LENGŐDUGATTYÚS MOTOR
A lengődugattyús motor működése azon alapszik, hogy két, egymástól független, de azonos csapra excentrikusan szerelt bolygókereket speciális alakú belső fogazásokon gördítünk le, miközben az egyik belső fogazás (a szürke) a házhoz erősített alkatrészben van kiképezve, vagyis nem tud mozogni, a másik (a piros) pedig egy mozgatható gyűrűben, amiből kiállnak a dugattyúkat tató T-alakú alkatrészek. A bolygókerekek egy (lila) forgattyús csapra vannak szerelve. Ha a dugattyúkat, s vele együtt a piros gyűrűt ide-oda lengetjük, a forgattyús kart forgásra kényszerítjük. A dugattyúk természetesen egy-egy hengerben mozognak, s lengés közben a az előttük lévő tér (égéstér, munkatér) térfogata változik. A munkaterek szelepekkel vagy résvezérléssel nyithatók-zárhatók, vagyis bennük megvalósítható a belsőégésű motorok mukafolyamata. Az így fellépő erők lengetik a piros gyűrűt, s forgatják a forgattyús kart, azaz a motor tengelyét.. Két filmecske szemléletesen mutatja a szerkezetet: 1 2 |