Kerámiafék
a 12 hengerű Audi A8-hoz
Az
Audi-gyár új fék-technológia sorozatgyártását indítja el. A márka zászlóshajóját,
a 12 hengerű A8-ast a jövőben külön megrendelésre kerámia-fékkel szállítják.
Amellett, hogy a hagyományos acél féktárcsáéval összehasonlítva élettartama
négyszeresre nő, az új fék az autó dinamikai határhelyzetében is kimagaslóan
nagy fékezési teljesítményt nyújt, és kiváló a fading-jelenséggel szembeni
ellenállása. A sokkal kisebb tömeg szintén jókora előnyt jelent a menetkényelem
és a vezethetőségi paraméterek terén, mivel csökkenti a rugózatlan tömeget.
A féktárcsák megerősített kerámiából
készülnek, abból az anyagból, amely már sok esetben bizonyított a repülésben
és az űrtechnikában. A keramikus anyag összetett szerkezete elsősorban
egy rendkívül kemény és kopásálló alapanyagból, szilícium-karbidból áll,
melynek kristályszerkezete hasonlít a gyémántéra. Az ebbe az alapanyagba
beágyazott nagyszilárdságú szénszálak alkalmasak arra, hogy felvegyék a
benne ébredő feszültséget.
A high-tech anyag alkalmazása egész
sor előnnyel jár. Ezek közül a leglátványosabb, hogy a korrózióval szemben
érzéketlen; a kerámia-féken soha nem lehet korróziós nyomot felfedezni.
Előny még a szemet vonzó stílus, a sportos látvány, amit csak fokoz a perforált
kivitel és a piros színű féknyergek kontrasztja.
A műszaki előnyök hatása még nagyobb:
először is, a kerámia-fék alkalmazása kerekenként 50 %-os, mintegy 5 kg-os
tömegcsökkenéssel jár, ami a még tökéletesebb rugózási kényelemben nyilvánul
meg. Az autó vezethetőségi jellemzői is javulnak a fékszerkezet kisebb
tömege révén.
A kerámia-fék nagyobb kopástűrése a
szokásos napi használati körülmények között akár 300.000 km-es élettartamot
is jelenthet, ami az acél féktárcsától elvárhatónak a négyszerese.
A kerámia-féktárcsás rendszer nagy
előrelépést jelent a fék teljesítőképességét illetően is. A tárcsák még
az autó szélsőséges menetdinamikai igénybevétele során is óriási fékezőerő
kifejtésére képesek. A fading-jelenséggel - ami az ismételt fékezések közben
az elérhető fékerő csökkenését jelenti, pl. hegyi utakon, tartós lejtmenetben
- szembeni ellenállása is sokkal jobb a hagyományos fékénél. Az olyan nagy
teljesítményű autó esetében, mint a W12-es A8, ez közvetlenül a sokkal
nagyobb biztonsági tartalékban nyilvánul meg a közlekedésben.
Az autósok a kerámia-fék előnyeit ennél
sokkal szubjektívebb módon is érzékelhetik, mivel a fékpedál nyomáspontja
sokkal határozottabb bármely üzemi körülmény közepette. A korszerű féktárcsák
esetében, az üzemi körülményektől függetlenül, semmilyen veszélye nem áll
fenn a fék berezgésének.
Az első kerekekhez – 19 colos tárcsamérethez
– 380 mm átmérőjű kerámia-féktárcsát szerelnek be, a hátsó féktárcsák átmérője
356 mm. A kerámia féktárcsa-gyűrűt rugalmas kötőelemekkel csavarozzák egy
rozsdamentes acélból készült tál alakú közdarabra, ami viszont a kerékagyhoz
csatlakozik. A fék optimális hűtéséről a belső szellőzésű féktárcsák hűtőlevegőjét
vezető, optimalizált alakú levegőcsatorna gondoskodik. Elöl 6 dugattyús
monoblokk-kivitelű alumínium féknyergek, hátul pedig úszó féknyergek állítják
elő a satu-szerű szorítást a féktárcsákon. A többi A8-as modellhez hasonlóan,
a széria felszerelés részeként elektromechanikus működtetésű a rögzítőfék.
|