Megérkezett
a Volkswagen Touareg
A Volkswagen Touareg:
terepjáró, felső osztályú
limuzin és sportautó egyben
A
Touareg kompromisszumok nélkül ötvözi magában a terepjárók és a közúti
autók legjobb tulajdonságait. A párizsi világpiaci bemutatkozással a sport-szabadidőjárművek
(Sport Utility Vehicle - SUV) új filozófiája ölt testet.
A
Volkswagen a 2002-es Párizsi Autószalonon mutatta be a világnak a felső
osztályú limuzinokhoz sorolt Touareg terepjáróját, amely még ősszel megjelent
a német piacon is. A Passat W8-as és a Phaeton modellek bemutatását követően
most már tehát a harmadik szakaszába lépett a Volkswagen termékoffenzívája
a felső járműosztályban. A Touareg mind látványában, mind pedig műszaki
megoldásaiban egy olyan járműkoncepciót képvisel, amely merőben új irányzatot
teremt az élvonalában, mert a kialakítása az ide sorolt korábbi modellekkel
szemben egyesíti a színvonalas terepjáró tulajdonságait egy felső járműosztályú
limuzin kényelmével, valamint egy sportautó dinamikus tulajdonságaival.
Az
új Touareg modell egy 3,2 literes V6-os benzinmotorral és egy 5 literes
V10-es TDI dízelmotorral jelenik meg a piacon. A V6-os motor teljesítménye
162
kW (220 lóerő), nyomatéka pedig eléri a
305 newtonmétert. A V10-es TDI a világ egyik leginkább figyelemre méltó
dízelmotorja: az erőforrás 230 kW (313 lóerő)
teljesítményű, a nyomatéka pedig lenyűgöző 750 newtonméter, már percenként
2.000-es fordulatszámon. A Touareg modellhez két további motor, egy 2,5
literes öthengerű TDI, valamint egy 4,2 literes V8-as benzinmotor is rendelhető
(utóbbi már most is rendelhető Magyarországon).
A gyári alapkivitelhez tartozik az összkerékhajtás három differenciálművel,
valamint központi differenciálzárral
Valamennyi
Touareg sebességváltója hatfokozatú, a beépített erőforrástól függően vagy
kézi, vagy pedig új fejlesztésű automata működtetésű. A 4XMOTION állandó
összkerékhajtásban a motorból eredő hajtóerő egy, az alapfelszereltségben
is beépített, kapcsolható terepfokozattal ellátott elosztóművön, majd a
központi, első- és hátsó-differenciálművön jut el a kerekek felé. A központi
differenciálmű alapkivitelben, a hátsó tengelyre szerelt pedig felár ellenében
zárható. A központi differenciálzár lamellás tengelykapcsolójának önműködő
szabályozásáról a futómű elektronikus vezérlése gondoskodik.
Általános
esetben, vagyis mind a négy keréken azonos útfelület mellett, gyorsítás
vagy lassítás nélkül a hajtóerő 50:50 százalékban oszlik meg a tengelyek
között, de a mindenkori haladási körülményektől függően a hajtóerő akár
100 százaléka is egy tengelyre kapcsolható. A differenciálzárakat a középkonzolon
elhelyezett forgókapcsolóval, kézi beavatkozással is be lehet kapcsolni,
és a hajtóerő finom elosztását a valamennyi kerékre ható elektronikus differenciálzár-funkció
(négykerekű EDS) segíti.
A Touareg korábban ismeretlen kényelmi színvonalat képvisel a terepjárók
között
A
Volkswagen legújabb modelljében a futómű is számos újítással szolgál: az
első és hátsó futóműre egyaránt alkalmazott, akusztikailag különválasztott
segédalvázas, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés egyszerre nyújtja
egy felső járműosztályba tartozó limuzin kényelmét és zajtalanságát, valamint
a pontos kerékvezetésnek köszönhetően a sportautók precíz irányíthatóságát
is.
