Az új BMW 3-as sorozat:
az eredeti változat ötödik generációja gördül a rajthoz

Ha valamelyik fotót eredeti méretben akarja látni, kattintson rá!

A négyajtójú limuzin: az új 3-as első változata

      Ez év májusában áll majd rajthoz az új BMW 3-as sorozat, elsőként a négyajtójú limuzinnal (fotója még nincs meg).
      Erős dinamikájához, újszerűségéhez és esztétikájához teljes mértékben hű maradt. Méreteiben mérsékelten nőtt. Egyedülálló biztonságot, ultramodern, nagyteljesítményű és hatékony négy- és hathengerű, 1,9 litertől 2,8 liter hengerűrtartalomig és 87 kW-tól 142 kW teljesítményig terjedő motorokból álló választékot kínál. Futómű technikája bármilyen motorizációhoz rendelkezik tartalékkal. Olyan műszaki jellemzőkkel rendelkezik, amelyek eddig a felső luxuskategória kiváltságai voltak. Az új, négyajtójú limuzin mellett a program része marad a többi 3-as modell -  coupé, cabrio, touring és compact - is.

Az eredeti változat méretei

Méreteiben a 3-as hű maradt önmagához: az új változat hosszban és szélességben kereken négy centiméterrel növekedett elődjéhez képest. A 4,47 m-es teljes hossz 30 cm-rel marad el a jelenlegi 5-ösétől. Az 1976-os első 3-assal összehasonlítva csupán tizenkét centiméterrel növekedett. A mérsékelt növekedés összhangot teremt a külső megjelenés, a belső méret, a passzív biztonság és a használhatóság között. E növekedés biztosítja, hogy az új változat is megőrzi a "kis" BMW-sorozat jellemzőit. Ezalatt a könnyen kezelhető, erőteljesen motorizált, négy-öt férőhelyű sport-limuzin koncepciója értendő - amelyet 1966-ban a BMW 1600-2 alapozott meg.

A design: eredetiség, folyamatosság és korszerű elegancia

Az új és egyúttal jól ismert design szintén kifejezésre juttatja a származást: a sajátos arányok és a markáns vonalak, a formák és a stíluselemek bizonyítják a 3-as BMW eredetiségét saját kategóriájában. Az új 3-as által sugárzott bizalom első pillantásra világossá teszi: itt egy olyan típus indul útjára, amelynek évek alatt kiérlelt tulajdonságai céltudatosan továbbfejlesztett külsőben jelennek meg újra. Íme, a család legifjabb sarja, amely nagy súlyt helyez az egységes fellépésre. Az önálló karakter, az elfogadott megjelenési forma és a helyesen értelmezett korszerűség közötti egyensúly kialakítása olyan design-t eredményezett, amely átveszi, és céltudatosan továbbviszi az előd vonalait: a rövid kinyúlások megerősítik a BMW jellegzetes körvonalait. Az új 3-as dinamikáját kihangsúlyozza a nyújtottabb vonalvezetés és az erősebben ívelt, lekerekített tetőrész a C-oszlop körül - "a jól ismert, lendületes lezárással". A motorházba integrált kettős vese szintén félreismerhetetlen BMW-stíluselem - a sima üvegbúra mögötti kettős kerek fényszórókkal együtt rendkívül erőteljesen fejezi ki az új 3-as arculatát. A hátsó rész a szemmel látható aerodinamika lezárását jelenti (légellenállási tényező cx = 0,27 - 0,29). A széles csomagtérajtó kényelmessé teszi a rakodást. Az L-alakú hátsó lámpákkal ismét a BMW-re jellemző stíluselemeket alkalmaztak a tervezők.

Az enteriőr: új térérzés mindenhol

Az új 3-as limuzin belső tere a külső méreteknek megfelelően nőtt: a kb. 30 mm-rel megnövelt tengelytáv kb. 20 mm-rel nagyobb teret nyújt a hátul ülő utasok térde számára, ezenkívül a belső tér 10 mm-rel magasabb és a lábak mozgástere érezhetően nagyobb. A formanyelv, a horizontálisan erősen hangsúlyozott műszerfal és annak integrálása az első ajtókba a tágasság érzetét kelti. A tervezéskor mindig az állt előtérben, hogy mindennek hajszálpontosan illeszkednie kell egymáshoz. Az eredmény: a legfinomabb ergonómia, az átgondolt középkonzolok, az intelligens műszerelrendezés, az optimális klímakomfort és a BMW jellegzetes akusztikája. A jelszóhoz hűen: az ember a lehető legjobban érezze magát és mindent uraljon.

