Az új BMW
3-as sorozat:
az eredeti
változat ötödik generációja gördül a rajthoz
Ha valamelyik
fotót eredeti méretben akarja látni, kattintson rá!
A négyajtójú
limuzin: az új 3-as első változata
Ez év májusában áll majd rajthoz az új BMW 3-as sorozat, elsőként a négyajtójú
limuzinnal (fotója még nincs meg).
Erős dinamikájához, újszerűségéhez és esztétikájához teljes mértékben hű
maradt. Méreteiben mérsékelten nőtt. Egyedülálló biztonságot, ultramodern,
nagyteljesítményű és hatékony négy- és hathengerű, 1,9 litertől 2,8 liter
hengerűrtartalomig és 87 kW-tól 142 kW teljesítményig terjedő motorokból
álló választékot kínál. Futómű technikája bármilyen motorizációhoz rendelkezik
tartalékkal. Olyan műszaki jellemzőkkel rendelkezik, amelyek eddig a felső
luxuskategória kiváltságai voltak. Az új, négyajtójú limuzin mellett a
program része marad a többi 3-as modell - coupé, cabrio, touring
és compact
- is.
Az eredeti
változat méretei
Méreteiben
a 3-as hű maradt önmagához: az új változat hosszban és szélességben kereken
négy centiméterrel növekedett elődjéhez képest. A 4,47 m-es teljes hossz
30 cm-rel marad el a jelenlegi 5-ösétől. Az 1976-os első 3-assal összehasonlítva
csupán tizenkét centiméterrel növekedett. A mérsékelt növekedés összhangot
teremt a külső megjelenés, a belső méret, a passzív biztonság és a használhatóság
között. E növekedés biztosítja, hogy az új változat is megőrzi a "kis"
BMW-sorozat jellemzőit. Ezalatt a könnyen kezelhető, erőteljesen motorizált,
négy-öt férőhelyű sport-limuzin koncepciója értendő
- amelyet 1966-ban
a BMW 1600-2 alapozott meg.
A design:
eredetiség, folyamatosság és korszerű elegancia
Az
új és egyúttal jól ismert design szintén kifejezésre juttatja a származást:
a sajátos arányok és a markáns vonalak, a formák és a stíluselemek bizonyítják
a 3-as BMW eredetiségét saját kategóriájában. Az új 3-as által sugárzott
bizalom első pillantásra világossá teszi: itt egy olyan típus indul útjára,
amelynek évek alatt kiérlelt tulajdonságai céltudatosan továbbfejlesztett
külsőben jelennek meg újra. Íme, a család legifjabb sarja, amely nagy súlyt
helyez az egységes fellépésre. Az önálló karakter, az elfogadott megjelenési
forma és a helyesen értelmezett korszerűség közötti egyensúly kialakítása
olyan design-t eredményezett, amely átveszi, és céltudatosan továbbviszi
az előd vonalait: a rövid kinyúlások megerősítik a BMW jellegzetes körvonalait.
Az új 3-as dinamikáját kihangsúlyozza a nyújtottabb vonalvezetés és az
erősebben ívelt, lekerekített tetőrész a C-oszlop körül - "a jól ismert,
lendületes lezárással". A motorházba integrált kettős vese szintén félreismerhetetlen
BMW-stíluselem - a sima üvegbúra mögötti kettős kerek fényszórókkal együtt
rendkívül erőteljesen fejezi ki az új 3-as arculatát. A hátsó rész a szemmel
látható aerodinamika lezárását jelenti (légellenállási tényező cx
= 0,27 - 0,29). A széles csomagtérajtó kényelmessé teszi a rakodást. Az
L-alakú hátsó lámpákkal ismét a BMW-re jellemző stíluselemeket alkalmaztak
a tervezők.
Az enteriőr:
új térérzés mindenhol
Az
új 3-as limuzin belső tere a külső méreteknek megfelelően nőtt: a kb. 30
mm-rel megnövelt tengelytáv kb. 20 mm-rel nagyobb teret nyújt a hátul ülő
utasok térde számára, ezenkívül a belső tér 10 mm-rel magasabb és a lábak
mozgástere érezhetően nagyobb. A formanyelv, a horizontálisan erősen hangsúlyozott
műszerfal és annak integrálása az első ajtókba a tágasság érzetét kelti.
