SH-AWD négykerékhajtási
rendszer
A
Honda Motor Co. SH-AWD rendszere a vezető utasításait és a menetkörülményeket
figyelembe véve határozza meg a nyomatékmegosztást egyrészt az első és
a hátsó tengely között, másrészt a hátsó jobb és bal kerék között.. A motor
nyomatéka nem csak az autó hajtását szolgálja, hanem a kanyarodást is elősegíti,
így jelentős mértékben javul a jármű manőverezési képessége.
Az
SH-AWD rendszer fő komponensei: a kormányszöget, az oldalirányú gyorsulást
és egyéb járműinformációkat érzékelő szenzorok, az elektronikus vezérlőegység
(ECU), valamint a hátsó differenciálmű.
Az utóbbiban találhatók az elektromágnessel működtetett (B és J) tengelykapcsolók,
vagy funkciójukat tekintve fékek.. Ezek mindig a szükséges arányban osztják
meg a hajtónyomatékot a jobb és a bal oldali kerekek között. Ezt úgy valósítja
meg, hogy a soklamellás fékeket külön-külön vezérelve a 0 nyomaték (belső
kerék) és a 100 %-os nyomaték (külső kerék) között bármekkorát tud a kerekekhez
küldeni: 0 a nyomaték akkor, amikor a fék teljesen oldott (a bolygómű napkereke
szabadon forog), tetszőleges a nyomaték, amikor a fék "csúszik", éspedig
a csúsztatás mértékétől függően, 100 % a nyomaték, amikor a fék teljesen
zárt (a bolygómű napkereke áll). Ez a lehetőség ellensúlyozza a jármű tehetetlenségéből
- a jármű tömegközéppontján áthaladó függőleges tengely körüli elfordulás
irányába ható - tömegerőt, és ezáltal javítja a jármű menettulajdonságát
ívmenetben.
A hátsó differenciálműben további újdonság, hogy ott egy kétfokozatú
"sebességváltó" is helyet kapott. Kanyarodás közben ugyanis a külső íven
haladó hátsó kerék nyomvonala rendszerint az első kerekek nyomvonalának
középívén kívül esik. A külső hátsó kerék nem forog elég gyorsan ahhoz,
hogy lépést tartson az elsőkkel, így nem teszi lehetővé a nyomaték hatékony
átvitelét az útfelületre. Az SH-AWD azzal hidalja át ezt a problémát, hogy
az áttétel módosításával (a 2 tengelykapcsoló - valójában fék - zárásával)
ilyenkor megnöveli a külső hátsó kerék elsőkhöz viszonyított forgási sebességét.
Ezáltal csökken az erőátvitel nyomatékvesztesége, és jelentős mértékben
javul a gépkocsi manőverezhetősége.
Az
első és hátsó tengely közötti erőmegosztást a rendszer a motor által leadott
nyomaték függvényében, a lehető legjobb menetteljesítmények elérése érdekében
szabályozza. Gyorsításkor ugyanis az első tengely terhelése csökken, ilyenkor
a két tengelyhez küldött nyomatékok arányát ezzel összhangban módosítani
kell.
A
kormányzási szöget, oldalirányú gyorsulást, kitörési hajlamot, a kerekek
forgási sebességét és további paramétereket figyelő érzékelők felügyelik
a vezető mozdulatait, a jármű viselkedését, valamint a vezetési körülményeket,
és az így összegyűjtött adatok alapján az SH-AWD elektronikus vezérlő egysége
(ECU) számítja ki az ideális hajtóerő-megosztást.
........ ........ ........
|