Volkswagen
TOURAN -
Maximális
változatosság korunk utazójának
...........Kompakt
egyterű innovatív motorokkal és sokoldalúan kialakított belső térrel
...........Nagyvonalú
helykínálat - akár 1989 literre is bővíthető csomagtér
A
Volkswagen, Európa legnagyobb gépjárműgyártója a Sharan és az ugyancsak
új Multivan mellett így már a harmadik buszlimuzin-sorozattal (MPV) jelenik
meg a piacon. A gyár már 53 évvel ezelőtt bemutatta első egyterűjét, a
VW 22-est, amely Volkswagen buszként tett szert világhírre, és az MPV őseként
történelmet írt.
Az
öt - illetve akár hét - egyszemélyes üléssel felszerelt Touran karosszériája,
belső tere, futóműve és hajtásának számos része is teljesen új fejlesztés
eredménye. Az új Volkswagen legfontosabb ismertetőjegyei közé tartozik
a sokoldalúan változtatható belső tér és a kifejezetten jó helykínálat,
amely az akár 1989 literre is megnövelhető befogadóképességű csomagtérnek
köszönhető.
Az
alapfelszereltséggel, illetve Trendline és Highline felszereltségi változatban
gyártott Tourannal a Volkswagen olyan egyterűt fejlesztett ki, amely új
minőségi mércét állít fel a buszlimuzinok szegmensében. Ez az új minőség
a Touran egyik legfontosabb megkülönböztető jegye a versenytársakhoz képest.
Rugalmas felhasználási lehetőségeit és biztonsági jellemzőit tekintve a
belső tér elsősorban a változatos mobilitási igényekkel rendelkező vásárlók
elvárásaihoz igazodik. A sokoldalúan változtatható második üléssor messzemenően
megfelel minden gyakorlati követelménynek: a három, egyenként alig 16 kilogramm
tömegű egyszemélyes ülés külön-külön is elcsúsztatható, áthelyezhető, helytakarékos
módon összecsukható vagy kivehető. A belső tér jól átgondolt koncepcióját
összesen 39 tárolórekesz teszi teljessé. A Touran tehát változatosan átalakítható
családi, szabadidő- és munkaautó, amelynek sokoldalú tulajdonságai nem
ismernek megalkuvást.
Szükség szerint a Touran harmadik üléssorral is felszerelhető: a felnőtt
utasok számára is teljes értékű férőhelynek számító két egyszemélyes ülés
használaton kívül néhány kézmozdulattal, külön-külön lesüllyeszthető a
belső tér padlójába.
A
csomagtér kihasználási lehetőségei is változatosak, és rendkívül hatékony
rakodási lehetőséget nyújtanak. A klasszikus ötülésű kialakítás mellett
a csomagtartó befogadóképessége mintegy 695 liter, az autó maximális teherbírása
pedig - változattól függően - akár 660 kilogramm is lehet. A második üléssor
valamennyi ülését kivéve és a harmadik üléssor üléseit a padlóba süllyesztve
összesen 1913 literes, figyelemreméltóan tágas rakodótér áll rendelkezésünkre.
Az ötülésű változat esetében pedig 1989 literre növelhető a csomagtartó
befogadóképessége, ami páratlan tágasság ebben a szegmensben.
A Touran a komfort terén is kivételesen jó szériafelszerelést kínál,
amelynek többek közt CD-lejátszós rádió, távirányítós központi zár, légkondicionáló
és az első üléseknél elektromos ablakemelő képezi részét.
Az a tény, hogy az új Volkswagent a menetkörülményektől függetlenül
mindig rendkívüli fürgeség és biztonság jellemzi, az alapjaiban átdolgozott,
rugóstagos kerékvezetést alkalmazó első felfüggesztésből és innovatív,
négylengőkarú hátsó felfüggesztésből álló, merőben új futómű-koncepciónak
köszönhető. Az ESP-t is tartalmazó, új futómű-konfiguráció páratlan menetstabilitásról,
komfortról és vezetési élményről gondoskodik.
Ezenkívül a Touran az egyterűek szegmensének első olyan képviselője,
amelynek alapfelszerelését elektromechanikus szervokormány gazdagítja.
