A 100 Ă©ves kezdet Alfred BĂCHI
svĂĄjci mĂ©rnök nevĂ©hez fƱzhetĆ, aki 1905-ben, NĂ©metorszĂĄgban szabadalmaztatta
elgondolĂĄsĂĄt a motor jobb levegĆellĂĄtĂĄsĂĄra. Ennek lĂ©nyege, hogy
a levegĆ- sƱrĂtĆ (axiĂĄlkompresszor), a dĂzelmotor Ă©s a ipufogĂłgĂĄzzal
mƱ- ködĆ turbina egyetlen gĂ©pegysĂ©get kĂ©pez. KĂ©sĆbb, az 910-et
követĆ Ă©vekben a motort mĂĄr levĂĄlasztotta, Ă©s a turbĂłgĂ©pet önĂĄllĂł
egysĂ©gbe Ă©pĂtette, majd a svĂĄjci Sulzer cĂ©g motorjaival folytatott
kĂsĂ©rleteinĂ©l a levegĆtöltet növelĂ©sĂ©re Ă©s a motor gĂĄz- cserefolyamatĂĄnak
javĂtĂĄsĂĄra hasznĂĄlta. Ezzel a turbĂłfeltöltĂ©s
alapjait Ă©s a ma is tartĂł fejlĆdĂ©s lehetĆsĂ©geit teremtette meg.
A belsĆ Ă©gĂ©sƱ motorfajtĂĄk
között ma egyre erĆsödĆ vetĂ©lkedĂ©sĂ©nek vagyunk tanĂși. Az idegen-
Ă©s a kompressziĂł- gyĂșjtĂĄsĂș motorok, tehĂĄt az Otto- Ă©s dĂzelmotor,
sajĂĄt vilĂĄgukon belĂŒl prĂłbĂĄlnak megfelelni a környezetvĂ©delem, a
fogyasztĂĄs- csökkentĂ©s, valamint a âkoraiâ, nagy motor- nyomatĂ©k-leadĂĄs
(mely, mint mondjåk, a vezetési élmény forråsa) követelménye- inek.
Benzines oldalon a fejlesztés egyik magasiskolåja
a VW szĂ©riagyĂĄrtĂĄsĂș TSI-motorja: mĂ©ret- csökkentĂ©ssel
Ă©s erĆteljes motorforszĂrozĂĄs mellett is teljesĂti a fenti követelmĂ©nyeket.
Az
EurĂłpai Parlament december elejĂ©n döntĆ többsĂ©ggel elfogadta a gĂ©pjĂĄrmƱvek
årosanyag-kibocsåtåsåról szóló jelentést. A 2005 óta
Ă©rvĂ©nyes Euro 4-et a szemĂ©lygĂ©pkocsikon 2009 szeptemberĂ©tĆl az Euro
5 vĂĄltja. Az Euro 6 hatĂĄrĂ©rtĂ©kei 2014-tĆl kerĂŒlnĂ©nek bevezetĂ©sre.
Ăgy, hogy az autĂłgyĂĄrtĂłknak a jövĆben a fĂŒggetlen szervizeket is
ugyanolyan informĂĄciĂłkkal kell ellĂĄtniuk, mint a mĂĄrkaszervizeket,
mårkakereskedéseket.
Az Iveco Ă©s az FPT Industrial
(FPT â Fiat Powertrain Technologies) Ășj Euro VI Tector Ă©s Cursor motorokat
mutatott be a közĂ©p- Ă©s nehĂ©zkategĂłria szĂĄmĂĄra. A megĂșjult motorcsalĂĄ-
dokkal egyĂŒtt az FPT Industrial Ășj kipufogĂłgĂĄz utĂłkezelĂ©si megoldĂĄsa,
az âSCR Onlyâ technolĂłgia is bemutatkozott, amely lehetĆvĂ© teszi,
hogy az Iveco modellek a kipufogógåz visszavezetése
nĂ©lkĂŒl teljesĂtsĂ©k a 2013. januĂĄr 1. utĂĄn kötelezĆ Euro
VI szabvĂĄny szigorĂș elĆĂrĂĄsait.
Nincs ebben semmi kĂŒlönös
â mondjĂĄk a haszongĂ©pjĂĄrmƱvesek. Nagy ĂĄltalĂĄnossĂĄgban a kipufogĂłfĂ©k,
a âbubuâ, ilyen. Ha a vezetĆ növelni akarja a lejtmeneti motor- fĂ©khatĂĄst,
ezt a szelepet zårja, ezzel a kipufogógåz åramånak részben gåtat
szab. A motornak kipufogĂł ĂŒtemben nagy munkĂĄt kell kifejtenie, hogy
kipréselje a kipufogógåzt, illetve ekkor is komprimål a hengertérben.
EbbĆl szĂĄrmazik a megnövelt motorfĂ©khatĂĄs. A szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱveknĂ©l
ilyen nincs, de szĂĄmos esetben szerelnek fojtĂłszelepet
a kipufogĂłcsĆbe. Egyre gyakrabban talĂĄlkozhatunk a szerkezettel,
annak hibĂĄjĂĄval, az erre utalĂł hibakĂłddal. NĂ©zzĂŒk meg, miĂ©rt tesznek
fojtĂłszelepet a kipufogĂłrendszerbe!
