Mi a helyzet az utángyártott alkatrészekkel? A PORSCHE HUNGARIA egy éve avatta fel a Part Center Budapest logisztikai központját Budaörsön. Az évforduló alkalmából az utángyártott alkatrészekről készült két tanulmány megállapításait közöljük
minőségi összehasonlítása A KTI tanulmánya az alábbi eredményeket hozta: • Az utángyártott alkatrészek illeszkedése és formai kialakítása nem felelt meg az előzetes elvárásoknak. • Az utángyártott alkatrészek beillesztéséhez szükséges többletmunka viszonylag időigényes, és – adott esetben teljességgel – felemészti a kezdeti megtakarítást, amelyet az alkatrész alacsonyabb ára jelenthet. • Az utángyártott alkatrészekből igen ritkán létezik kifejezetten a járműtípusra adaptált változat, ezért bizonyos utángyártott alkatrészek egyáltalán nem szerelhetők fel bizonyos járművekre. • A fémlemezből készült utángyártott alkatrészek korróziós tulajdonságai a viszonylag vékony felületi bevonat miatt rosszak. Az alkatrészek rövid időn belül elkezdenek rozsdásodni. • A vásárlóknak nem áll módjában előzetesen felmérni az utángyártott alkatrészek látványbeli megfelelőségét. • Az utángyártott kereszttartó hegesztési varratai rossz minőségűek voltak és felszakadtak a töréstesztben. • Az utángyártott alkatrésszel kijavított baleseti sérülések helyén a későbbi ütközésnél lényegesen magasabb javítási költség jelentkezik, mintha eredeti alkatrésszel végezték volna a javítást. • A gyenge minőségű utángyártott alkatrészek alkalmazása veszélyezteti a közlekedésben résztvevő valamennyi személy biztonságát. • A személygépkocsik vázszerkezetének alakváltozási tulajdonságait jelenleg csak eredeti gyári alkatrészek alkalmazásával lehet helyreállítani. • Az utángyártott alkatrészek szerkezeti eltéréseit nem lehet mindenkor azonnal felismerni. Általános értékelés A járműkarosszéria-munkák utángyártott alkatrészekkel való elvégzése az alkatrészek rossz minősége miatt nem javasolt. A részletes tanulmány (Acrobat) letölthető innen.
Karambolos
személygépkocsik javítása
Az Allianz Technológiai Központ felmérésének végkövetkeztetése Az ACT utángyártott alkatrészek használatát vizsgáló felmérése az alábbi következtetéseket eredményezte: - A karosszéria-elemeket tekintve kizárólag a gyakran rendelt alkatrészek legáltalánosabb változatai állnak rendelkezésre. - Az utángyártott alkatrészeket az eredeti alkatrésznél lényegesen alacsonyabb áron kínálták (a felmérésben meghatározott átlagos érték 62 százalék). - Amennyiben figyelembe vesszük az utángyártott alkatrész elérhetőségét a kívánt változatban, akkor az orrész sérülésének javításához szükséges alkatrészek költsége 74, a farrész sérülésénél cserélt alkatrészek esetében pedig 98 százalék volt a kizárólag eredeti alkatrésszel végzett javításhoz képest. - A próbajavítások során feltártuk, hogy az utángyártott alkatrészek illeszkedése rosszabb, ezért a szerelési idejük jelentősen hosszabb az eredeti gyári alkatrészekhez képest. - A fényezési költségeket is tekintetbe véve az orrész, farrész és oldalsérülések javítási költségének csökkenése súlyozva és végeredményben 5,4 százalékos. A konkrét esettanulmány összes járműtípusra vonatkozó általánosításával a javítási költségeknek mindösszesen 3,6 százaléka takarítható meg. - Az utángyártott alkatrészek rosszabb minősége mellett a használatuk biztonsági szempontból is aggályos. A Közúti Biztonsági Biztosító Intézetben végzett felmérések szerint az utángyártott alkatrészek használata kedvezőtlenül befolyásolja a jármű ütközési biztonságát (helyzetjelentés, 35. kötet, 2. szám, 2000. február 19.). - A jelen felmérés keretében vizsgált
utángyártott alkatrészek körében a lökhárítók potenciális veszélyforrást
jelentenek a többi közlekedőnek és legfőképpen a gyalogosoknak. Az utángyártott
lökhárítók anyagvizsgálatának eredménye szerint az alkatrészek alacsony
hőmérsékleten hajlamosak a törésre, ezért az ilyen szerkezeti anyagból
készült lökhárítók magas kockázatot jelentenek a gyalogosokra, ezért alkalmazásuk
elfogadhatatlan.
Általános értékelés Műszaki szempontból a személygépjárműveken végzett karambol utáni helyreállító munkák utángyártott alkatrészekkel történő elvégzése jelenleg elfogadhatatlan. A részletes tanulmány (Acrobat) letölthető innen. |