Automatizált
sebességváltók
Végy egy hagyományos, kézi kapcsolású sebességváltót, szerelj a vonórudakhoz hidraulikus munkadugattyúkat vagy villamos motorokat, melyek adott pillanatban képesek a kiválasztott tolórudat a kíván irányba eltolni - s kész az automatizált sebességváltó. Valahogy így indult el az ilyen típusú sebességváltó karrierje. De a kezdeti próbálkozások legnagyobb hibája az volt - ami egyébként a kézi kapcsolásnál is megvan, de ott megszoktuk - hogy sebességváltáskor megszakadt az erőátvitel. Ekkor jött egy ötlet: elevenítsük fel az 1940-ben szabadalmaztatott kettős tengelykapcsolójú megoldást, most már a mai elektrónikai, vezérléstechnikai háttérrel. Ennek lényege az, hogy két sebességváltót építünk egy sebességváltóba , s azokat felváltva használjuk. Míg az egyik éppen erőt visz át, azalatt a másikban fokozatot váltunk anélkül, hogy az észrevehető lenne. Aztán egy tengelykapcsolóval megszüntetjük az erőbevitelt az eddig használt sebességváltóba, s egy másik tengelykapcsolóval átmegyünk abba a sebességváltóba, amelyikben már a kívánt fokozat van bekapcsolva. Az átmenet annyira sima (egy darabig mindkét tengelykapcsoló csúszik, az egyikben csökken, a másikban nő a szlip), hogy a váltást nem érezzük. Ilyen módon aztán megint visszamegyünk az első sebességváltóba, ahol természetesen már be van kapcsolva az éppen kívánatos fokozat. Fent látható egy egyszerűsített modellje az ilyen a sebességváltónak. Maga a sebességváltás hagyományos, szinkronizált tolóhüvelyes megoldással történik. Érdekessége, hogy valóságos "direkt"-je is van: 1-es tengelykapcsoló és A tolóhüvely. Megnézheti, hogy az egyes fokozatokban mely fogaskerekek vesznek részt. Egy másik típus egyszerűsített vázlata látható jobb oldalt. A valóságban csőtengely belsejében halad át a hajtás a két tengelykapcsolóból (alsó ábra), ez azonban kevésbé áttekinthető. Mint látható, ebben a váltóban csak kinematikailag valósítható meg a "direkt", szemben az előző tipussal. Érdemes megnézni egy gyári rajzon a tényleges képét is ennek a váltónak és a kettős tengelykapcsolóét is. .................................. ..................................
Az utóbbi időben megjelentek
olyan kételőtét-tengelyű sebességváltók, melyekben nincs kettős tengelykapcsoló.
Az itt látható konstrukcióban a fokozatváltáshoz elég a 4 fék és a 3 tengelykapcsoló
egyikét működtetni.
A tengelykapcsolók szolgálnak a bolygóművek rövidrezárására, azaz kiiktatására: a bolygóművek ilyenkor egy darab testként forognak (a 4-ik, az 5-ik és a 6-ik fokozatban). A másik négy fokozatban egy-egy fék gondoskodik a bolygómű valamelyik elemének megállítására ("kikötésére"). A 7 - soklamellás - kapcsoló elemnek megfelelően 7 áttétel (6+1) valósítható meg. Mivel automatizált sebességváltóról van szó, a kapcsoló elemeket számítógép vezérli és pedig úgy, hogy az egyik oldásakor egyidejűleg záródik a másik, így nem szakad meg a nyomatékátvitel. Megnézheti,
hogy az egyes fokozatokban mely elemek vesznek részt a hajtásban.
...és most egy
kis lazítás!
|