Ez a hagyományos kormányrásegítőkhöz képest kevésbé növeli az üzemanyag-fogyasztást,
sebességfüggő vezérlésű, és más rendszereknél könnyebben ráhangolható a
jármű menettulajdonságaira.
Magyarországon az egyterű három felszereltségi változatban és - a piaci
bevezetés időszakában - három különböző, egyszerre dinamikus és takarékos
FSI- és TDI-motorral rendelhető. A közvetlen befecskendezésű 1.6 FSI motor
immár 85 kW (115 LE) teljesítménye szembetűnő előrelépést jelent. Az 1.9
TDI típusjelzésű motor 74 kW (100 LE) teljesítménnyel lép színre. Saját
kategóriájának legerősebb dízelmotorjaként az új fejlesztésű, négyszelepes
technológiát felvonultató, 2.0 TDI típusjelzésű hajtómű 100 kW (136 LE)
teljesítményre képes, és már 1750 /perc fordulatszámon 320 Nm forgónyomatékot
ad le. Valamennyi motor messzemenően eleget tesz az EU 4-es károsanyag-kibocsátási
szabványnak.
Ősztől a Touran 1.6 (75 LE) benzinmotorral és 2.0 literes FSI (136 LE)
motorral is kapható lesz.
Egyedülálló újdonság a buszlimuzinok szegmensében, hogy valamennyi FSI-
és TDI-modell már az alapfelszerelés részeként hatfokozatú váltóművet kap.
Az év folyamán a kínálat további innovatív újdonsággal bővül: a TDI-változatokba
kívánság szerint beszerelhető, szintén hatfokozatú, automatizált kapcsolású
váltóművel (DSG), amely egyedülálló, káprázatos módon ötvözi egymással
az automata váltók előnyeit és a kézi váltóművek fürgeségét és takarékosságát.
A
Volkswagen az FSI-motoros Tourant új, hatfokozatú Tiptronic automatikus
váltóval is kínálja.
A Touran lézeres hegesztésű, rendkívül merev karosszériája nagyfokú
passzív biztonságot kínál. A széria-felszerelés részeként az első ülésen
és a második üléssorban utazókat fejvédő függönylégzsákok, az elöl helyet
foglalókat pedig első légzsákok és oldallégzsákok védik, amelyek a vezető-
és utasoldali ülés aktív fejtámláival együtt átfogó biztonsági rendszert
képeznek a Touranban. Szintén az alapfelszerelés részeként hárompontos
biztonsági öv gondoskodik valamennyi ülőhely utasának védelméről. Mind
a négy kereket tárcsafék (az elsőket belső hűtésű tárcsafék) lassítja,
amihez az előbb említett elektronikus menetstabilizálón (ESP) kívül ABS,
elektronikus differenciálzár-funkció (EDS), ASR és fékasszisztens társul,
így tökéletesítve az aktív biztonságot. Az átfogó biztonsági koncepciónak
és a jármű szerkezetének köszönhetően ugyanakkor alacsonyak a fenntartási
költségek is: a 85 kW teljesítményű FSI-motorral felszerelt Touran a teljes
körű casco-biztosítás szempontjából a 12-es járműosztályba tartozik, és
ezzel saját kategóriájában az első helyen áll.
