Szervokormány
IV.
1. ábra.Alaphelyzet: nincs kormányzás, nincs fojtás, nincs nyomás
2.
ábra. Kormányzás közben:
a kormánykerék elfordításakor a piros csavarorsó vízszintesen elmozdult,
mert a vezető által kifejtett nyomaték nem volt elegendő a fogasléces dugattyú
megmozdításához. Két helyen fojtás lépett föl, a szívattyú és a fojtások
közötti térben nyomás alakult ki, ami ugyanolyan irányú erőt fejt ki a
dugattyúra, mint amilyen irányba a csavarorsó is igyekszik eltolni. Ellenkező
irányú kormányzás esetén másik két helyen lesz fojtás, s a dugattyú másik
oldala kerül nyomás alá.
A vezető által kifejtett nyomaték a meneteken adódik át a dugattyúra megoszló erőként, amely a menetemelkedésre merőleges. A megoszló erőt az FN normálerővel jellemezhetjük. Ennek két komponense van. Az Fxtolja a dugattyút, az Fyaz r sugárral szorozva tartja az egyensúlyt a kormánykerékre kifejtett nyomatékkal. Az Fx erő reakcióereje a három lila dugattyún ébred, amit az olajnyomás támaszt meg. A nyomatékból tehát kiszámítható az Fyerő, a menetemelkedés hajlásszögének ismeretében az Fxerő, a lila dugattyúk keresztmetszetének ismeretében pedig a kialakult nyomás. A nyomást szorozva a dugattyú felületével
megkapjuk azt az erőt, ami - szervohatásként - hozzáadódik az
Fx erőhöz.
|