Sorozatunk elĆzĆ cikkeiben
a katalizĂĄtorokkal Ă©s azon belĂŒl is a nitrogĂ©n-oxid-kibocsĂĄtĂĄs csökkentĂ©sĂ©re
szolgĂĄlĂł szerkezetekkel foglalkoztunk, most a dĂzel rĂ©szecskeszƱrĆk
kerĂŒlnek sorra. A dĂzel kipufogĂłgĂĄz egyik jellemzĆ kĂĄrosanyag-összetevĆjĂ©t
a rĂ©szecskĂ©k adjĂĄk. Ez tĂșlnyomĂłrĂ©szt koromszemcsĂ©ket jelent, amelyek
a felĂŒletĂŒkön megkötött szĂ©nhidrogĂ©nek Ă©s mĂĄs vegyĂŒletek miatt
veszĂ©lyesek. A rĂ©szecskĂ©ket hatĂĄsosan el lehet tĂĄvolĂtani szƱrĂ©ssel,
erre a cĂ©lra korĂĄbban porĂłzus kerĂĄmiĂĄbĂłl, Ășjabban szinterfĂ©mbĆl
kĂ©szĂtett szƱrĆk szolgĂĄl- nak, azonban a legfontosabb kĂ©rdĂ©s
a szƱrĆk regenerĂĄlĂĄsĂĄnak problĂ©mĂĄja.
A közeljövĆ Euro V-ös Ă©s
LEV II-es (amerikai) kipufogĂłgĂĄz- emissziĂłs elĆĂrĂĄsai a gyĂĄrtĂłkat
a mai kibocsĂĄtĂĄsok tizedĂ©re csökkentett kĂĄrosanyag- kibocsĂĄtĂĄsĂș
dĂzelmotorok gyĂĄrtĂĄsĂĄra kötelezik. Ăgy, hogy ezeket a követelmĂ©nyeket
a motorgyĂĄr- tĂłknak a korĂĄbbinĂĄl 90%-kal tartĂłsabb rĂ©szecskeszƱrĆvel,
Ă©s 65%-kal nagyobb Ă©lettartamĂș NOx-tĂĄrolĂł katalizĂĄtorral kell kielĂ©gĂteniĂŒk.
ĂrĂĄsunk a Beru dĂzelmotorok Ă©gĂ©sszabĂĄlyozĂĄ-
sĂĄhoz kifejlesztett PSG-jeladĂłjĂĄt mutatja be olvasĂłinknak.
A nagyvasakra, a haszongépjårmƱvekre
ma mĂ©g nincs kötelezĆ CO2
flottakibocsĂĄtĂĄs elĆĂrĂĄs. A gyĂĄrtĂłk Ă©s konstruktĆreik azonban,
ha mĂ©g nem is tudjĂĄk, de sejtik: ami kĂ©sik, az nem mĂșlik. KĂ©szĂŒlniĂŒk
kell a tĂŒzelĆanyag- fogyasztĂĄs tovĂĄbbi
csökkentésére.
A Mann + Hummel Ă©s a Siemens
a motorok légellåtås- növelésének
olyan innovatĂv fejlesztĂ©sĂ©n dolgozik, amely 1000 Ă©s 3000/min közötti
fordulatszĂĄm- tartomĂĄnyban felerĂ”sĂti a töltĂ©scsere sorĂĄn fellĂ©pĂ”
gåzdinamikai folyamatokat, és növeli a szelepvezérlés szabadsågfokåt.
Ăgy, hogy a lĂ©gellĂĄtĂĄs- növelĂ” technika Otto- Ă©s dĂzel-, szĂvĂł-
és feltöltött, közvetlen és csatornabefecskendezésû motorokon egyarånt
alkalmazhatĂł.
A Hengst cég az autó- és
motorgyĂĄrak stratĂ©giai partnerekĂ©nt, szƱrĆ
Ă©s szƱrĆrendszerek fejlesztĆje, gyĂĄrtĂłja. A beszĂĄllĂtĂłi
gyårtås sajåtossåga ma az, hogy a gyårtó egy összetett problémåt
egészben åtad a részegységgyårtónak, majd kéri a komplett megoldåst.
Ezzel Ć, mĂĄrmint a gyĂĄrtĂł, e kĂ©rdĂ©st a maga rĂ©szĂ©rĆl
rendezettnek tekinti.
Az elĆzĆ szĂĄmunkban bemutatott
âturbĂłgĆzösâ-rendszer utĂĄn most egy mĂĄsik, szintĂ©n a kipufogĂłgĂĄz
energiĂĄjĂĄt hasznosĂtani kĂvĂĄnĂł koncepciĂłt mutatunk be. A TEG, azaz
a termoelemes generĂĄtor rendszer közvetlenĂŒl
alakĂtja ĂĄt a kipufogĂłgĂĄz hĆenergiĂĄjĂĄt elektromos ĂĄrammĂĄ.
A vesztesĂ©genergiĂĄk visszanyerĂ©sĂ©re törtĂ©nĆ törekvĂ©sek közĂŒl
eddig leginkĂĄbb a fĂ©kezĂ©snĂ©l felszabadulĂł energiĂĄk hasznosĂtĂĄsĂĄrĂłl
hallhattunk. Ez a rekuperåció azonban csak akkor mƱködik, ha az ember
a fékpedålt nyomja, azaz az autó lassul. A TEG-rendszer érdekessége
és a fejlesztési iråny szellemessége pedig éppen az, hogy a TEG gåzadåskor
vålik igazån hatékonnyå.
