Indítás
A belsőégésű motor - szemben például
a gőzgéppel - magától nem képes beindulni, ehhez külső erőt kell igénybevenni.
Sokáig ezt az erőt a gépkocsivezető szolgáltatta: hajtókarral ("kurblival")
forgatta meg. Villamos indítómotort először a BOSCH gyártott, de
a "kurbli"-csatlakozást a biztonság kedvéért még sokáig kialakították a
forgattyús tengely végén - persze csak a kisebb motorokon. Az indítómotor
soros kapcsolású egyenáramú motor két vagy négy kefével.
Az indítómotor fogaskerék segítségével
hozza forgásba a belsőégésű motort a lendkerékre épített fogaskoszorúba
kapaszkodva. Természetesen a két fogaskeréknek csak az indításkor kell
(szabad) kapcsolatban lenni. A kerekek összekapcsolására háromféle módszer
terjedt el.
Ma
már ritkán alkalmazzák a kis fogaskerék tömegtehetetlenségén alapuló módszert.
Ennek az a lényege, hogy az armatúra tengelyének menetes végére ültetik
az aszimetrikus tömegközéppontú fogaskereket. Amikor az armatúra forogni
kezd, a kis fogaskerék addig nem fog vele együtt forogni, amíg a menet
végéig ki nem fut (a lelógó sonka miatt nem kezdi meg a forogást). Az armatura
tengelye és annak menetes része nem egy darabból készül, de a rajzon
látható módon kapcsolódik a két rész: egyrészt a két tengely-rész kotyogással
illeszkedik egymáshoz, másrészt egy erős rugó a kotyogást - alapállásban
- az egyik forgásirányban megszünteti (a két tengelyrészt egymáshoz képpest
elcsavarja). Az indítómotor elindulásakor a rugó visz át akkora nyomatékot,
hogy a menetes rész is forogjon (s a fogaskerék kifusson), amikor azonban
a fogaskerék kapcsolatba kerül a fogaskoszorúval, akkor a rugó ellenében
a kotyogás helye átvált, s attól kezdve a nyomaték merev kapcsolatban megy
át a menetes részre. A rugalmas kapcsolódás a célja a két fogaskerék érintkezésének
a megkönnyítése.
Természetesen a belsőégésű motor elindulásakor
a gyorsabban forgó fogaskoszorú kilöki magából a kis fogaskereket - de
az áramot is ki kell kapcsolni.
A
ma legelterjedtebb típusban
a fogaskereket egy kétkarú emelő tolja el a rajzon láthatón szerkezet segítségével.
Amikor áramot kap a fölül látható elektromágneses behúzó, akkor a fogaskerék
elindul balra. A fogaskoszorúhoz való kapcsolódás erőszakosságát a rugó
mérsékli.
A fogaskerekek kapcsolódása után kap
áramot maga az indítómotor (a kontaktus az elektromágneses behúzó szélső
helyzetében zár). A kis fogaskerék szabadonfutón keresztül kapcsolódik
a bordás tengelyhez, s ezért a beindult belsőégésű motor nem tud visszafelé
hajtani, nem rongálja az indítómotort. Ugyancsak a kapcsolódás simasága
érdekében ma már ferde bordákkal készítik a tengelyt.

Az utóbbi dőben az indítómotor tömegének
a csökkentése érdekében nagy fordulatszámú motorokat gyártanak, melyekbe
azonban (bolygóműves) lassító áttételt kell beépíteni.
Nagyobb teljesítményű motorokhoz szokták
az un. csúszóarmatúrás indítót alkalmazni. A fogaskerekek kapcsolódása
úgy jön létre, hogy az armatúrát az állórész mágneses ereje behúza, amikor
áramot kap. A korszerűbb változatokba kis (többlamellás) tengelykapcsolót
is beépítenek, amit elektromágnes zár akkor, amikor a fogaskerekek már
kapcsolódtak.
................
A kapcsolási rajzok közül az első
arra hívja fel a figyelmet, hogy a gépkocsivezető kezeügyében lévő gyujtáskapcsoló
nem alkalmas az indítómotor működtetésére: a 40...100 amperes áramerősség
(teherautóknál jóval 100 A fölött) a kapcsolót tönkre tenné, ezért relét
kell beépíteni. A legtöbb esetben még egy relé van az áramkörben: a másodikat
maga az indítómotor kapcsolja akkor, amikor már a fogaskerekek kapcsolódtak.
Néha egy ellenállással áthidalják ezt a relét, s akkor már a K1
bekapcsolásakor is megy - gyenge! - áram a motorba, de a teljes áram csak
a K2 zárásakor indul meg.
A legújabb irányzat a motor lendítőkerekét
vett célba: úgy alakították ki, hogy az egyúttal indítómotorként is működik.
Nincs szükség fogakoszorúra.
Ennek továbbfejlesztett változata újabb
funkciót is betölt: generátorként áramot termel!
A legújabb változata lengéscsillapító
feladatot is ellát a mágneses erővonalak szabályozásával, sőt hibrid járművekben
áramot is fejleszthet, illetve a belsőégésű motornak - villanymotorként
- segít vonóerőt bövelni, lejtőn való haladáskor pedig rekuperál: tölti
az akkumulátort. Ezekben az esetekben azonban további szerkezeteket is
be kell építeni, pl. tengelykapcsolókat.
....................................
......................Katt
ide:
 |