Kormányzott kerekeket
mozgató mechanizmus
Ahhoz, hogy a kormányzott kerekeket
elforgathassuk, a kerék tengelyét (tengelycsonkot) egy csaphoz kell szerelni.
Az ábra a kapcsolt kerékfelfüggesztéseknél alkalmazott megoldásokból mutat
néhány példát. Ezenél piros csík jelzi a talpcsapágyak helyét, ahol a kerékterhelés
átadódik a hídra:
Az
első két megoldásnál gömbi csuklók vannak, a harmadik megoldásnál (McPherson)
csak alul van gömbi csukló, a teleszkóp felső vége gumipárnába épített
görgős csapágyhoz csatlakozik. A nagy nyomatékú, első kerékhajtású járműveknél
a hajtáslánc és a futómű „összjátéka” zavaró kormánynyomatékot ébreszthet.
Ez különösen intenzív gyorsításkor vagy hirtelen gázelvételkor, valamint
egyenetlen és eltérő tapadású úttesten érezhető. Minél nagyobb a távolság
a gyorsító vonó- vagy fékező erő a gumi felfekvő felületének közepétől,
annál nagyobb a kormányrudazatra ható nyomaték. Ez a hagyományos kivitel
(Ro < 0) esetében az iránytartás szempontjából nagyon veszélyes, mert
a jármű haladási iránya hirtelen megváltozhat, a jármű akár "megpördülhet".
A korszerű (Ro > 0) megoldás (jobb ábra) esetében ez nem fordulhat elő.
A "klasszikus" elrendezés az első ábrán
látható. Itt ez az egyetlen olyan szerkezet, amelyikre az jellemző, hogy
az egyik tengelycsonkból (esetünkben a bal oldaliból) még egy (zöld)
kar nyúlik ki, az amelyikhez a kormánygép
csatlakozik.
A bal oszlopban látható másik két rudazat-elrendezésre
az jellemző, hogy a rudak egy síkban vannak.
A jobb oszlopban lévő elrendezések
lehetőséget adnak arra, hogy az összekötő rúd más magasságban legyen, nagyobb
szabadságot nyújtva a konstruktőrnek a térbeli elrendezésre.
A felső sor jobb oldalán bemutatott
rudazatban két "trapéz" is van: a négy kék "pötty" alkotja az egyiket,
s négy piros pötty kiad egy másikat.
A mechanizmusban alkalmazott csuklók sokáig acélból készített szerkezetek voltak. Ezekből láthatunk két példát:
Az utóbbi időben azonban széltében elterjedtek a gumipogácsás csuklók, mint amilyenek lent is láthatók. Végezetül érdemes megnézni néhány valóságos szerkezetet: No, és egy kis lazítás!
|