Kormányzott kerekeket
mozgató mechanizmus
Ahhoz, hogy a kormányzott kerekeket
elforgathassuk, a kerék tengelyét (tengelycsonkot) egy csaphoz kell szerelni.
Az ábra a kapcsolt kerékfelfüggesztéseknél alkalmazott megoldásokból mutat
néhány példát. Ezenél piros csík jelzi a talpcsapágyak helyét, ahol a kerékterhelés
átadódik a hídra:
![]()
A "klasszikus" elrendezés az első ábrán
látható. Itt ez az egyetlen olyan szerkezet, amelyikre az jellemző, hogy
az egyik tengelycsonkból (esetünkben a bal oldaliból) még egy (zöld)
kar nyúlik ki, az amelyikhez a kormánygép
csatlakozik.
A bal oszlopban látható másik két rudazat-elrendezésre
az jellemző, hogy a rudak egy síkban vannak.
A jobb oszlopban lévő elrendezések
lehetőséget adnak arra, hogy az összekötő rúd más magasságban legyen, nagyobb
szabadságot nyújtva a konstruktőrnek a térbeli elrendezésre.
A felső sor jobb oldalán bemutatott
rudazatban két "trapéz" is van: a négy kék "pötty" alkotja az egyiket,
s négy piros pötty kiad egy másikat.
A mechanizmusban alkalmazott csuklók sokáig acélból készített szerkezetek voltak. Ezekből láthatunk két példát: ![]() ![]()
Az utóbbi időben azonban széltében elterjedtek a gumipogácsás csuklók, mint amilyenek lent is láthatók. ![]() ![]() ![]() Végezetül érdemes megnézni néhány valóságos szerkezetet: No, és egy kis lazítás!
|