A tervezéskor mindig az állt előtérben, hogy mindennek hajszálpontosan
illeszkednie kell egymáshoz. Az eredmény: a legfinomabb ergonómia, az átgondolt
középkonzolok, az intelligens műszerelrendezés, az optimális klímakomfort
és a BMW jellegzetes akusztikája. A jelszóhoz hűen: az ember a lehető legjobban
érezze magát és mindent uraljon.
A futómű:
könnyebb, még biztonságosabb és dinamikusabb
A futómű a karosszériával ellentétben
átlagon felül megnövekedett: tekintettel a kb. 60 mm-rel szélesebb nyomtávra
és a nagyobb tengelytávra, a futóművet a meglévő műszaki alapra támaszkodva
újrafejlesztették. Néhány alkatrész - mint az új 5-ösnél - alumíniumból
készült. Mások, mint pl. az első és a hátsó tartó acélból készülnek, de
a speciális tervezés és a nagyszilárdságú acélok következtében lényegesen
könnyebbek lettek.
A legújabb
elektronikus szabályozórendszerek premierje a 3-asnál
A standard hajtás (elöl lévő motorhajtás,
hátsókerék-hajtás), az ideális 50:50 arányú tömegelosztás, az ABS, ASC+T
elektronikus
szabályozó rendszerek és a DSC III dinamikus stabilitásszabályozó (először
a BMW 328i-nél extraként) összhatásaként a 3-as futóműve új magasságra
helyezi a mércét: a kínálat része a maximális aktív biztonság, a kényelem
és az utazás élvezete. További újszerűséget, ill. az aktív biztonság és
a kényelem lényeges fejlődését jelenti a gumiabroncs nyomását ellenőrző
rendszer extrakénti bevezetése (RDC, '98 ősz) e kategóriában.
A motorválaszték:
négy- és hathengerű csúcstechnika
Az új 3-as limuzin motorválasztéka
a teljesen újonnan fejlesztett négyhengerű, közvetlen befecskendezésű dízeltől
az agilitásáról nevezetes, négyhengerű benzinesen keresztül, a három hathengerű
benzinesig terjed, melyeket a robbanékonyság, a nyugodt járás, a gazdaságosság
és a környezetkímélés érdekében mélyrehatóan átdolgoztak. Valamennyi motor
már most teljesíti a jövőbeli EU3 emissziós szabványt.
A 320d hajtása és technikája: a négyhengerű, közvetlen befecskendezésű
dízel egyedülálló utazási kényelmet és különösen kedvező fogyasztást kínál.
100 kW teljesítményt és 1750/perc fordulatszámnál max. 280 Nm forgatónyomatékot
nyújt. 0-ról 100 km/h-ra 9,9 s, 80-ról 120-ra negyedik fokozatban 8,7 s
alatt gyorsul, 207 km/h végsebessége és 5,7 literes 100 km-enkénti átlagfogyasztása
meggyőző érvek. A nagynyomású közvetlen befecskendezés gondoskodik a kiváló
keverékképzési és égetési eljárásról, a nagy forgatónyomatékról és az optimális
teljesítménykifejtésről. A befecskendező szivattyúban lévő lépcsős bütykök
kétfázisú befecskendezést eredményeznek, amelynek következtében a hajtóanyag
jobban ég el. Így kiküszöbölik a dízelmotor fő hátrányait - a kopogó zajt
és a nyugtalan járást. A turbótöltő változó bemeneti geometriája (VNT)
a digitális motorelektronika segítségével lehetővé teszi a turbótöltő optimális
vezérlését és ezáltal hatékonyan kihasználja a kipufogógáz energiáját.
Így a nagy forgatónyomatékok már igen hamar rendelkezésre állnak és lehetővé
teszik a fenti számokkal kifejezett agilitást. Az érezhetően megjavult
menetteljesítmények mellett a fogyasztás 15 %-kal alacsonyabb, mint az
eddigi 3l8tds-ké.
A négyhengerű, 1895 cm3-es benzinmotor a 318i-ben 87 kW-ot teljesít és
elődjénél kedvezőbb nyomatékgörbét ad. Így a menetteljesítmény és a motor
karakterisztika az új limuzin csekély többletsúlya ellenére is jobb. Például
a 318i 10,4 s alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. A kiegyenlítő tengelyek
nyugodtabbá teszik a motor járását és e tárgyban osztályelsővé emelik a
négyhengerűt. Ez, valamint a karbantartási intervallumok lényeges meghosszabbodása
hozzájárulnak két látszólag ellentétes cél egyesítéséhez: maximális utazási
élvezet és minimális "tulajdonosi költségek". A négyhengerű motor méretezése
már lehetővé teszi, hogy az EU3 szigorú emissziós előírásai már a kötelező
2000-es határidő előtt teljesüljenek.