A CO2
kibocsĂĄtĂĄs csökkentĂ©se optimalizĂĄlt belsĆ Ă©gĂ©sƱ motorokkal.
A belsĆ Ă©gĂ©sƱ motor a jövĆben tovĂĄbbra is fĆ szerepet tölt be
a szemĂ©lyi mobilitĂĄs terĂ©n, Ă©s hozzĂĄ kell jĂĄrulnia a klĂmavĂĄltozĂĄs
megakadĂĄlyozĂĄsĂĄhoz, illetve korlĂĄtozott fosszilis tĂŒzelĆanyag-tartalĂ©kaink
megóvåsåhoz. Ez a következtetés vonható le azon tanulmånyokból,
amelyeket sajĂĄt piackutatĂłink, valamint kĂŒlsĆ szakĂ©rtĆk vĂ©geztek
el a globĂĄlis jĂĄrmƱpiac fejlĆdĂ©sĂ©rĆl.
Az Audi 3,0 liter, V6, TFSI-motorja,
az Audi motorĂ©pĂtĂ©sĂ©nek törtĂ©netĂ©ben, 70â80 Ă©v utĂĄn az elsĆ,
amely mechanikus feltöltĆt, Roots-fĂșvĂłt kapott. 1934 Ă©s 1939 között
az Auto Union âSilberfeileâ (ezĂŒstnyĂl)
versenyautóinak motorja volt mechanikus feltöltésƱ, mellyel
Hans Stuck Ă©s Bernd Rosemeyer szĂĄmtalan versenygyĆzelmet aratott Ă©s
sebessĂ©gi rekordot ĂĄllĂtott fel.
Az SCR-rendszer mellett, pontosabban
elĆtte a kipufogĂłgĂĄz ĂĄthalad egy oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtoron (DOC) Ă©s
egy rĂ©szecske- szƱrĆn (DPF). Ezeket az lemeket jeladĂłk sora felĂŒgyeli.
GĂĄzhĆmĂ©rsĂ©kletet mĂ©rĂŒnk a DOC+DPF egysĂ©g elĆtt Ă©s a DOC utĂĄn
a DPF elĆtt. NyomĂĄselvĂ©teli helyek vannak a DPF elĆtt Ă©s utĂĄn, ezekbĆl
nyomĂĄskĂŒlönbsĂ©gjelet kĂ©pezĂŒnk, hogy a koromszƱrĆ
eltömĆdöttsĂ©gĂ©rĆl legyen informĂĄciĂłnk.
Az Euro VI elĆĂrĂĄsok szerint
2014. januĂĄr 1-jĂ©tĆl minden legyĂĄrtott haszongĂ©pjĂĄrmƱ-dĂzelmotornak
meg kell felelnie a âVI-osâ elĆĂrĂĄsban foglaltaknak. Az Ășjonnan
fejlesztett motorokat mĂĄr idĂ©n januĂĄr 1-jĂ©ig tĂpusvizsgĂĄlat alĂĄ
kellett vetni az Euro VI elĆĂrĂĄsai szerint. A rĂłmai szĂĄm mutatja,
hogy a 3,5 tonna feletti jårmƱvek motorjåról van szó. A haszongépjårmƱvek
kipufogĂłgĂĄz- tisztĂtĂĄsĂĄban, az Euro VI Ă©letbelĂ©pĂ©sĂ©vel,
lassan mĂĄr szĂĄmunkra is tisztĂĄzĂłdnak a technikai megoldĂĄsok.
A lĂ©gszƱrĆk mlretezĂ©sekor
a rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł helyet kell figyelembe venni, azonkĂvĂŒl törekedni
kell a kis tömegéretre.
|
A VW hĂĄza tĂĄjĂĄrĂłl, WolfsburgbĂłl
2007 mĂĄrciusĂĄban kaptuk az elsĆ hĂrt arrĂłl, hogy az USA emissziĂł-
elĆĂrĂĄsĂĄnak, a Tier2Bin5-nek a teljesĂtĂ©sĂ©hez â mint azt mondjĂĄk
a mĂ©rnökök â szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱ- dĂzelmotornĂĄl
is szĂŒksĂ©ges az SCR nitrogĂ©n-oxid-redukciĂłs rendszer Ă©s
Ăgy az AdBlue ĂŒzem- anyag (ĂŒzemelĂ©shez szĂŒksĂ©ges anyag). A
Touareg 3 literes, 225 lĂłerĆs V6 TDI motorja mĂĄr ilyen kipufogĂłgĂĄz-tisztĂtĂł
rend- szerrel (ehhez mĂ©g jĂĄrult az oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtor Ă©s a rĂ©szecskeszƱrĆ
is) kerĂŒlt odaĂĄt, 2008-ban forgalomba. A VW ennek a BlueTDI nevet adta.
A MANN+HUMMEL hatékony megoldåst
kĂnĂĄl a dĂzel tĂŒzelĆanyag többlĂ©pcsĆs szƱrĂ©sĂ©re: a PreLineÂź
szƱrĆrendszert. A dĂzelmotorok modern befecskendezĆrendszerei egyre
nagyobb elvĂĄrĂĄsokat tĂĄmasztanak a tĂŒzelĆanyagszƱrĆkkel szemben.
