Indítás
A belsőégésű motor - szemben például a gőzgéppel - magától nem képes beindulni, ehhez külső erőt kell igénybevenni. Sokáig ezt az erőt a gépkocsivezető szolgáltatta: hajtókarral ("kurblival") forgatta meg. Villamos indítómotort először a BOSCH gyártott, de a "kurbli"-csatlakozást a biztonság kedvéért még sokáig kialakították a forgattyús tengely végén - persze csak a kisebb motorokon. Az indítómotor soros kapcsolású egyenáramú motor két vagy négy kefével. Az indítómotor fogaskerék segítségével hozza forgásba a belsőégésű motort a lendkerékre épített fogaskoszorúba kapaszkodva. Természetesen a két fogaskeréknek csak az indításkor kell (szabad) kapcsolatban lenni. A kerekek összekapcsolására háromféle módszer terjedt el. Ma már ritkán alkalmazzák a kis fogaskerék tömegtehetetlenségén alapuló módszert. Ennek az a lényege, hogy az armatúra tengelyének menetes végére ültetik az aszimetrikus tömegközéppontú fogaskereket. Amikor az armatúra forogni kezd, a kis fogaskerék addig nem fog vele együtt forogni, amíg a menet végéig ki nem fut (a lelógó sonka miatt nem kezdi meg a forogást). Az armatura tengelye és annak menetes része nem egy darabból készül, de a rajzon látható módon kapcsolódik a két rész: egyrészt a két tengely-rész kotyogással illeszkedik egymáshoz, másrészt egy erős rugó a kotyogást - alapállásban - az egyik forgásirányban megszünteti (a két tengelyrészt egymáshoz képpest elcsavarja). Az indítómotor elindulásakor a rugó visz át akkora nyomatékot, hogy a menetes rész is forogjon (s a fogaskerék kifusson), amikor azonban a fogaskerék kapcsolatba kerül a fogaskoszorúval, akkor a rugó ellenében a kotyogás helye átvált, s attól kezdve a nyomaték merev kapcsolatban megy át a menetes részre. A rugalmas kapcsolódás a célja a két fogaskerék érintkezésének a megkönnyítése. Természetesen a belsőégésű motor elindulásakor a gyorsabban forgó fogaskoszorú kilöki magából a kis fogaskereket - de az áramot is ki kell kapcsolni. A ma legelterjedtebb típusban a fogaskereket egy kétkarú emelő tolja el a rajzon láthatón szerkezet segítségével. Amikor áramot kap a fölül látható elektromágneses behúzó, akkor a fogaskerék elindul balra. A fogaskoszorúhoz való kapcsolódás erőszakosságát a rugó mérsékli. A fogaskerekek kapcsolódása után kap
áramot maga az indítómotor (a kontaktus az elektromágneses behúzó szélső
helyzetében zár). A kis fogaskerék szabadonfutón keresztül kapcsolódik
a bordás tengelyhez, s ezért a beindult belsőégésű motor nem tud visszafelé
hajtani, nem rongálja az indítómotort. Ugyancsak a kapcsolódás simasága
érdekében ma már ferde bordákkal készítik a tengelyt.
Az utóbbi dőben az indítómotor tömegének
a csökkentése érdekében nagy fordulatszámú motorokat gyártanak, melyekbe
azonban (bolygóműves) lassító áttételt kell beépíteni.
................
Nincs szükség fogakoszorúra. Ennek továbbfejlesztett változata újabb funkciót is betölt: generátorként áramot termel! A legújabb változata lengéscsillapító
feladatot is ellát a mágneses erővonalak szabályozásával, sőt hibrid járművekben
áramot is fejleszthet, illetve a belsőégésű motornak - villanymotorként
- segít vonóerőt bövelni, lejtőn való haladáskor pedig rekuperál: tölti
az akkumulátort. Ezekben az esetekben azonban további szerkezeteket is
be kell építeni, pl. tengelykapcsolókat.
.................................... ......................Katt
ide:
|
...és egy kis
lazítás!
|