A futómű: könnyebb, még biztonságosabb és dinamikusabb

A futómű a karosszériával ellentétben átlagon felül megnövekedett: tekintettel a kb. 60 mm-rel szélesebb nyomtávra és a nagyobb tengelytávra, a futóművet a meglévő műszaki alapra támaszkodva újrafejlesztették. Néhány alkatrész - mint az új 5-ösnél - alumíniumból készült. Mások, mint pl. az első és a hátsó tartó acélból készülnek, de a speciális tervezés és a nagyszilárdságú acélok következtében lényegesen könnyebbek lettek.

A legújabb elektronikus szabályozórendszerek premierje a 3-asnál

A standard hajtás (elöl lévő motorhajtás, hátsókerék-hajtás), az ideális 50:50 arányú tömegelosztás, az ABS, ASC+T elektronikus szabályozó rendszerek és a DSC III dinamikus stabilitásszabályozó (először a BMW 328i-nél extraként) összhatásaként a 3-as futóműve új magasságra helyezi a mércét: a kínálat része a maximális aktív biztonság, a kényelem és az utazás élvezete. További újszerűséget, ill. az aktív biztonság és a kényelem lényeges fejlődését jelenti a gumiabroncs nyomását ellenőrző rendszer extrakénti bevezetése (RDC, '98 ősz) e kategóriában.

A motorválaszték: négy- és hathengerű csúcstechnika

Az új 3-as limuzin motorválasztéka a teljesen újonnan fejlesztett négyhengerű, közvetlen befecskendezésű dízeltől az agilitásáról nevezetes, négyhengerű benzinesen keresztül, a három hathengerű benzinesig terjed, melyeket a robbanékonyság, a nyugodt járás, a gazdaságosság és a környezetkímélés érdekében mélyrehatóan átdolgoztak. Valamennyi motor már most teljesíti a jövőbeli EU3 emissziós szabványt.
      A 320d hajtása és technikája: a négyhengerű, közvetlen befecskendezésű dízel egyedülálló utazási kényelmet és különösen kedvező fogyasztást kínál. 100 kW teljesítményt és 1750/perc fordulatszámnál max. 280 Nm forgatónyomatékot nyújt. 0-ról 100 km/h-ra 9,9 s, 80-ról 120-ra negyedik fokozatban 8,7 s alatt gyorsul, 207 km/h végsebessége és 5,7 literes 100 km-enkénti átlagfogyasztása meggyőző érvek. A nagynyomású közvetlen befecskendezés gondoskodik a kiváló keverékképzési és égetési eljárásról, a nagy forgatónyomatékról és az optimális teljesítménykifejtésről. A befecskendező szivattyúban lévő lépcsős bütykök kétfázisú befecskendezést eredményeznek, amelynek következtében a hajtóanyag jobban ég el. Így kiküszöbölik a dízelmotor fő hátrányait - a kopogó zajt és a nyugtalan járást. A turbótöltő változó bemeneti geometriája (VNT) a digitális motorelektronika segítségével lehetővé teszi a turbótöltő optimális vezérlését és ezáltal hatékonyan kihasználja a kipufogógáz energiáját. Így a nagy forgatónyomatékok már igen hamar rendelkezésre állnak és lehetővé teszik a fenti számokkal kifejezett agilitást. Az érezhetően megjavult menetteljesítmények mellett a fogyasztás 15 %-kal alacsonyabb, mint az eddigi 3l8tds-ké.
      A négyhengerű, 1895 cm3-es benzinmotor a 318i-ben 87 kW-ot teljesít és elődjénél kedvezőbb nyomatékgörbét ad. Így a menetteljesítmény és a motor karakterisztika az új limuzin csekély többletsúlya ellenére is jobb. Például a 318i 10,4 s alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. A kiegyenlítő tengelyek nyugodtabbá teszik a motor járását és e tárgyban osztályelsővé emelik a négyhengerűt. Ez, valamint a karbantartási intervallumok lényeges meghosszabbodása hozzájárulnak két látszólag ellentétes cél egyesítéséhez: maximális utazási élvezet és minimális "tulajdonosi költségek". A négyhengerű motor méretezése már lehetővé teszi, hogy az EU3 szigorú emissziós előírásai már a kötelező 2000-es határidő előtt teljesüljenek.
      Leheletfinom, nagyteljesítményű és agilis - így ismerjük a BMW hathengerű soros motorját, amelynek legújabb változata ismét javított e tulajdonságokon. A nagyobb agilitás a forgatónyomaték kisebb fordulatszám-tartományokban való megnövekedéséből ered. Az elektromechanikus fojtószelep-vezérlés integrálja az ASC+T, a menetsebesség- és az alapjárat-szabályozó rendszereket. Gondoskodik az egyenletes alapjáratról, a finom reakcióról és a csekély fogyasztásról. A kettős VANOS (változó bütyköstengely-vezérlés elvileg olyan, mint amilyen az M3-ban már eddig is megvolt) kiegyenlítettebb forgatónyomaték-görbét eredményez és optimalizálja a keverék-előkészítést, ezért a kipufogógáz-értékek tovább csökkennek. A 320i 9,9 s alatti 0-ról 100 km/h-ra gyorsulása és 219 km/h végsebessége, a 323i-es 8,0 s és 231 km/h, ill. a 328i-es 7,0 s és 240 km/h értéke megmutatja, hogy mire képesek ezek a négyajtójúak, ha a közlekedési feltételek megengedik a tempós haladást.