EzĂ©rt egyre fontosabb a fĆszƱrĆn kĂvĂŒl egy beĂ©pĂtett elĆszƱrĆvel
is ellĂĄtott, többlĂ©pcsĆs szƱrĆrendszer megjelenĂ©se. A MANN+HUMMEL
ĂĄltal kifejlesztett PreLineÂź elĆszƱrĆ rendszer
szerepe jelentĆs ezen a terĂŒleten: megnöveli a szƱrĂ©si
teljesĂtmĂ©nyt, meghosszabbĂtja a fĆszƱrĆ Ă©lettartamĂĄt Ă©s megvĂ©di
a tĂŒzelĆanyag-szivattyĂșt.
1990 és 2004 között az EU
szĂĄllĂtĂĄsi szektorĂĄban 21-rĆl 28%-ra növekedett a jĂĄrmƱållomĂĄny
CO2-kibocsĂĄtĂĄsa.
Ăgy, hogy a növekmĂ©ny felĂ©Ă©rt a szemĂ©lygĂ©pkocsiforgalom
a felelĆs. A kĂĄrosanyag-emissziĂłk Euro 5-ös Ă©s Euro 6-os
korlåtozåsai nem csökkentik a gépkocsik CO2-kibocsåtåsåt.
Az európai autói- parnak két éve van a legutóbb megszavazott 130 g/km-os
célhoz való felzårkózåsra.
Az OE termĂ©keirĆl ismert Valeo
igyekszik elsĆ beszĂĄllĂtĂłkĂ©nt egyre több alkatrĂ©sszel kĂ©pviselni
magĂĄt az autĂłiparban, ezĂ©rt folyamatos a meglĂ©vĆ alkatrĂ©szek elterjesztĂ©se
Ă©s az Ășj termĂ©kek fejlesztĂ©se. Ennek a törekvĂ©snek egyik pĂ©ldĂĄja
â amelyrĆl a 2012/4. szĂĄmban is beszĂĄmoltunk â, hogy 2011 decemberĂ©ben
megvåsåroltåk a brit székhelyƱ Controlled Power Technologies (CPT)
fejlesztĆcĂ©g teljesen elektromos feltöltĆrendszerĂ©nek,
a VTES-nek (Variable Torque Enhancement System) technolĂłgiĂĄjĂĄt. AzĂłta
eltelt egy év, a folyamatos fejlesztések és tesztek eredményei kezdenek
körvonalazĂłdni, Ăgy a Valeo mĂĄr jĂłslatokba is bocsĂĄtkozott a
termékkel kapcsolatban.
Az utĂłbbi Ă©vtizedekben a belsĆ
égésƱ motorok fejlesztésének egyik legfon- tosabb célja a környezet
védelme érdekében a motorok kårosanyag- kibocsåtåsånak a csökkentése.
SzĂĄm- talan technikai ĂșjdonsĂĄg köszönhetĆ ennek a törekvĂ©snek a
levegĆ bejuttatĂĄsĂĄtĂłl az Ă©gĂ©stĂ©r alakjĂĄn keresztĂŒl a tĂŒzelĆ-
anyag-befecskendezés és az égésfolyamatok megreformålåsa, a motor
utĂĄn a kipufogĂł- rendszerbe Ă©pĂtett kipufogĂł gĂĄzutĂĄn- kezelĆ berendezĂ©sekig.
Cikksorozatunk célja ezeknek, a gyakorlatban gyakran csak katalizåtorként
emlegetett szerke- zeteknek a bemutatĂĄsa, valamint a dĂzel
rĂ©szecske-szƱrĆk
mƱködésének
az ismertetĂ©se. EzekrĆl a szerkezetekrĆl sok informĂĄciĂł lĂĄtott mĂĄr
napvilågot, de talån nem lesz haszontalan az ismeretek rendszerezése.
Az AutĂłtechnika folyĂłirat
november 7-én tartott a haszongépjårmƱ és a személygépjårmƱveknél
alkalmazott, illetve bevezetĂ©s elĆtt ĂĄllĂł SCR-technikĂĄrĂłl elsĆ Ăzben
egĂ©sz napos elĆadĂĄst. A több mint ötven rĂ©sztvevĆ azon tĂșl, hogy
ĂĄtfogĂł kĂ©pet kapott az emissziĂł- technika ezen terĂŒletĂ©rĆl, a diagnosztikĂĄrĂłl
a javĂtĂĄsrĂłl Ă©s egy Ășj, vĂĄllalkozĂłi âprofitcenterâ lehetĆsĂ©gĂ©nek
gondolatĂĄt is magĂĄval vihette. CikkĂŒnkben az SCR-redukciĂł
segĂ©danyagĂĄrĂłl, az AdBlue-rĂłl szĂłlunk, ismertetve az anyagjellemzĆit,
tulajdonsågait, a kezelésével kapcsolatos fontos ismereteket.
A dĂzelmotoros autĂłk rĂ©szecske-
vagy mĂĄs nĂ©ven koromszƱrĆi (DPF) az ĂŒzemeltetĆknek, javĂtĂłknak
meglehetĆsen gyakran okoznak gondot. Ălettartamuk alatt, a gĂ©pkocsi
hasznĂĄlati mĂłdjĂĄtĂłl is befolyĂĄsoltan, ritkĂĄbban vagy sƱrƱbben eltömĆdnek.
