A dugattyús motorokban ébredõ
torziós lengések néha olyan jelentõsek lehetnek,
hogy lengéscsillapító beépítése
válik szükségessé. Ezt lehet a fõtengelykapcsolóba
építeni, de lehet a forgattyús tengely másik
végére szerelni (lásd: lengéscsillapító).
A lengéscsillapítók
a már kialakult lengéseket csillapítják úgy,
hogy a lengési energiát fölemésztik (hõvé
alakítják). Ezt az energiát lényegében
a motortól vesszük el.
Sokkal elõnyösebb
megoldás, ha a lengés kialakulását akadályozzuk
u. n. lengésfojtó segítségével.
A lengésfojtó
tulajdonképpen olyan "inga", amelyik a lengés után
"kullog", s ballasztként igyekszik visszatartani a mozgást.
A sokféle kialakítás közül a legegyszerûbb
az, amikor a tömegerõk miatt amúgyis szükséges
ellensúlyokat használjuk fel "elleningának", ahogy
az az ábrán látható. Az ellensúly nincs
mereven hozzáerõsítve a forgattyús tengelyhez,
hanem két olyan csapra van szerelve, melyeknek az átmérõje
kissebb, mint az ellensúlyon lévõ furat átmérõje.
Emiatt az ellensúly "lötyöghet".
A mûködés
elvét legegyszerûbben inga segítségével
érthetjük meg. A nagy inga modellezi a forgattyús tengelyt,
aminek a gerjesztett lengését fojtani kell, a kis inga pedig
az "elleninga".
Az 1. ábra
mutatja az alaphelyzetet. A 2. ábrán látható,
hogy a kis inga függõleges marad, ha a nagy ingát nagyon
lassan mozdítjuk ki alaphelyzetébõl. Amikor azonban
a nagy inga lengésbe jön, a kis inga "ellenkezik", s emiatt
nem tud komolyabb lengés kialakulni (alsó ábra).