A lényeges
adatok röviden
A Touran:
a Sharan és a Multivan után a Volkswagen harmadik egyterűje
Piaci
pozíció: alsó középkategóriás MPV kompakt kivitelben, sokoldalúan változtatható
belső térrel
12 voltos csatlakozóaljzatok: egy-egy aljzat elöl, a második
üléssornál és a csomagtérben
Ablaktörlők: a középről ellentétes irányba szétnyíló karok innovatív
törlési mechanizmusa különösen nagy látóteret biztosít
Beltéri magasság: maximálisan 1,02 m, kategóriájában a legjobb
érték
Csomagtér hossza: az első ülésekig bővítve 1,75 m
Teherbírás: maximálisan 660 kg
Csomagtér-takaró redőny: a 2. és 3. üléssor mögött is felszerelhető
Csomagtér-térfogat: maximálisan 1989 liter, kategóriájában a
legjobb érték
Csomagtér-térfogat beszerelt öt ülés esetén: 695 liter
Előizzítás időtartama a TDI-nél: az új gyorsindító rendszernek
köszönhetően már mínuszfokok esetén is észrevétlenül rövid
Fejtámlák és hárompontos biztonsági övek: mint az öt (hétüléses
változatnál mind a hét) helyen; az alapfelszerelés részeként elöl aktív
fejtámlák
Fékek: mind a négy keréken tárcsafékek, elöl belső léghűtéssel;
ESP integrált fékasszisztenssel, ABS-sel, EDS-sel és ASR-rel
Felszereltségi változatok: Touran, Touran Trendline, Touran
Highline
Fényszórók: számítógéppel tervezett tükrös fényszórók, vagy
választás szerint bi-xenon fényszórók
Futómű: az alsó középosztálybeli járművek futóműveinek legújabb
generációja, rugóstagos kerékvezetést alkalmazó első felfüggesztés és négylengőkaros
hátsó felfüggesztés
Gyártási hely: Wolfsburg
Gyártási kapacitás 2004-től: évente 200 ezer új Touran
Hátsó ajtó: köztes magasságban megálló teleszkópjának köszönhetően
kétféle nyitási magassággal
Hifi: az alapfelszerelés részeként RCD 300 típusú autórádió
CD-lejátszóval
Isofix gyermekülés-rögzítő pontok: a széria-felszerelés részeként
a második üléssor külső üléseinél
Karosszériaméretek: 4391 x 1794 x 1652 mm (hosszúság x magasság
x szélesség)
Karosszériaszerkezet: lézeres hegesztésű karosszéria 62%-ban
különleges szilárdságú, ill. nagyszilárdságú acélból
Kerekek / abroncsok: alapfelszereltségben 15 colos kerék 195/65
R 15-ös gumiabronccsal; Trendline- és Highline-változatban 16 colos kerék
205/55 R 16-os gumiabronccsal; Highline-változatban könnyűfém keréktárcsák
Kormánymű: elektromechanikus kormányrásegítő terhelés- és sebességfüggő
vezérléssel; ütközés esetén kiszámítottan összecsukló kormányoszlop
Központi zár: a távirányítás alapfelszerelés
Légzsákok: az alapfelszerelés részeként vezető- és utasoldali
első és oldallégzsákok, valamint fejvédő oldallégzsák
Motorok - benzinüzemű: új 1.6 FSI 85 kW (115 LE) teljesítménnyel
Motorok - dízelüzemű: új 2.0 TDI 100 kW (136 LE) teljesítménnyel
és a jól bevált 1.9 TDI 74 kW (100 LE) teljesítménnyel
Motorok - további változatok a piaci bevezetés után: 1.6-os
benzines 75 kW (102 LE) teljesítménnyel (májustól rendelhető); 2.0 FSI
(megjelenés: 2003 folyamán)
Motorok károsanyag-kibocsátása: minden motor megfelel az EU
4-es szabványnak
Pedálok: a tengelykapcsoló pedálja és a fékpedál frontális ütközésnél
beesnek; a kocsiban ergonómiai okokból nem függő, hanem padlón álló gázpedál
kapott helyet
Piaci szegmens: alsó középkategóriába (A-szegmensbe) tartozó
MPV
Pozíció a márkatársakhoz képest: a Volkswagen harmadik egyterűje
a nagyobb Sharan és Multivan modellek után
Pozicionálás: változatosan alakítható családi, szabadidő- és
munkaautó
Tárolórekeszek maximális száma: felszereltségtől függően akár
39
Tengelytávolság: 2677 mm
Tetőléc: a Trendline- és Highline-változatnál alapfelszerelés
Ülések tömege a második üléssorban egyenként: 15,9 kg a széleken,
15,7 kg középen
Váltómű: a szegmens újdonságaként valamennyi FSI- és TDI-motoros
változatban széria-felszerelésként hatfokozatú váltó
Váltómű, választható: a szegmens újdonságaként hatfokozatú automatizált
kapcsolású váltómű (DSG) vagy hatfokozatú Tiptronic automata váltó
|