnyomatékok teljes egyensúlyát, az autó kategóriájához méltó legmagasabb színvonalon.

A feladatra legalkalmasabb motorblokk anyagát keresve a BMW mérnökei az alumínium helyett a grafitszál tartalmú szürkevas öntvényben (GCIV) találták meg a megfelelő anyagot. A motorblokként először használt anyag kitűnik szilárdságával, stabilitásával és csakély hőtágulásával, mely tulajdonságok már megelőlegezik a motor hosszú élettartamát. Az alumíniummal összehasonlítva sokkal jobbak az akusztikus jellemzői, anélkül, hogy szükség lett volna a karosszéria speciális zajcsökkentésének kialakítására.

Négyszelepű égéstér a kimagasló erő és hosszú élettartam érdekében

A BMW motorfejlesztő szakmérnökei különös figyelmet szenteltek a négyszelepű égéstér megtervezésének és kivitelezésére, hiszen ez alapvető egy dízel motor ereje és kedvező emissziós értékei szempontjából. A maga nemében különösen fontos tényezők a hengerek tengelye mentén elhelyezett befecskendező szelepek, ugyanúgy, mint a dugattyúkban kialakított égéstér is.

Mint a BMW minden közvetlen befecskendezésű dízel motorja, az új közvetlen befecskendezésű V8-as dízelek hengertere is rotációsan szimmetrikus tervezésű, így nyújtva azt a lehetőséget, hogy a dugattyúkat körbe futó olajcsatorna hűtse és ezzel különleges nagy fajlagos teljesítményt még hosszabb élettartammal társítsa.

Új légbeszívó technológia: iker csőrendszer

A szívócső formatervezése eddig soha nem látott elveket követ. A hatékony égéshez szükséges levegőáramlást (örvényfrekvencia) egy iker csőrendszer adja, mely a levegőt a hengerfejen keresztül a hengerenkénti két szívó szelephez továbbítja. Az alacsony szintű károsanyag kibocsátást pedig nemcsak a szabályozott kipufogógáz visszavezető rendszer (EGR), hanem hengersoronként a motor közelében elhelyezett előkatalizátor, valamint a főkatalizátor együttese adja. A bonyolult technológia eredménye a motor méretéhez és kategóriájához képest kiváló károsanyag-kibocsátási szint.

320d, 530d, 730d, 740d: a BMW dízel autóinak új generációja

A 320d luxusmodell bevezetésével a BMW a közvetlen befecskendezésű dízel autók új generációjával jelent meg a piacon. A két literes hengerűrtartalomban létrehozott erő és nyomaték szintézisének példátlansága idén június 14-én vált kétségtelené, mikor a BMW 320d dízel autóként először vitte el a pálmát benzinhajtású vetélytársai elől a 24 órás maratoni versenyen.

A csak nemrég bevezetett BMW 530d és 730d modellek teljesítmény és komfort tekintetében is vezető pozíciót töltenek be a hathengerű dízelautók piacán. A néhány hónap múlva bevezetésre kerülő V8-as motorral szerelt 740d modell a luxuskategória vezető modelljeként fog színre lépni. A BMW így teljessé tetté az új dízelautók sorozatát, mely sorozat minden tekintetben teljesíti a BMW modellek magas teljesítmény- és színvonalbeli standardját.

Az erőteljes dízel motorok piacának trendjeit szemlélve, a BMW jó alappal rendelkezik ahhoz, hogy jövőre a BMW dízel autói meghaladják az elmúlt évek 8.5%-os piaci részesedését.