![]() |
A dugattyú feladata a gáznyomást koncentrált erőként továbbadni a hajtórúdnak. Feladatát csak akkor tudja jól ellátni, ha a gáz elszökését meggátolja (tömít), ha a kapott hőt leadja és ha nem túl sok energiát emészt fel súrlódással. Sokáig öntöttvasból készült, ma már inkább könnyűfémből. A nagy fordulatszámú motorokhoz az utóbbi időben melegen kovácsolt dugattyúkat gyártanak. A gyártás az egyes fázisai itt láthatók:
Alul egy benzin- és egy dízelmotor
hagyományos dugattyúja látható.
A hőtágulást mérsékelni lehet kis tágulású acélbetétek (invarbetétek) alkalmazásával (jobb oldali ábra). A tömítés céljára dugattyúgyűrűket alkalmaznak, ezek különleges fajtája az olajlehúzó gyűrű, amit minden olyan motoron alkalmazni kell, ahol olajfilm képződhet a hengerfalon (gyakorlatilag csak a keverékolajozású kétütemű motorokon nincs olajlehúzó (olajáteresztő) gyűrű. A gyűrűk száma és elhelyezése függ attól is, hogy benzin- vagy dízelmotorról van-e szó. Az első kompressziógyűrű ("tűzgyűrű") dízelen távolabb van a tetőtől, mint a benzinmotoron, a kompressziógyűrűk száma is több, olajlehúzóból is legtöbbször kettőt alkalmaznak. A kétfajta motor dugattyúját egyébként abból is meg lehet különböztetni, hogy a dízelé robusztusabb, vastagabb tetejű, inkább hosszúkásabb, mint az benzinmotoré, azonkívül legtöbbször a tető kialakítása is jellemző az égéstér alakja miatt. Különösen dízeleken jelenthet nagy veszélyt a felső kompressziógyűrűkre a nagyobb hőmérséklet és a szúróláng. Az utóbbi ellen úgy is lehet védekezni, hogy a dugattyú és a henger közötti hézagot szűkítjük, de ilyenkor gondoskodni kell a fokozott berágódási veszély ellensúlyozásáról.
Beszögelléssel csökkenteni lehet azt
a felületet, amivel a gyűrű a hengerfallal érintkezik (d),
ez nagyobb felületi nyomást, gyorsabb bejáródást, jobb tömítést és bizonyos
olajlehúzó hatást is eredményez.
A gyűrűt természetesen föl kell metszetni, egyrészt azért, hogy a helyére bepattinthassuk, másrészt, hogy megfelelő radiális rugalmassága legyen. Az olajlehúzó gyűrűket szintén nagy
választékban gyártják (bal oldali ábrák). Már a kompressziógyűrűknél is
találtunk olyat, ami olajlehúzóként is használható (c
és d változata), feltéve, hogy az olaj
elvezetéséről gondoskodunk. Kettős olajlehúzó éle van a d
típusnak.
|
...és most egy kis
lazítás!
|