Hibrid hajtás
A hibridhajtás múltja egyidős a gépkocsiéval
- olvasható egy 2006-ban megjelent könyvben*. Az utóbbi évtizedekben
divatba jött a villamos hajtással való kacérkodás, de igazi áttörést a
hibrid járművek értek el - egyelőre. Ma még nem lehet tudni, hogy a tisztán
villamos hajtás problémái (akkumulátor, tüzelőanyag-cella) megoldódnak-e.
A kétféle motor (belsőégésű és villamos),
valamint a kétféle energiatároló (hajtóanyag-tartály és akkumulátor) kombinációja
jelenti a hibrid hajtást. A hat legjellegzetesebb kombináció (ami nem jelenti
azt, hogy ne jelenjenek meg időről időre újabb és újabb rendszerek):

Soros
kapcsolat. Az állandóan optimális üzemben járó belsőégésű motor egy
generátorral áramot termel, ami egyrészt forgatja a villamos motort, ahonnan
a hajtás fogaskerekes áttételen - általában, de nem mindig sebességváltón
- keresztül eljut a kerekekig, másrészt tölti az akkumulátort. Szükség
esetén, például emelkedőn, erős gyorsításkor a villamos motor az akkumulátorból
is kaphat áramot. Előfordul, hogy kerekenként építenek be villamos motort,
amikor is sebességváltóra és differenciálműre nincs szükség. A generátort
a motor indítására is fel lehet használni. |
Párhuzamos kapcsolat, melyben
fordulatösszegzésről beszélhetünk. |
Párhuzamos kapcsolat, amire
a nyomatékok összegződése a jellemző. |
Párhuzamos kapcsolat, melyben
a vonóerők összegződnek az útfelületen. |
Kombinált rendszer: a soros
rendszer továbbfejlesztett változata, mely egy tengelykapcsoló segítségével
lehetővé teszi, hogy a motor közvetlenül hajtsa a kerekeket. |
Teljesítményelágazásos rendszer:
nincs benne sebességváltó, mert a bolygómű és a villamos gépek fokozatmentes
sebességváltóként működnek. |
.
  A
hibrid rendszerek alkotóelemei külön-külön általában ismertek, mint például
a bal oldali villamos motor, de a villamos gépekben új vonások mutakoznak.
Legjellegzetesebb újdonság a lendítőkerék "villamosítása". Eddig is jellegzetes
alkatrésze volt a (mechanikus) tengelykapcsolónak, most pedig tekercsek
(és néha állandó mágnesek) beépítésével olyan villamos gép lett belőle,
amely áramot tud termelni (generátorként), illetve áram bevezetésére motorként
tud működni (akár a belsőégésű motor indítómotorjaként, akár vonóerő kifetése
céljából).
A látókörünk szélesítése érdekében
nézzünk meg néhány fotót,
néhány videót.és
néhány írást.
Aki még sok mindent tudni szeretne
az alternatív hajtásról, látogasson el ide!
(Visszatéréshez zárja be azt az oldalt.)

* Dr. Emőd István - Tölgyesi Zoltán
- Zöldy Máté: Alternatív hajtások. Maróti Könyvkiadó, 2006. 234 p.
...és egy kis lazítás! |