Biztonság az új 3-asban: ismét mértékadó a kategóriában

Hogy a BMW egészen biztosan élen jár a biztonság területén, azt nemcsak a passzív biztonságra vonatkozó ütközési tesztek bizonyítják, hanem részben az aktív biztonságot és lopásbiztonságot igazoló igen kedvező biztosítási besorolások is. Ennek további fokozása volt a fejlesztők vágya. Az új 3-as limuzin acélkarosszériája ideális előfeltételeket kínál ehhez, melyre a legszilárdabb acélok felhasználásával végrehajtott könnyűépítési koncepciójellemző. Elődjével szemben merevsége 50-60 %-kal nagyobb és baleset esetén a lehető legjobb utasbiztonságot, definiált karosszéria-elváltozásokat és működő ajtókat garantál. Ehhez többek között a legmagasabb követelményeket támasztó európai és észak-amerikai ütközési tesztek nyújtottak támpontot.
     Az acélkarosszéria mellett a visszatartó rendszerek és az elektronika további lehetőséget nyújtottak a passzív biztonság javításához. Ez az új 3-as esetében a kategóriájában konkurencia nélküli oldalsó fej- és mellkasi légzsák kombinációt, merevítővel és erőhatárolóval ellátott öveket, a vezető melletti ülés foglaltságának, a későbbiekben pedig a gyermekülés foglaltságának felismerését is jelenti. Külön kiemelendő ebből a csomagból az ITS fejlégzsák. Ez a kizárólag a BMW által kínált megoldás most vonul be szériatartozékként a kompakt járműosztályba is. Ezenkívül átfogó elektromos biztonsági rendszert is bevezettek, amely súlyos balesetek esetén minimalizálja a rövidzárveszélyt. E rendszernek az a lényege, hogy ütközéskor a légzsák kioldáshoz hasonlóan a pozitív akkumúlátor-csatlakozó leválik.

Műszaki finomságok: az új hármas a csúcskategória szintjén

A BMW 3-asa - és ez évtizedek óta igaz - hű marad önmagához abban, hogy számos finomságot kínál. Összemérhető az abszolút csúcskategória autóival is. A szériatartozékként kínált "holtig tanuló" szervizintervallum kijelző, az új Car Memory és Key Memory, vagy extraként az 5-ösnél és 7- esnél ismert multifunkciós kormány jó példák erre. További újdonságok az opciós kínálatból: esőérzékelő és steptronic, 1998. őszétől pedig az integrált gyermekülések, RDC, xenon fényszóró, fedélzeti monitor navigációs rendszerrel, TV-vel és kibővített fedélzeti számítógéppel. És mindez csak része a választéknak. Aki tehát 3-ast szeretne vezetni, annak nem kell lemondania a nagy autó kényelméről.

1998. március