Kormánygépek
Kormányzáskor a gépkocsivezető a kormánykereket forgatja, aminek a tengelye áttételen keresztül kapcsolódik a kormányzott kerekek csuklós mechanizmusához, illetve a kikormányozandó kerekekhez. Az alapáttételt az ún. kormánygép valósítja meg, de a tényleges áttételt a csuklós mechanizmus rudazatának méretarányai is befolyásolják. Az áttétel általában nem állandó, a kikormányozottsággal (a kerekek elforgatásához szükséges erő növekedésével) arányosan nő (legtöbbször a csuklós mechanizmusban lévő elforduló kar végének köríven való mozgása eredményeként). A kormánygépnek a múltban igen sok változatát alkalmazták, ma már csak négy féle fordul elő. A kormánygéppel szemben támasztott követelmények: - Nem lehet önzáró: a kikormányzott
kerekek is forgathassák az elengedett kormánykereket.
A legelterjedtebb fogasléces kormánygépet itt láthatjuk: rendkivül egyszerű és megbízható szerkezet. A szervokormányokat eleve úgy készítik, hogy képes legyen a kormánygép szögáttételét változtatni! Kis sebességű manőverezéskor kis kormányelfordulásra nagyot forduljon el a kerék. Ne kelljen ilyenkor nagyon sokszor körbetekerni. Nagy sebességnél pedig ellenkezőleg, a kormányelfordítás kis kerékelfordítással járjon, hogy ne tudjuk könnyen elrántani az autót a menetirányából. Erre egy nagyon egyszerű megoldást talált egy Bishop nevű feltaláló a hetvenes években: különleges fogazást talált fel! Az alábbi (ritkábban alkalmazott) kormánygép érdekessége a golyósor, ami jó hatásfokot eredményez: Még ritkábban előforduló kormánygépet
mutat lent a bal oldali ábra. A mellette lévő kormánygépet főleg nehéz
haszonjárművekbe építik.
És egy kis
lazítás!
|