Szervokormány
IV.
1. ábra.Alaphelyzet:
nincs
kormányzás, nincs fojtás, nincs nyomás
**********************************************************************************
2.
ábra. Kormányzás közben:
a kormánykerék elfordításakor a piros csavarorsó vízszintesen elmozdult,
mert a vezető által kifejtett nyomaték nem volt elegendő a fogasléces dugattyú
megmozdításához. Két helyen fojtás lépett föl, a szívattyú és a fojtások
közötti térben nyomás alakult ki, ami ugyanolyan irányú erőt fejt ki a
dugattyúra, mint amilyen irányba a csavarorsó is igyekszik eltolni. Ellenkező
irányú kormányzás esetén másik két helyen lesz fojtás, s a dugattyú másik
oldala kerül nyomás alá.
A
vezető által kifejtett nyomaték a meneteken adódik át a dugattyúra megoszló
erőként, amely a menetemelkedésre merőleges. A megoszló erőt az FN
normálerővel jellemezhetjük. Ennek két komponense van. Az Fxtolja
a dugattyút, az Fyaz
r sugárral szorozva tartja az egyensúlyt a kormánykerékre kifejtett
nyomatékkal. Az Fx erő reakcióereje
a három lila dugattyún ébred, amit az olajnyomás támaszt meg. A nyomatékból
tehát kiszámítható az Fyerő,
a menetemelkedés hajlásszögének ismeretében az Fxerő,
a lila dugattyúk keresztmetszetének ismeretében pedig a kialakult nyomás.
A nyomást szorozva a dugattyú felületével
megkapjuk azt az erőt, ami - szervohatásként - hozzáadódik az
Fx erőhöz.
Olajkimaradás esetén csak az
Fxerő
nyomja a fogaslécet, amihez természetesen sokkal nagyobb nyomatékot
kell a vezetőnek kifejtenie. |