A jámű sebességétől függő nyomásszabályzó (egyfokozatú) | |
Amikor a rendszerben nincs olaj, a röpsúlyok lekonyulnak. Amikor megjelenik az olaj, az akadálytalanul át tud folyni a dugattyú fölé, majd onnan a bal oldali végéhez, ahol az olaj nyomása erőt fog kifejteni a szabályozó dugattyúra. Ez a nyomás ekkor még rendkivül kicsi, csak a röpsúlyokat egyenesíti ki. | |
Forgás esetén azonban a nyomás mindaddig nő, míg nyomóereje egyensúlyba nem kerül a centrifugális erővel, ami természetesen a fordulatszámtól függ: nagyobb fordulatszámhoz nagyobb nyomás tartozik. | |
A fordulatszám (járműsebesség) változásával változik a dugattyúra
ható centrifugális erő is, ezért a dugattyú a változás idejére mindig kimozdul
a rajzon látható helyzetből. De csak a fordulatszám-változás idejére! Növekvő
fordulatszám esetén balra, csökkenő fordulatszám esetén jobbra mozdul.
Utóbbi esetben a kiömlő csatorna nyílik ki, ezért olyankor csökken a nyomás,
míg az új egyensuly be nem áll.
A nyomás négyzetesen függ a fordulatszámtól. |
|