Az AUDI története
Az Audi évtizedek
óta az egyik leginnovatívabb autógyártó, amit bizonyít az állandó négykerékhajtás,
a teljesen horganyzott karosszéria és az alumínium karosszéria sorozatgyártásba
való bevezetése. Az Audi megalapítója August Horch (1868-1951) volt. A
kovács szakmát tanult fiatalember 1904-ben alapította az August Horch Motorgépjármű
gyárat a Kelet-Németországban található Zwickauban. 1907-ben gurult az
utakra az első hathengerű jármű. Kiváló minősége ellenére a cégnek anyagi
gondjai lettek, mire 1909-ben új céget alapított Horch, amit nevének latin
fordítása után Audinak nevezett. Egy év múlva versenyek sorait nyerték
az Audi autók és ő vezette be 1921-ben az első balkormányos és középső
sebességváltós autókat.
1932-ben alakult
meg az Auto Union az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkák összeolvadásaként,
ezért lett a vállalat szimbóluma négy, egybe fonódó karika. Ferdinand Porsche
fejlesztette az Auto Union motorjait, így ő is nagy szerepet vállalt a
márka sikerében. 1949 után Ingolstadt lett az Auto Union központja. 1958-ban
a Mercedessel kötött szövetség hat év után szétesett, mivel az Auto Union
vezetősége továbbra is a kétütemű motorokat részesítette előnyben. Az Auto
Union fő részvényese, Friedrich Flikk szoros kapcsolatokat ápolt Heinrich
Nordhoffal, a VW vezetőjével, aki 1965-ben átvette a négykarikás márkát.
1969-től Audi
NSU Auto Union névre változtatták a cég nevét az NSU beolvadása után, amit
1985-ben Audira egyszerűsítettek. A részben galvanizált Audi 80-as 1972-ben
új távlatokat nyitott az autógyártásban, és az Audi 200 5T 1980-as bevezetése
sikeresen bevezette az Audi márkát a felső osztályba. Az Audi quattro®
állandó összkerékhajtása megjelenésekor világszenzáció volt, amit az Audi
alkalmazott először sorozatgyártásban készülő autó esetében, és nem csak
a rali világában.
AUDI KRONOLÓGIA
1885. A Wanderer
Automobile gyár megalakulása
1899. Az
August Horch-Cie
autógyár megalakulása Kölnben
1907. A DKW
gépgyártó üzem megalakulása
1909. Az
August Horch Automobil üzem létrehozása, Zwickau
1910. A gyárat
Audi Werke GmbH-ra nevezték át
1932. Az
Audi, DKW, Horch és Wanderer gyárak egyesülése AUTO UNION AG néven
1949. Az
AUTO UNION átköltözik Ingolstadtba
1962. A Düsseldorf-i
gyár értékesítése, ahol összesen 484.000 autót gyártottak le.
1965
Az AUTO UNION AG-ban a Volkswagen többségi tulajdont
szerez
1968. Bemutatkozik
az Audi 100-as
1969. Az
1873. óta működő NSU egyesül az AUTO UNION AG-val AUDI NSU AUTO UNION AG
1972. Bemutatkozik
az Audi 80-as
1976. Audi
100 - második generáció
1977. Az
NSU gépkocsik gyártásának megszűnése
1978. Audi
80 - második generáció
1982. Audi
100 - harmadik generáció
1985. Megszületik
az Audi AG
1986. Audi
80 - harmadik generáció
1989. Európa
rekord: az Audi 100 TDI egy tank üzemanyaggal 4.818 km-t tett meg
1990. Audi
100 - negyedik generáció
1991. Audi
80 - negyedik generáció
1992. Az
Audi 100-at felváltja az Audi A6-os
1994. Az
Audi 80-at felváltja az Audi A4-es. Megjelenik az Audi A6 kombi változata,
az Audi A6
.........Avant.
Piacra kerül az Audi A8. Az Audi megalakítja Magyarországon a gyori Audi
gyárat.
1995. Bemutatkozik
az Audi A4 Avant. Létrejön az Audi TT tanulmányautó
1996. Debütál
az Audik legkisebbje: az A3
1997. Forgalomba
hozzák az új Audi A6-ost
1998. Megindul
az Audi TT sportautó összeszerelése a gyori üzemben
1999. Az
Audi TT Coupé piaci bevezetése
1999. Az
új Audi A4 megjelenése
1999. Az
ötajtós Audi A3 piaci bevezetése
1999. Az
Audi S3 bemutatkozása a magyar piacon
2000. Audi
A2 nemzetközi bemutatkozása. Audi allroad quattro nemzetközi bevezetése
2000. Audi
allroad quattro piaci bevezetése
2000. Audi
A2 hazai bemutatkozása (október)
2000. Audi
Forum Ingolstadtban megnyitja kapuit (december)
2001. Az
új Audi A4 magyarországi bemutatkozása (március)
2001. Az
Audi Magyarországon is bemutatja az új A6-ost (augusztus)
2002. Az
új Audi A4 Cabriolet nemzetközi bemutatkozása (február)
2002. Az
új Audi A4 Cabriolet magyarországi bevezetése (július)
|