Az eltömĆdĂ©s â mĂ©rtĂ©kĂ©tĆl fĂŒggĆen â kĂŒlönbözĆ eljĂĄrĂĄssal
feloldhatĂł, a szƱrĆ automatikusan a jĂĄrmĆ±ĂŒzem alatt vagy szervizbeavatkozĂĄssal
regenerĂĄlhatĂł. Cikksorozatunk mĂĄsodik rĂ©szĂ©ben kitĂ©rĂŒnk a rĂ©szecskeszƱrĆ
aktĂv fedĂ©lzeti regene- rĂĄlĂĄsi eljĂĄrĂĄsĂĄra, majd igyekszĂŒnk
megadni a vĂĄlaszt arra a kĂ©rdĂ©sre, hogy lehet-e javĂtĂłipari körĂŒlmĂ©nyek
között teljes mĂ©rtĂ©kben regenerĂĄlni a koromszƱrĆt.
Közvetlen befecskendezésƱ
Otto-motorok kipufogógåz- visszavezetése.A nitrogén-oxid- emisszió
csökkentĂ©sĂ©re a belsĆ motorikus technikai megoldĂĄsok mellett a kipufogĂłgĂĄz-vissza-
vezetés a leghatékonyabb technológiai megoldås.
Cikksorozatunk elsĆ rĂ©szĂ©ben
a katalizåtorokkal kapcsolatos néhåny åltalånos fogalmat tisztåztunk,
most a dĂzelmotorok kipufogĂłgĂĄz-tisztĂtĂĄsĂĄra hasznĂĄlt kĂŒlönfĂ©le
katalizĂĄtorok közĂŒl a nitrogĂ©n-oxidok redukĂĄlĂĄsĂĄra
szolgĂĄlĂł kĂ©t tĂpus, a NOx-tĂĄrolĂł katalizĂĄtor Ă©s az SCR-katalizĂĄtor
mƱködĂ©sĂ©t vesszĂŒk szemĂŒgyre.
A BMW M67D44O1 jelƱ V8-as dĂzelmotorjĂĄnak
hengersoronként
egy-egy kipufogĂłgĂĄz-visszavezetĆ rendszere van. (CikkĂŒnkben
a kipufogĂłgĂĄz-visszavezetĂ©s rövidĂtĂ©sĂ©re a nĂ©met AGR â Abgasrecirkulation
â betƱszĂłt hasznĂĄljuk.) Az Ășn. nagynyomĂĄsĂș kipufogĂłgĂĄz visszavezetĂ©s-
nĂ©l â napjainkig csak ez lĂ©tezett â a kipufogĂłgĂĄz a kipufogĂł-gyƱjtĆcsĆbĆl
a turbĂłtöltĆ elĆtt lĂ©p ki.
BizonyĂĄra mĂĄr sokunk elĆtt
ismertek a sportcĂ©lĂș levegĆszƱrĆk. ĂltalĂĄban a nagyközönsĂ©gnek
szĂłlĂł autĂłs magazinok hirdetĂ©seiben talĂĄlkozhatunk velĂŒk. Ezeknek
a hirdetĂ©seknek közös jellemzĆje az, hogy a szƱrĆ hasznĂĄlata esetĂ©re
â mĂĄrkĂĄtĂłl Ă©s tĂpustĂłl fĂŒggetlenĂŒl â többletteljesĂtmĂ©nyt,jobb
gyorsulĂĄst, kissebb fogyasztĂĄsi Ă©rtĂ©keket ĂgĂ©rnek minimĂĄlis szƱrĆ-
hatĂĄsfok csökkenĂ©se mellett. Persze, a reklĂĄmok csak az elĆnyös tulajdonsĂĄgokat
hangsĂșlyozzĂĄk, ĂĄm mindeddig nem jelent meg olyan informĂĄciĂł, mely
a sportcĂ©lĂș levegĆszƱrĆk objektĂv vizsgĂĄlatĂĄn
alapuló tényeket közölt volna. Tehåt vågjunk is bele!
A Faurecia egy olyan rendszert
mutatott be az idei autószalonon, ami képes a kipufogógåzban
lĂ©vĆ hĆenergiĂĄt tovĂĄbb hasznosĂtani azĂĄltal, hogy elektromos
vagy mechanikai energiĂĄvĂĄ alakĂtja a vesztesĂ©ghĆ egy rĂ©szĂ©t. Az
Exhaust Heat Power Generation (EHPG) névre keresztelt rendszer a Rankine-
körfolyamat elvĂ©n mƱködik, hasonlĂłan a nagy erĆmƱvekhez.
A fenntarthatĂłsĂĄg szempontjĂĄbĂłl
BĂ©csben is ez az elsĆ feladat. Ennek Ă©rdekĂ©ben, ma mĂĄr nem kĂ©tsĂ©ges
a belsĆ Ă©gĂ©sƱ motor villanymotorral valĂł
felvĂĄltĂĄsa. ErrĆl mindaz meggyĆzĆd- hetett, akinek mĂłdjĂĄban
ĂĄllt az erĆĂĄtvitelvillamosĂtĂĄsĂĄrĂłl a 29. BĂ©csi Motor- szimpĂłzium
vezetĆ elĆadĂĄsait meghallgatni. A tĂĄvolmaradtak szĂĄmĂĄra, a rendezvĂ©ny
fĆbb megĂĄllapĂtĂĄsait jelen ĂrĂĄsunk foglalja össze olvasĂłinknak.