Leheletfinom, nagyteljesítményű és agilis - így ismerjük a BMW hathengerű
soros motorját, amelynek legújabb változata ismét javított e tulajdonságokon.
A nagyobb agilitás a forgatónyomaték kisebb fordulatszám-tartományokban
való megnövekedéséből ered. Az elektromechanikus fojtószelep-vezérlés integrálja
az ASC+T, a menetsebesség- és az alapjárat-szabályozó rendszereket. Gondoskodik
az egyenletes alapjáratról, a finom reakcióról és a csekély fogyasztásról.
A kettős VANOS (változó bütyköstengely-vezérlés elvileg olyan, mint amilyen
az M3-ban már eddig is megvolt) kiegyenlítettebb forgatónyomaték-görbét
eredményez és optimalizálja a keverék-előkészítést, ezért a kipufogógáz-értékek
tovább csökkennek. A 320i 9,9 s alatti 0-ról 100 km/h-ra gyorsulása és
219 km/h végsebessége, a 323i-es 8,0 s és 231 km/h, ill. a 328i-es 7,0
s és 240 km/h értéke megmutatja, hogy mire képesek ezek a négyajtójúak,
ha a közlekedési feltételek megengedik a tempós haladást.
Biztonság
az új 3-asban: ismét mértékadó a kategóriában
Hogy a BMW egészen biztosan élen
jár a biztonság területén, azt nemcsak a passzív biztonságra vonatkozó
ütközési tesztek bizonyítják, hanem részben az aktív biztonságot és lopásbiztonságot
igazoló igen kedvező biztosítási besorolások is. Ennek további fokozása
volt a fejlesztők vágya. Az új 3-as limuzin acélkarosszériája ideális előfeltételeket
kínál ehhez, melyre a legszilárdabb acélok felhasználásával végrehajtott
könnyűépítési koncepciójellemző. Elődjével szemben merevsége 50-60 %-kal
nagyobb és baleset esetén a lehető legjobb utasbiztonságot, definiált karosszéria-elváltozásokat
és működő ajtókat garantál. Ehhez többek között a legmagasabb követelményeket
támasztó európai és észak-amerikai ütközési tesztek nyújtottak támpontot.
Az acélkarosszéria mellett a visszatartó rendszerek és az elektronika további
lehetőséget nyújtottak a passzív biztonság javításához. Ez az új 3-as esetében
a kategóriájában konkurencia nélküli oldalsó fej- és mellkasi légzsák kombinációt,
merevítővel és erőhatárolóval ellátott öveket, a vezető melletti ülés foglaltságának,
a későbbiekben pedig a gyermekülés foglaltságának felismerését is jelenti.
Külön kiemelendő ebből a csomagból az ITS fejlégzsák. Ez a kizárólag a
BMW által kínált megoldás most vonul be szériatartozékként
a kompakt járműosztályba
is. Ezenkívül átfogó elektromos biztonsági rendszert is bevezettek, amely
súlyos balesetek esetén minimalizálja a rövidzárveszélyt. E rendszernek
az a lényege, hogy ütközéskor a légzsák kioldáshoz hasonlóan a pozitív
akkumúlátor-csatlakozó leválik.
Műszaki
finomságok: az új hármas a csúcskategória szintjén
A BMW 3-asa - és ez évtizedek óta
igaz - hű marad önmagához abban, hogy számos finomságot kínál. Összemérhető
az abszolút csúcskategória autóival is. A szériatartozékként kínált "holtig
tanuló" szervizintervallum kijelző, az új Car Memory és Key Memory, vagy
extraként az 5-ösnél és 7- esnél ismert multifunkciós kormány jó példák
erre. További újdonságok az opciós kínálatból: esőérzékelő és steptronic,
1998. őszétől pedig az integrált gyermekülések, RDC, xenon fényszóró, fedélzeti
monitor navigációs rendszerrel, TV-vel és kibővített fedélzeti számítógéppel.
És mindez csak része a választéknak. Aki tehát 3-ast szeretne vezetni,
annak nem kell lemondania a nagy autó kényelméről.
1998. március |