A Touareg V10 TDI csúcsmodellben egy Skyhook elnevezésű, fokozatmentes
lengéscsillapító-állítással is felszerelt CDC (Continous Damping Control)
légrugózás nyújt a terepjárók körében páratlan utazási kényelmet terepen
és aszfaltúton egyaránt.
A
tervezők a részletekben is a tökéletesre törekedtek: a kézi kapcsolású
váltóval felszerelt Touareg modellekben az emelkedőn való induláskor például
egy kisegítő rendszer óvja meg az autót a visszagurulástól. Ez a berendezés
a tengelykapcsoló felengedésével arányosan csökkenti a fékerőt, egészen
addig, amíg a Touareg biztonsággal el nem indult fölfelé. Lejtőn lefelé
haladva az ESP elektronikus stabilitásnövelő program vezérlésébe épített
motorfék-szabályozó akadályozza meg az autó véletlen és hirtelen meglódulását.
A
Touareg kitűnő tereptulajdonságait azonban nem csupán a meggyőző kapaszkodóképesség
jellemzi, hanem többek között az is, hogy (álló helyzetben) akár 100 százalékos
(vagyis 45 fokos) keresztirányú dőlésnél sem borul fel. A víz beszivárgását
meggátló ajtótömítéseknek, a vízálló fényszóróknak és villamos csatlakozásoknak,
az erőforrás különleges légszívó és gázelvezető rendszerének, valamint
a csuklótömítéseknek köszönhetően a Touareg minden további nélkül képes
áthaladni akár 50 centiméter (légrugós kivitelben pedig 58 centiméter)
mélységű gázlókon, patakokon is.
Bukkanón átkelve a rámpaszög 22 fokos (légrugózással 27,2 fokos) lehet,
és a karosszéria elöl és hátul egyaránt rövid túlnyúlásainak köszönhetően
a leküzdhető terepszög is 28 fok (légrugózással 33,2 fok), de a terepállóság
alapvető mércéje, a 23,7 centiméter (légrugózással 30 centiméter)
szabadmagasság is egy lehengerlő terepjáróra vall.
A tágas utastérre a célszerűség és a stílusos elegancia nyomja rá a
bélyegét
Az utastér kényelme és helykínálata szintén elsőosztályú. A Touareg
utastere egyrészről az átgondolt célszerűség iskolapéldája, másrészről
pedig olyan környezetet teremt, amellyel eddig a limuzinoknak is csak az
élvonalában találkozhattunk. A Phaetonnal bemutatkozó, hátul is oldalanként
külön szabályozható négyzónás klímaberendezés a Touareg modellhez is rendelhető,
akár a kulcs nélküli ajtónyitó rendszer (ami azonban a V10 TDI kivitelben
már alapfelszerelés).
Ennél a megoldásnál a transzponderrel egybeépített kulcs a vezető zsebében
maradhat, mert az autó a transzponder segítségével ismeri fel a tulajdonosát,
aki a kilincshez érve oldhatja fel az ajtók zárolását, és ilyenkor kulcs
nélkül, gombnyomással indíthatja az autót. Meggyőző tágasságánál és – a
V6-os modellnél – 555 literes csomagterénél fogva a Touareg ezenkívül ideális
utazóautó akár öt személynek is.
A műszaki kialakítás újszerűségével vetekszik a Touareg formavilága
is. A SUV sport-szabadidőjárművek jellegzetes formajegyei állnak össze
olyan formanyelvvé, amely egyrészről tudatosan érzékelteti a Phaeton közelségét,
másrészről pedig a nagyméretű terepjáróhoz illő erőt és megbízhatóságot
sugároz. Ehhez az elképzeléshez igazodik az utastér kialakítása is, hiszen
a tágasan robusztus méretek és a nemes eleganciát sugárzó részletmegoldások
összhangja teremti meg azt a modern luxuskörnyezetet, ami inkább egy luxuslimuzin,
semmint egy klasszikus terepjáró stílusvilága. |