A jövĆbeni szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱ-
Ă©s tehergĂ©pjĂĄrmƱ-emissziĂłs elĆĂrĂĄsok a rĂ©szecsketömeg-csökkentĂ©sen
kĂvĂŒl a rĂ©szecske- szĂĄm csökkentĂ©sĂ©t is megkövetelik. A hagyomĂĄnyos
szƱrĆk, a ma szokĂĄsos porozitĂĄsi jellemzĆkkel nem tudjĂĄk a legfinomabb
rĂ©szecskĂ©ket elegendĆ hatĂĄsossĂĄggal szƱrni. E rĂ©szecskĂ©k szƱrĂ©sĂ©hez
szĂŒksĂ©ges kis porozitĂĄs nagyobb nyomĂĄsveszte- sĂ©get eredmĂ©nyez. Az
Emitec elektrosztatikus szƱrĆje â PMMetalit-Advanced â egy Ășj
megoldĂĄs a gĂ©pjĂĄrmƱvek rĂ©szecskeszƱrĂ©se terĂŒletĂ©n.
A BorgWarner
dĂjnyertes R2S feltöltĆje lett a VW 2.0 Biturbo TDI gyĂĄri
turbĂłfeltöltĆje. Az Euro 6-os, nĂ©gyhengerƱ motorok kategĂłriĂĄjuk
legnagyobb teljesĂtmĂ©nyĂ©vel bĂŒszkĂ©lkedhetnek, hiszen 176 kW leadĂĄsĂĄra
kĂ©pesek, nyomatĂ©kuk csĂșcsa pedig 500 Nm. A Passatokban debĂŒtĂĄlĂł motor
5,3 l/100 km fogyasztåst produkålt az NEDC-n, ami a jårmƱ méretéhez
Ă©s teljesĂtmĂ©nyĂ©hez kĂ©pest dicsĂ©retes eredmĂ©ny.
|
Mint az közismert, a haszon-
gĂ©pjĂĄrmƱvek kipufogĂłgĂĄz szennyezĆ anyag emissziĂłjĂĄt az elmĂșlt
hĂșsz Ă©vben drasztikus mĂ©rtĂ©kben kellett csökkenteni. A szĂ©n-monoxid-
kibocsĂĄtĂĄst az 1990-ben gyĂĄrtott dĂzelmotorokhoz kĂ©pest a mai Euro
VI elĆĂrĂĄsa 66%-kal, a szĂ©nhidrogĂ©neket 88%-kal, a rĂ©szecskekibocsĂĄtĂĄst
98%-kal és a nitrogén-oxidokat is 98%-kal kellett alacsonyabb szintre
hozni. NĂ©mi tĂșlzĂĄssal tisztĂĄbb ma egy ânagyvasâ-bĂłl kiĂĄramlĂł
kipufogĂłgĂĄz, mint a környezeti levegĆ. Az
Euro VI elĆĂrĂĄsa 2014. januĂĄr 1-jĂ©vel mĂĄr minden Ășj forgalomba ĂĄllĂtott
haszongépjårmƱre vonatkozik, tehåt vårható még roham
ez év végén, hogy az Euro ötösök elkeljenek.
Napjainkban a dĂzelmotorok
kipufogĂłgĂĄz-utĂłkezelĂ©se az a terĂŒlet, ahol szĂł szerint minden hĂ©ten
történik valami. A lapunkban is bemutatott Mercedes-Benz Vision GL 420
Bluetec Ă©s a Genfben bemutatott VW Touareg BlueTDI folyadĂ©kadalĂ©kĂș
szennyezĂ©s- csökkentĆ technikĂĄi utĂĄn mĂĄris a Mercedes-Benz Vision
C 220 BluetecjĂ©nek szilĂĄrd adalĂ©kĂș kipufogĂłgĂĄz-
utĂłkezelĆ eljĂĄrĂĄsa vonta magĂĄra a szakvilĂĄg figyelmĂ©t.
Az Iveco Ă©s az FPT Industrial
(FPT â Fiat Powertrain Technologies) Ășj Euro VI Tector Ă©s Cursor motorokat
mutatott be a közĂ©p- Ă©s nehĂ©zkategĂłria szĂĄmĂĄra. A megĂșjult motorcsalĂĄ-
dokkal egyĂŒtt az FPT Industrial Ășj kipufogĂłgĂĄz- utĂłkezelĂ©si megoldĂĄsa,
az âSCR Onlyâ technolĂłgia is bemutatkozott, amely lehetĆvĂ© teszi,
hogy az Iveco modellek a kipufogĂłgĂĄz vissza-
vezetĂ©se nĂ©lkĂŒl teljesĂtsĂ©k a 2013. januĂĄr 1. utĂĄn kötelezĆ
Euro VI szabvĂĄny szigorĂș elĆĂrĂĄsait.
A kipufogógåz elég meleg
ahhoz, hogy ne kelljen fƱteni, sĆt inkĂĄbb hƱteni kellene. Vagy a kipufogĂłgĂĄz
hĆjĂ©vel, hĆcserĂ©lĆn keresztĂŒl fƱteni az utasteret? Van ilyen is.
MelegĂteni fĂ©lvezetĆket, hogy azok ĂĄramot termeljenek? Van ilyen is.
