VALVETRONIC

A szeleplökethossz változtatásával javítani lehet a töltetcsere-folyamatot, ezért alkalmaztak már korábban olyan megoldást, amelyik lehetővé tette a normál szelepnyitáson kívül egy csökkentett méretű szelepnyitást is.

A BMW ezzel szemben a szeleplökethossz szabályozását dolgozta ki, aminek a lényege, hogy a lökethossz 0 és 9,7 mm között fokozatmentesen változik - a terheléstől függően! Ennek eredményeként nincs szükség gázpedállal mozgatott fojtószelepre, annak funkcióját a lökethossz szabályozása veszi át.

A szabályozást egy villanymotorral (csigahajtással) hajtott excenteres tengely végzi 300 millimásodperc alatt (végállástól végállásig!). Ehhez tartozik egy, a motorvezérlő programhoz kapcsolt, de elkülönített számítógépprogram. (Az egésznek a központi eleme egy 40 megahertz gyorsaságú, 32-Bit-es számítógép.

A szerkezet meglehetősen bonyolult. A hagyományos elrendezéssel szemben itt a bütyök és szelep közé speciális mechanizmus van beépítve, ami a következő alkatrészekből áll: 

- egykarú emelő (egy görgővel), fix elfordulási ponttal;
- L-alakú emelő (két görgővel), változó elfordulási ponttal, rugós megfeszítéssel;
- bütykös tengely, excenteres bütykökkel.
Az L-alakú emelő rövidebb szárának felülete, amelyikhez a szelepnyitó görgő simul, alulról speciális alakúra van készítve: az eleje alulról enyhén domború (sugara kb. a hosszú szár hosszúságának felel meg), a folytatás viszont alulról homorú.

...............................................

Alaphelyzetben az excenter közel engedi magához az L alakú emelő fölső végét, a szelepnyitó görgő az L-alakú emelő domború felületéhez feszül alulról (bal oldali ábra fönt). Ha ilyenkor forog a bütykös tengely , az L-emelő elgördül a a szelepnyitó görgön anélkül, hogy azt lenyomná (jobb oldali ábra fönt: a bütyök csak a domború szakasz végéig tudta eltolni az L emelőt). Más a helyzet viszont akkor, ha az excenter jobbra eltolja az L-emelő fölső végét (bal oldali ábra lent). Ezzel ugyanis az L-emelő alsó felülete eltolódik balra, a szelepnyitó görgő a domború és a homrú felület határán érintkezik vele. Ha ilyenkor fordul el a bütyök (jobb oldali ábra lent), akkor teljesen kinyitja a szívó szelepet! 
...............................................
Természetesen az excenter kisebb elfordításakor a szelepnyitás is kisebb lesz: részterhelés! Átlagos terhelés mellett a szelepnyitás 0,5...2 mm. Ennek az az előnye, hogy a benzin vékony résen jut be az égéstérbe, s a nagy beáramlási sebesség miatt a benzin még hideg motorban is nagyon finomra porlad. Eredmény: gyors, egyenletes és effektív gyulladás és égés, nyugodt járás.

További előny a szokatlanul gyors reagálás a gázadásra. Itt ugyanis nem a fojtószelep és a szívószelep közötti térből kell a keveréket felgyorsítani a beszippantáshoz, mivel maga a szívószelep a "fojtószelep".

A szerkezet működése filmen is látható. Ha további gyári ábrákra kíváncsi, kattintson ide!