Gyújtás
A benzinmotorokban a keveréket villamos szikrával gyújtjuk meg. A gyújtógyertya pólusaira impulzusszerűen 40 ezer voltos áramot kapcsolunk, amely a 0,4...0,8 mm-es szikraközt átíveli. A gyújtógyertya felépítése a bal oldali ábrán látható: a kerámia belsejében végigfutó fémvezető (amit zavarszűrő villamos ellenállás, vagy szikraerősítő hézag szakíthat meg) végét meghatározott távolságra egy vagy több csap közelít meg, mely(ek) a kerámiát magába foglaló, csavarmenettel ellátott fémtesthez van(nak) erősítve. A gyertya fegyverzete természetesen üzem közben felmelegszik. Ha nem jó a hővezetés, akkor a a hőmérséklet több vagy kevesebb lehet az ideálisnál. Ha több, akkor áttüzesedve szikra nélkül is meggyújtja a keveréket, ha kevesebb, akkor korom rakódik rá, ami zárlatot okoz. A gyertya hővezetése ("hőértéke") több tényezőtől függ, elsősorban attól, hogy a kerámiatest alsó vége mekkora fellületen érintkezik a fém fegyverzettel. A jobb oldali ábrán az elsőnek kisebb a hővelvezetése, a másiknak nagyobb. Egyébként a fegyverzet kialakítása ( a pólusok alakja) meglehetősen nagy változatosságot mutat. A legújabb kivitelben a fegyverzetet iridiumból készítik.
.........
A nagyfeszültséget transzformátorral
("tekeccsel") állítjuk elő. A primer áramot az akkumulátorból, illetve
a dinamóból/generátorból vesszük, s ezt az áramot kell a megfelelő pillanatban
megszakítani, hogy a szekunder oldalon megkapjuk a nagyfeszültséget. Ezután
arról kell gondoskodni, hogy ez a nagyfeszültség mindig a megfelelő henger
gyújtógyertyájához menjen.
Az elosztó (kék) tengelye a főtengelyről kapja a hajtást. Maga az elosztó rész fönt látható: középen ékezik a szekunder áram, a forgó réz lemezke elhalad az egyes hengerekhez vezető fegyverzet előtt, s oda kis szikra kíséretében átlép az áram. Középen látható a szaggató kalapács,
alatta az előgyújtás-szabályozó. Ugyanis a gyújtás - felső holtponthoz
időzített - pillanatát a motor fordulatszámától függően célszerű változtatni:
nagyobb fordulatszám esetén hamarább kell gyújtani a tökéletes égés érdekében.
Jobb oldalt egy ilyen elosztó fotója látható. A növekvő motorfordulatszám miatt a mechanikus áramszaggatás fokozatosan bedöglött. A kontaktusok között kialakult szikra még ki sem hunyt, már újból zárni kellett. Ezért a tervezők a félvezetőkben (tranzisztor, tirisztor, dióda stb.) keresték a megoldást, egy darabig próbálkoztak kondenzátor feltöltésével-kisütésével is. A tranzisztoros gyújtás nagyon leegyszerűsített kapcsolási vázlata itt látható (a tranzisztor védelmére szolgáló ellenállások és kondenzátorok, a túlfeszültség és a polaritácsere elleni diódák stb. nélkül):
Egy korszerű gyujtásvázlat nagyon sok alkatrészből áll:
Ehhez az kellett, hogy a gyújtótekercset és a gyújtógyertyát összerakják egy egységbe, s mindegyikből annyit építenek be a motorba, ahány hengere van. A motorkonstruktőr ezeket készen kapja, csak a beépítésükről - és a vezérlés programjáról - kell gondoskodnia.. |
Katt
ide:
|
...és egy kis lazítás!
|