Kerekek hajtása:
kardáncsuklók, kardántengelyek
Külön ábrán látható maga a tűgörgős persely a tömítésekkel. A Hardy-tárcsa tengelye szintén rendelkezik két- vagy háromágú villával, de a két tengely villái közé itt valamilyen tárcsát szerelnek. Ez lehet gumi, vékony acéllemez vagy különböző gumi-fém kombinációk, ahogy az az ábrákon látható. Meg kell jegyezni, hogy Hardy-tárcsával csak kis szögkítérésű (3...5 fokos) tengelyek köthetők össze.
Kardánvilla csak az egyik végére szerelhető szilárdan, a másik végére általában csak bordás csatlakozás jöhet szóba. Ugyanis az esetek többségében működés közben a két kapcsolódó pont közötti távolság is változik a tendelykitérés változásával egyidejűleg. Természetesen gondoskodni kell a bordák kenéséről és por elleni védelméről.
Ezért két kardáncsuklós kardántengely esetén ügyelni kell a villák szerelésére: a tengely két végén a villáknak egy síkban kell lenniök. Vagy más szavakkal: az első csukló bejövő villájával derékszögben álljon a másik csukló bemenő villája. Ez azt jelenti, hogy a két csukló küzül az egyik által előidézett lengést a másik semlegesíti. A bal oldalon láthatók a helyesen és a hibásan szerelt csuklók. Természetesen a helyesen szerelt csuklók sem működnek jól, ha nem ügyel a konstruktőr arra, hogy a szögkitérések közel azonosak legyenek. Amint arról már volt szó, bizonyos helyekre - ahol nincs mód két, egymást semlegesítő csukló beépítésére - nem lehet ilyen csuklókat használni. Ezért kellett kifejleszteni az ún. homokinetikus kardáncsuklókat. Az első ilyen szerkezetek tulajdonképpen hagyományos kardáncsuklókat alkalmaztak, de végtelenül lerövidített kardántengellyel.
Ezt azzal oldották meg, hogy két kis rudacskát építettek be úgy, hogy a végük gömbi csuklóval kapcsolódik egymással (jobb szélső ábrácska). Ma már többféle elven működő szerkezet létezik, többségük "golyós fogaskereket", "golyós kúpkereket" alkalmaz. Ennek lényege az, hogy míg az igazi fogazott kúpkerekek csak állandó szögkités esetén alkalmazhatók, addig a "fogaknak" golyóval való helyettesítése lehetővé teszi a változó szögkítérést.
Az első megoldás egy, a golyóscsapágyakban szokásos, lemezből készített kosár volt, némi átalakítással. Az eltérés abban van, hogy nem gyűrű-, hanem félgömb-alakú, s közepén van egy lyuk. A két "kerék" alakja is lényegesen különbözik a kúpkerekétől: az egyik egy "külsőfogazású", a másik egy "belsőfogazású kerék", melyeknek a foghézagai köríves vályúk. Fontos alkatrész még az a kosáron keresztüldugott rudacska, aminek az egyik vége az egyik tengely végének támaszkodik, a másik vége a másik tengely végébe van bedugva. Rugó gondoskodik arról, hogy a rudacska mindig a helyén maradjon. Ez a rudacska gondoskodik arról, hogy a kosárban lévő golyók minden szögkitérés mellett a helyes síkba kerüljenek. Ez attól függ, hogy milyen hosszú a
rudacska, s hogy mennyire van a vége besülyesztve a bal oldali tengely
végébe (a jobb oldali tengelyben csúszik).
Alul ennek a rendszernek egy továbbfejlesztett változata látható. Itt már nincs kosár.
A golyók helyes elhelyezkedéséről a
fogházagokat helyettesítő vályúk gondosan kialakított lefutása gondoskodik:
a köríves vályúk nem párhuzamosak egymással, a sugaruk középpontja nem
esik egybe, ezért a vályúk éle sem párhuzamos.
Alább egy hasonló a megoldás látható. A különbség a golyókat igazító - két
egyforma fejben kialakított - vályúk alakjában van. Az ellenvályúk mindig
keresztezik egymást.
A tengely szögkitérésének változásakor a kereszteződés - s vele együtt a golyó - helye eltolódik. Egy ötödik golyó gondoskodik a központosításról.
És most nézzük meg ezeket filmen ![]() ... ésegy kis lazítás!
|