Hosszú
ideje már,
hogy a Volvo
új kamionnal jelentkezett a legnagyobb kategóriában.
Az új Volvo FH16 motorja, a Volvo
D16C teljesítményével és a teljes sebességtartományban rendelkezésre álló
figyelemreméltó nyomatékával az egyik legkiemelkedőbb motor a jelenlegi
piacon.
A
D16C robusztus kialakítású, soros, 6 hengerű, 16 literes motor, amely megfelel
az Euro 3 előírásoknak, 610 vagy 550 lóerő teljesítményű, és a Volvo kipróbált
és bevált D12-es technológiáján alapul. Többek között korszerű motorvezérlő
elektronikával van felszerelve, felülvezérelt, hengerenként négy szeleppel
és integrált hengerfejjel. A kiemelkedő teljesítmény mellett a 16 literes
motor számos egyéb vonzó tulajdonsággal is rendelkezik.
Élmezőnyben a hátsó váltóművel:
kialakításának eredményeként jelentős súlycsökkenést, alacsonyabb zajszintet
és hatékonyabb hűtést értek el, továbbá a belső veszteség is csökkent.
Bevezetésével a mellékhajtások csatlakoztatása is nagymértékben egyszerűsödött.
Így álló helyzetben 1000 Nm, menet közben pedig 650 Nm nyomaték érhető
el a mellékhajtással.
VEB
- A Volvo motorfékrendszere
A Volvo motorfékrendszere világviszonylatban
is kategóriájának egyik legnagyobb teljesítményű fékje. A legnagyobb fékteljesítmény
380 kW, amely percenként 2200-as fordulatszám mellett érhető el. Menet
közben azonban inkább a fékezőnyomatékkal kell számolni. Még percenként
900-as fordulatszám mellett is 1500 Nm fékezőnyomaték érhető el, amely
2200-as percenkénti fordulatszámon 1640 Nm-re nő.
A
kevesebb alkatrész és a nagy számú integrált megoldás egyaránt a nagyobb
megbízhatóságot szolgálják. A kamion használatától függően a szükséges
olajcserék közötti intervallum akár 100 ezer kilométerre is növelhető.
A motor tervezésekor figyelembe vették, hogy minden kopó alkatrész és karbantartási
pont könnyen elérhető legyen.
Fontos megjegyezni, hogy a külső
hangkibocsátás tekintetében a kamion külön hangszigetelés nélkül is eleget
tesz az EU követelményeinek. Ezáltal sokkal hatékonyabb hűtőrendszer valósítható
meg, amely biztosítja a motor teljesítményének teljes kihasználhatóságát,
valamint azt, hogy még nagy melegben is nagy átlagsebességgel közlekedhet.
Az
elektronikus abroncsnyomás-figyelő rendszer (TPM) a kerekeken található
érzékelők és a kamion számítógépe segítségével folyamatos tájékoztatást
ad az abroncsok nyomásáról.
A POWERTRONIC ÚJ VÁLTOZATA automatikus
sebességváltómű, amelyet a 460-as motor nagyobb nyomatékához igazítottak.
B-BOGGIE TENGELYEK TÁRCSAFÉKEKKEL
Az autóiparban a laprugós felfüggesztéseknél
korábban dobféket alkalmaztak, a laprugós B-boggie tandemtengely azonban
lehetővé teszi a Volvo elektronikus tárcsafékrendszerének (EBS) használatát
is. A Volvo tárcsafékei határozott, jól kiegyensúlyozott pedálműködést
biztosítanak, és emellett hőálló tárcsákat tartalmaznak, illetve egyszerű
szervizelést tesznek lehetővé. A RADD-BR típusú laprugós tandemtengely
magas alváznál (6×4) alkalmazható, vontató vagy önjáró alvázú tehergépkocsi
esetén egyaránt, egyfokozatú vagy kerékagy-áttételes futóművel és magas
első tengellyel (FA-High) kombinálva.
NAGY TELJESÍTMÉNYŰ MELLÉKHAJTÁS
A főtengelyről hajtott PTO-FLY
mellékhajtás a tengelykapcsolótól független mellékhajtás, amelyet különböző
teljesítményű motorokhoz fejlesztettek ki, a D12D 460-asig bezárólag. A
mellékhajtás megfelelő kapacitással rendelkezik a teljesítményigényes eszközök
meghajtásához, kimeneti nyomatéka 800 Nm, teljesítménye pedig 110 kW. A
mellékhajtás menet közben és álló helyzetben egyaránt használható.
ACC - RADAR A JÁRMŰ ELŐTTI TÉR FIGYELÉSÉRE
A baleseti statisztikák magukért
beszélnek. Az olyan ütközések, amelyek során a teherautó az előtte levő
járműnek ütközik, a nehéz tehergépkocsik részvételével történő balesetek
negyedét teszik ki. A Volvo Trucks által kifejlesztett adaptív sebességtartó
automatika (ACC - Adaptive Cruise Control) egy korszerű, radaron alapuló
sebességtartó rendszer, amelynek segítségével megfelelő távolságot tarthat
az Ön előtt haladó jármű mögött
Segítség az emelkedőn való induláshoz
Az emelkedőn való indulás megkönnyítésére
az új EBS rendszer egy hasznos funkciót tartalmaz, amely lehetővé teszi,
hogy a fékek induláskor tovább működjenek. Amikor a motor már leadja a
kellő nyomatékot, a fékek automatikusan kiengednek. A rendszer segítségül
szolgál a mindennapos munkában, és különösen olyan kézi sebességváltóművel
felszerelt járművekhez tervezték, amelyekkel a munka során gyakori elindulás
és megállás szükséges. Az emelkedőn való gyakori elindulás így még nehéz
rakománnyal is ugyanolyan egyszerű, mint bármi más, és a tengelykapcsoló
igénybevétele is minimálisra csökken.
ESP a legkülönbözőbb változatokhoz
Az ESP (Electronic Stability Program)
egy olyan korszerű rendszer, amelyet a nyerges vontatókhoz fejlesztettek
ki a vontató és a pótkocsi kifarolásának, illetve felborulásának megakadályozására
- ez két, gyakran együtt lejátszódó jelenség. Az ESP most az FM/FH vontatók
4×2-es, 6×2-es és 6×4-es változataihoz is rendelhető. Egyszerűen fogalmazva
elmondhatjuk, hogy az ESP meghatározza, hogy a sofőr hogyan szeretné irányítani
a járművet, majd azt is felméri, hogy az valójában hogyan viselkedni. Ha
a két viselkedés eltér egymástól, az ESP a motornyomaték csökkentésével
és egy vagy több kerék fékezésével megszünteti ezeket a különbségeket.
A bebicsaklás és az imbolygás kiküszöbölése
Az ESP stabil fékhatást biztosít,
ha például a teherautó nagy sebességgel egy kanyarba érkezik. Az ESP kiküszöböli
a kamion imbolygását, illetve bebicsaklását, és kincset érhet olyan helyzetekben,
ahol fennáll a felborulás veszélye. A program érzékeli a jármű elfordulását,
kormányzási szögét, oldalirányú gyorsulását stb. Az ESP átveszi és szabályozza
a kerekek fékezését, és csökkenti a motor nyomatékát. A rendszer bizonyos
helyzetekben a pótkocsit is fékezi, ezáltal a teljes járműszerelvény stabilitására
hatással van, oldalirányban és hosszirányban egyaránt. |