Gyújtás
A
benzinmotorokban a keveréket villamos szikrával gyújtjuk meg. A gyújtógyertya
pólusaira impulzusszerűen 40 ezer voltos áramot kapcsolunk, amely a 0,4...0,8
mm-es szikraközt átíveli. A gyújtógyertya felépítése a bal oldali ábrán
látható: a kerámia belsejében végigfutó fémvezető (amit zavarszűrő villamos
ellenállás, vagy szikraerősítő hézag szakíthat meg) végét meghatározott
távolságra egy vagy több csap közelít meg, mely(ek) a kerámiát magába foglaló,
csavarmenettel ellátott fémtesthez van(nak) erősítve. A gyertya fegyverzete
természetesen üzem közben felmelegszik. Ha nem jó a hővezetés, akkor
a a hőmérséklet több vagy kevesebb lehet az ideálisnál. Ha több, akkor
áttüzesedve szikra nélkül is meggyújtja a keveréket, ha kevesebb, akkor
korom rakódik rá, ami zárlatot okoz.
A
gyertya hővezetése ("hőértéke") több tényezőtől függ, elsősorban attól,
hogy a kerámiatest alsó vége mekkora fellületen érintkezik a fém fegyverzettel.
A jobb oldali ábrán az elsőnek kisebb a hővelvezetése, a másiknak nagyobb.
Egyébként a fegyverzet kialakítása ( a pólusok alakja) meglehetősen nagy
változatosságot mutat. A legújabb kivitelben
a
fegyverzetet iridiumból készítik.
.........
A nagyfeszültséget transzformátorral
("tekeccsel") állítjuk elő. A primer áramot az akkumulátorból, illetve
a dinamóból/generátorból vesszük, s ezt az áramot kell a megfelelő pillanatban
megszakítani, hogy a szekunder oldalon megkapjuk a nagyfeszültséget. Ezután
arról kell gondoskodni, hogy ez a nagyfeszültség mindig a megfelelő henger
gyújtógyertyájához menjen.
Az itt látható kapcsolási rajz mutatja
a majd száz éven át alkalmazott gyújtási rendszert. A primér áramot mechanikus
kapcsoló ("kalapács") szaggatta, amivel párhuzamosan egy kondenzátort kötöttek
be a szikracsökkentés érdekében. A nagyfeszültségű szekunder áramot szintén
mechanikus szerkezet, a forgó elosztó küldte az egyes hengerekhez
Az
elosztó (kék) tengelye a főtengelyről kapja a hajtást. Maga az elosztó
rész fönt látható: középen ékezik a szekunder áram, a forgó réz lemezke
elhalad az egyes hengerekhez vezető fegyverzet előtt, s oda kis szikra
kíséretében átlép az áram.
Középen látható a szaggató kalapács,
alatta az előgyújtás-szabályozó. Ugyanis a gyújtás - felső holtponthoz
időzített - pillanatát a motor fordulatszámától függően célszerű változtatni:
nagyobb fordulatszám esetén hamarább kell gyújtani a tökéletes égés érdekében.
Legelterjedtebb
a centrifugális szabályozó volt. A kék tengely és a (szürke) folytatása
nincs közvetlen kapcsolatban. A kék tengely azt a sárga tárcsát forgatja,
amire fel van szerelve a két (piros) röpsúly. Ezek viszont megtámasztják
a (szürke) bütykostengelyből kinyúló karokat. A rajz lassú forgásnak megfelelő
állapotot mutat: a rugók a karokat úgy húzzák, hogy a röpsúlyok kénytelenek
befelé záródni. A fordulatszám növekedésével azonban a centrifugális erő
a röpsúlyokat kifelé fogják mozdítani, s a röpsúlyok rövid karjuknál fogva
kénytelenel a bütykös tengelyt kis mértékben elfordítani a sárga tárcsához
képpest. A forgásirányt figyelembevéve látható, hogy ilyenkor a bütykök
úgy fordulnak el, hogy hamarább nyitják a kontaktusokat, nő az előgyújtás
mértéke.

Eléggé elterjedt volt az a rendszer
is, amelyikben - a szaggató kontaktusokat és a kalapácsot tartó tárcsát
- forgatták el a szívócsőben lévő depresszióval arányosan.
Jobb oldalt egy ilyen elosztó fotója
látható.
A növekvő motorfordulatszám miatt a
mechanikus áramszaggatás fokozatosan bedöglött. A kontaktusok között kialakult
szikra még ki sem hunyt, már újból zárni kellett.
Ezért a tervezők a félvezetőkben (tranzisztor,
tirisztor, dióda stb.) keresték a megoldást, egy darabig próbálkoztak kondenzátor
feltöltésével-kisütésével is.
A tranzisztoros gyújtás nagyon leegyszerűsített
kapcsolási vázlata itt látható (a tranzisztor védelmére szolgáló ellenállások
és kondenzátorok, a túlfeszültség és a polaritácsere elleni diódák stb.
nélkül):
Itt a tranzisztort impulzusgenerátor
nyitja illetve zárja, de erre más megoladások is voltak (pl. Hall-generátor).
Egy korszerű gyujtásvázlat nagyon sok
alkatrészből áll:
Végül is a legkorszerűbb módszer az,
amelyikben semmilyen mechanikus alkatrész nincs: mindent az elektronika
végez.
Ehhez az kellett, hogy a gyújtótekercset
és a gyújtógyertyát összerakják egy egységbe, s mindegyikből annyit építenek
be a motorba, ahány hengere van. A motorkonstruktőr ezeket készen kapja,
csak a beépítésükről - és a vezérlés programjáról - kell gondoskodnia.. |