Vizet forralni a kipufogĂłgĂĄz hĆjĂ©vel, hogy az utĂĄna egy kis gĆzturbinĂĄt
forgasson, az meg egy generåtort? Van ilyen is. De fƱteni? Bizony néha
azt is kell, mert a dĂzel kipufogĂłgĂĄza nem mindig kellĆen meleg ahhoz,
hogy a DPF-ben lerakĂłdott kormot felizzĂtsa, elĂ©gesse, tehĂĄt a szƱrĆt
regenerĂĄlja. A hĆfok növelĂ©sĂ©nek kĂ©zenfekvĆ
módszere a gåzolaj kipufogó- rendszerbe juttatåsa és elégetése.
Erre mutatunk be pĂ©ldĂĄt, ahogyan azt Ford dĂzelautĂłin megvalĂłsĂtotta.
A dĂzelmotorok mĂ»ködĂ©sĂ©t
ållandó légfelesleg, és a benzin- motorokénål kisebb kipufogógåz-hÔmérséklet
jellemzi. CO- és HC-kibocså- tåsuk ezért kedvezÔbb. NOx - kibocsåtåsuk
nagyobb, finom részecskeemisszió-kibocsåtåsuk pedig jelentÔsen nagyobb
a benzinmotorokĂ©nĂĄl. E jellemzĂ”k az emissziĂłkezelĂ©sĂŒket is bonyolultabbĂĄ
teszik. ĂgĂ©stermĂ©keikkel ugyanis nemcsak gĂĄznemĂ», hanem szilĂĄrd rĂ©szecskĂ©k
formĂĄjĂĄban is meg kell kĂŒzdeniĂŒk a fejlesztĂ”knek. A 800 °C körĂŒli
kipufogógåz-hÔmérséklet oxidåciós reakciókra és katalitikus eszközök
hasznĂĄlatĂĄra szĂ»kĂti a kipufogĂłgĂĄzok utĂłkezelĂ©sĂ©t.
A VW hĂĄza tĂĄjĂĄrĂłl, WolfsburgbĂłl
2007 mĂĄrciusĂĄban kaptuk az elsĆ hĂrt arrĂłl, hogy az USA emissziĂł-elĆĂrĂĄsĂĄnak,
a Tier2Bin5-nek a teljesĂtĂ©sĂ©hez â mint azt mondjĂĄk a mĂ©rnökök
â szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱ- dĂzelmotornĂĄl is szĂŒksĂ©ges az SCR nitrogĂ©n-
oxid-redukciĂłs rendszer Ă©s Ăgy az AdBlue ĂŒzemanyag (ĂŒzemel- Ă©shez
szĂŒksĂ©ges anyag). A Touareg 3 literes, 225 lĂłerĆs V6 TDI motorja mĂĄr
ilyen kipufogĂłgĂĄz-tisztĂtĂł rendszerrel (ehhez
mĂ©g jĂĄrult az oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtor Ă©s a rĂ©szecskeszƱrĆ is) kerĂŒlt
odaĂĄt, 2008-ban forgalomba. A VW ennek a BlueTDI nevet adta.
A CO2-hĂĄztartĂĄs
optimalizålåsåra a gépkocsinak vagy
meghatĂĄrozott alkatrĂ©szeinek mĂłdosĂtĂĄsa ad lehetĆsĂ©get.
Sokan valljåk, a szép motorhangnål,
melybe beleborzongunk, nincs gyönyörƱbb dolog a vilågon. Jellegzetes
motorhangok mĂĄrkĂĄkhoz is kötĆdnek. A gyĂĄrtĂłknĂĄl Ă©s tuningcĂ©geknĂ©l
kĂŒlön akusztikus mĂ©rnökcsapat feladata az autĂłk
kipufogĂłhang- jĂĄnak a megtervezĂ©se, kialakĂtĂĄsa.
A BMW M47Tu, M57Tu motorok emissziĂłtechnikĂĄja
(az E60 Ă©s E61-ben), az Euro 4 teljesĂtĂ©sĂ©hez kĂŒlön hĂĄzban lĂ©vĆ
oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtort Ă©s rĂ©szecskeszƱrĆt tartalmaz. Az igazi kifinomult
mƱszaki csemegĂ©t a kipufogĂłgĂĄztisztĂtĂĄs minĆsĂ©gĂ©nek hosszĂș tĂĄvĂș
fenntartĂĄsa vĂ©gett alkalmazott adaptĂv pilotadag
Ă©s keverĂ©k-¶sszetĂ©telszabĂĄlyozĂĄs jelenti.
A kĂ©tfokozatĂș,
szabĂĄlyozott ĂŒzemĂ» feltöltĂ”k (2FT-k) ĂgĂ©retes eszközei
a belsĂ” Ă©gĂ©sĂ» motorok teljesĂtmĂ©ny- növelĂ©sĂ©nek. HasznĂĄlatuk,
a löket- térfogat csökkentését feltöltéssel kompenzåló downsizing
technika rĂ©vĂ©n, megnyerĂ” Ă©rvet kĂnĂĄl a kedvezĂ”bb gyorsĂtĂĄsdinamikĂĄra
mindig vevĂ” autĂłvĂĄsĂĄrlĂłk szĂĄmĂĄra. KĂŒlönösen, ha figyelembe vesszĂŒk,
hogy a velĂŒk elĂ©rhetĂ” ĂŒzemi jellemzĂ”k kedvezĂ”bbek a ma elterjedt,
vĂĄltoztat- hatĂł geometriĂĄjĂș turbĂłtöltĂ”kĂ©nĂ©l.
