VALVETRONIC
A
szeleplökethossz
változtatásával javítani lehet a töltetcsere-folyamatot,
ezért alkalmaztak már korábban olyan megoldást, amelyik lehetővé tette
a normál szelepnyitáson kívül egy csökkentett méretű szelepnyitást is.
A BMW ezzel szemben a szeleplökethossz
szabályozását
dolgozta ki, aminek a lényege, hogy a lökethossz 0 és 9,7 mm között fokozatmentesen
változik - a terheléstől függően! Ennek eredményeként nincs szükség gázpedállal
mozgatott fojtószelepre, annak funkcióját a lökethossz szabályozása veszi
át.
A szabályozást egy villanymotorral
(csigahajtással) hajtott excenteres tengely végzi 300 millimásodperc alatt
(végállástól végállásig!). Ehhez tartozik egy, a motorvezérlő programhoz
kapcsolt, de elkülönített számítógépprogram. (Az egésznek a központi eleme
egy 40 megahertz gyorsaságú, 32-Bit-es számítógép.
A szerkezet meglehetősen
bonyolult. A hagyományos elrendezéssel szemben itt a bütyök
és szelep közé speciális mechanizmus
van beépítve, ami a következő alkatrészekből áll:
-
egykarú emelő (egy görgővel), fix elfordulási ponttal;
-
L-alakú emelő (két görgővel), változó elfordulási ponttal, rugós megfeszítéssel;
-
bütykös tengely, excenteres bütykökkel.
Az
L-alakú emelő rövidebb szárának felülete, amelyikhez a szelepnyitó
görgő simul, alulról speciális alakúra van készítve: az eleje
alulról enyhén domború (sugara kb. a hosszú szár hosszúságának
felel meg), a folytatás viszont alulról homorú.
...............................................
Alaphelyzetben az excenter
közel
engedi magához az L
alakú
emelő fölső végét, a szelepnyitó görgő
az L-alakú emelő
domború felületéhez feszül alulról (bal
oldali ábra fönt). Ha ilyenkor forog a bütykös
tengely , az L-emelő
elgördül
a a szelepnyitó görgön
anélkül,
hogy azt lenyomná (jobb oldali ábra fönt: a bütyök
csak a domború szakasz végéig tudta eltolni az L
emelőt). Más a helyzet viszont akkor,
ha az excenter
jobbra eltolja az L-emelő
fölső végét (bal oldali ábra lent). Ezzel ugyanis az L-emelő
alsó felülete eltolódik balra, a szelepnyitó görgő
a domború és a homrú felület határán érintkezik vele. Ha ilyenkor
fordul el a bütyök
(jobb oldali ábra lent), akkor teljesen kinyitja a szívó szelepet!
...............................................
Természetesen az excenter kisebb
elfordításakor a szelepnyitás is kisebb lesz: részterhelés! Átlagos
terhelés mellett a szelepnyitás 0,5...2 mm. Ennek az az előnye, hogy a
benzin vékony résen jut be az égéstérbe, s a nagy beáramlási sebesség miatt
a benzin még hideg motorban is nagyon finomra porlad. Eredmény: gyors,
egyenletes és effektív gyulladás és égés, nyugodt járás.
További előny a szokatlanul
gyors reagálás a gázadásra. Itt ugyanis nem a fojtószelep és a szívószelep
közötti térből kell a keveréket felgyorsítani a beszippantáshoz, mivel
maga a szívószelep a "fojtószelep".
A szerkezet működése filmen
is látható. Ha további gyári ábrákra kíváncsi, kattintson ide!

|