A jámű sebességétől függő nyomásszabályzó (háromfokozatú) |
A röpsúly itt is két részből áll. Szintén rugón keresztül kapcsolódnak egymáshoz, de ellenkező oldalról. Alaphelyzetben (sem olajnyomás, sem forgás) a két rész egymáshoz feszül, mindkettő felütközik a házon, illetve a tengelyen. Az olaj megjelenésekor a nyomás a dugattyút balra elhúzza, így záródik
a beömlő furat, és csak akkora nyomás tud kialakulni, amelyik éppen egyensúlyt
tart az aktuális F1
centrifugális erővel (hozzá számítva az R0
rugóelőfeszítést):
A viszonylag lassú forgás miatt a belső röpsúly-részre ható centrifugális
erő nem adódik át a fölső részre (csak a rugó leszorító ereje csökken fokozatosan),
így a parabola meglehetősen lapos, de így is metszi az egyenest. Bizonyos
fordulatszámnál a belső röpsúly-részt a reá ható centrifugális erő fel
tudja emelni, s attól kezdve az hozzáadódik a felső részre ható centrifugális
erőhöz: F = F1
+ R. A következmény: a
nyomásnövekedés intenzitása fokozódik, a karakterisztákában egy meredekebb
parabola-szakasz jelenik meg, ezért az megint metszi az egyenest:
Újabb fordulatszám-értéknél a belső röpsúly-rész ugyanúgy felütközik
a házon, mint a kétfokozatúnál, ezért a karakterisztika ismét laposabb
(az első fázishoz hasonló, csak megemelt) parabolával folytatódik, jól
közelítve a kívánatos lineáris karakterisztikát:
|