Manapsåg a gépjårmƱvek és
a gĂ©pjĂĄrmƱmotorok fejlesztĂ©se sorĂĄn elsĆdleges szempont az olyan
technológiåk alkalmazåsa, melyek a minél kisebb kårosanyag-kibocsåtåst
Ă©s fogyasztĂĄst hivatottak segĂteni, ezzel biztosĂtva azt, hogy az adott
gĂ©pjĂĄrmƱ teljesĂtse az egyre szigorodĂł kĂĄrosanyag-emissziĂłs szinteket.
A kipufogĂłgĂĄz hĆje hasznosĂthatĂł energiĂĄt
tartalmaz, vagyis segĂthet a fenti cĂ©lok elĂ©rĂ©sĂ©nĂ©l, ennek
hasznosĂtĂĄsĂĄra mĂĄr rĂ©gen törekednek a fejlesztĆmĂ©rnökök. Mostani
cikkĂŒnkben egy, a Toyota mĂ©rnökei ĂĄltal tervezett rendszerrel Ă©s annak
mƱködĂ©sĂ©vel ismerkedĂŒnk meg.
A Bosch DeNOx 2.2 a haszongépjårmƱveknél
alkalmazott SCR-emissziótechnika AdBlue adagolórendszerének harmadik
generĂĄciĂłja, amely mĂĄr 2009 Ăłta szerepel a Bosch kĂnĂĄlatĂĄban.
A kezdetekben nehéz- és
közepes haszongĂ©pjĂĄrmƱvekhez kifejlesztett berendezĂ©st ma mĂĄr mezĆgazdasĂĄgi
Ă©s Ă©pĂtĆipari gĂ©pekhez, valamint hajĂłmotorokhoz is alkalmassĂĄ tettĂ©k.
A Bosch komplett emissziĂłtechnikai rendszereket
forgalmazĂł
BESG cĂ©ge (Bosch Exhaust System GmbH) is termĂ©szetesen ezt kĂnĂĄlja.
A 4 alap szƱrĆtĂpus (levegĆ,
olaj, tĂŒzelĆanyag Ă©s utastĂ©r) között az olaj- Ă©s a tĂŒzelĆanyag-szƱrĆk
kapjĂĄk a legnagyobb figyelmet. A legtöbb autĂłszerelĆ szerint az emlĂtett
kĂ©t szƱrĆ minĆsĂ©ge a legfontosabb a gĂ©pjĂĄrmƱ ĂŒzeme szempontjĂĄbĂłl.
Az alĂĄbbi cikkbĆl is kiderĂŒl, hogy a levegĆszƱrĆnek
legalĂĄbb akkora hatĂĄsa lehet a motor Ă©lettartamĂĄra, teljesĂtmĂ©nyĂ©re
Ă©s fogyasztĂĄsĂĄra, mint az elĆzĆ 2 tĂpusnak.
A kipufogĂłgĂĄz szennyezĆanyag-
tartalmĂĄnak csökkentĂ©se egyre Ășjabb Ă©s Ășjabb kĂ©miai reakciĂłfolyamatokat,
ezek felĂŒgyelete pedig Ășjabb jeladĂłkat igĂ©nyel. Eddig csak a âjĂł
öregâ lambda-szonda volt ismert szĂĄmunkra. Amenynyiben a nitrogĂ©n-oxidok
csökkentĂ©sĂ©re â mind dĂzel-, mind Otto-motornĂĄl â Ășj tisztĂtĂĄsi
eljĂĄrĂĄsok lesznek szĂŒksĂ©gesek (Ă©s ez mĂĄr a jelen valĂłsĂĄga!), akkor
az ellenĆrzĂ©s, a szabĂĄlyozĂĄs cĂ©ljĂĄbĂłl egy Ășj
jeladĂłra, az NOx-szondĂĄra lesz, illetve van szĂŒksĂ©g.
A BMW fejlesztĆmĂ©rnökei egy
olyan Ășj technolĂłgia kifejlesztĂ©- sĂ©n dolgoznak, amely a kipufogĂłgĂĄz
hĆenergiĂĄjĂĄt hasznosĂtja, ezzel csökkentve a fogyasztĂĄst, miközben
a motor nagyobb teljesĂtmĂ©ny Ă©s nyomatĂ©k leadĂĄsĂĄra kĂ©pes. A rendszer
neve: Turbosteamer. Az angol steam szĂł â magyarul gĆz â nem vĂ©letlenĂŒl
kerĂŒlt az elnevezĂ©sbe, ugyanis a gĆzmotorok
elvét is felhasznåltåk a mérnökök a rendszer megalkotåsåhoz.
Az IVECO Cursor sorozat (9â11â13)
Euro VI-os dĂzelmotorjainak szĂĄmtalan mƱszaki ĂșjdonsĂĄga között egy
Ășj
turbĂłtöltĆ konstrukciĂł is megtalĂĄlhatĂł. Ha a töltĆ megnevezĂ©sĂ©ben
az EVGT jelzĂ©s is szerepel, tudhatjuk, hogy ĂșjdonsĂĄgrĂłl van szĂł. Az
FPT Industrial a Honeywell turbógyårtóval közösen fejlesztette ki
az Ășj töltĆt.
|