A
bolygómű analitikai vizsgálata
Egy legyártott közönséges (fogaskerekes)
hajtómű kinematikai tulajdonságai egyetlen adattal , az áttétellel jellemezhetők,
azaz a kimenő és a bemenő szögsebesség (fordulatszám) arányával, ami természetesen
állandó. Értékét a fogaskerekek geometriai méretéből (pl. átmérőjéből)
állapíthatjuk meg. Egy legyártott bolygómű kinematikai jellemzéséhez az
egyszerű áttétel nem járható út, ugyanis a bolygómű - kinematikailag -
kétszabadságfokú mechanizmus: három tengelye forg(hat). Kérdés, melyik
kettőnek a szögsebességét állítsuk arányba?
A megoldás az alapáttétel fogalmának
a bevezetése: alapáttétel a két központi kerék relatív szögsebessének
a hányadosa. Relatív, éspedig a forgattyús tengely szögsebességéhez viszonyítva:
Ezzel a képlettel könnyen nyomon lehet
követni a bolygómű sebességviszonyainak az alakulását. A gyakorlatban ennek
átrendezett alakját használjuk, amelyben a szögsebességek csak egyszer
szerepelnek:
Bármelyik két szögsebesség (fordulatszám)
ismeretében a harmadik kiszámítható, föltéve, hogy ismerjük a bolygómű
alapáttételét. Mivel az alapáttétel bármilyen sebességviszonyok mellett
változatlan, legegyszerűbb, ha álló forgattyús tengelyt veszünk alapul,
amikor a fogaskerekek átmérőjéből megállapítjuk az alapáttételt. Ugyanis
addig, amig áll a forgattyús tengely, a bolygómű nem is bolygómű, hanem
egyszerű hajtómű, három fogaskerékkel:
Az áttételt - hagyományos módon - az alábbi
képlettel számíthatjuk:
Mint az ábrán láthatjuk, akármelyik központi
kerék lehet külső vagy belső fogazású. A képletbe az átmérőket
előjellel
kell beírni: külső fogazás esetén pozitív, belső fogazás esetén negatív
előjellel.
Sorosan alkalmazott bolygókerekek (irányváltó
kerék!) esetén a képlet annyiban különbözik az előzőtől, hogy egyrészt
eleve negatív előjelet kap, másrészt több fogaskerék átmérője szerepel
benne:
Fontos tudni, hogy mindkét képlet alkalmazható
olyan esetekre is, amikor a kettős bolygókerekek közül az egyik vagy mindkettő
"eltűnik". Ez akkor fordul elő, amikor a kettős kerék mindkét átmérője
ugyanakkora, hányadosuk ilyenkor eggyel egyenlő, vagyis a képletből kiesik.
Példaképpen vegyünk egy N(PP)(P)N
típusú
bolygóművet. Itt a másodiknak rajzolt kettős kerékből lett egyszerű kerék
( D412 =
D41). Ez azt jelenti, hogy
a fenti képletből a harmadik hányados kiesik. A maradék átmérőket behelyettesítve,
az alapáttételre negatív számot kapunk, lévén mindkét központi kerék belső
fogazású. Magától értetődő, hogy P(P)(P)N
bolygómű esetén (baloldali ábra) a képletben csak a két központi kerék
hányadosa marad (az alapáttétel előjele pozitív).
Analitikai módszerekkel természetesen
nem csak a kinematikai viszonyokat lehet vizsgálni, hanem a nyomaték- és
a teljesítményviszonyokat is.
Ami a nyomatékokat illeti, már egyetlen
nyomaték ismerete is egyértelművé teszi a nyomatékviszonyokat, mivel a
bolygómű az erők szempontjából egyszabadságfokú mechanizmus:
A bolygókerék három minket érdeklő pontja
közül bárhol vesszük fel a kerületi erőt, a másik két pontban - a kéttámaszú
tartók elvén - az erők nagysága adott lesz, a három erő eredője zérus.
Ha az erőket megszorozzuk a hozzájuk tartozó sugárral, nyomatékot kapunk.
A nyomatékokról is tudjuk, hogy eredőjük
zérus:
Mivel a nyomatékok aránya sem függ a
forgásviszonyoktól, most is vegyük azt az esetet, amikor a forgattyús kar
éppen áll. Mint minden fogaskerekes áttétel esetében, itt is igaz, hogy
a nyomatékmódosítás a kinematikai áttétel negatív reciprokával egyenlő:
innen
A nyomatékok egyensúlyából következik,
hogy
A három nyomatékot - a könnyebb kezelhetőség
érdekében - aránypárokban is felírhatjuk:
A fenti képlet minden tagját megszorozva
a hozzá tartozó szögsebességgel, megkapjuk a teljesítményviszonyokat leíró
képletet:
A teljesítményekről annyit, hogy ha a kiszámított
érték pozitív előjelű, akkor az bemenő teljesítmény, negatív előjel esetén
kimenő teljesítmény (a bolygóműre vonatkoztatva!).
Példák
Ezek után nézzük meg, hogyan alkalmazzuk
a bolygóműveket a bolygóműves sebességváltókba.
|