Elektromechanikus rögzítő fék (VW)

Követelmény, hogy teljes terhelésű személygépkocsit 18%-os lejtőn kell, hogy megtartsa. Sík úton 0–30 km/h sebességtartományban 1,5 m/s lassulást valósítson meg. Fontos szerepet játszik a vezetési komfort növelésében. Elinduláskor automatikusan old a rögzítő fék. Emelkedőn megakadályozza a gépkocsi visszagurulását, amikor a vezető még nem rendelkezik kellő rutinnal. De az is kedvező, hogy automatikusan befékez a gyújtás kikapcsolásakor.

A kb. 2900 kg tömegű tárcsafékes gépkocsinál kerekenként 17 kN működtető erő szükséges. mivel ennél nincs önerősítő hatás, mint a dobféknél. 

Az elektromechanikus rögzítő fékben kis méretű villanymotor van, aminek nyomatékát jó hatásfokú mechanikus áttétellel kell növelni. 

Követelmény, hogy a fékezés és a fékoldás gyorsan, szinte késedelem nélkül kell, hogy bekövetkezzen. 

A kerékfékszerkezet a lehető legkisebb és legkönnyebb kell, hogy legyen. 

El kell férjen a keréktárcsa belsejében egy viszonylag szűk helyen, és lehetőleg minél kisebb mértékben növelheti csak a rugózatlan tömeget. 

A lehető legkisebb energiaszükséglettel és a lehető legjobb hatásfokkal hozza létre a fékerő létrehozásához szükséges megfelelő nagyságú működtető erőt. 

A villamos motor nyomatékát egy támolygó-tárcsás,1:50 áttételű hajtómű  növeli meg:
 
 

A fogas szíjjal hajtott fogazott kerékagyra egy támolygó-tárcsa van csapágyazva. A kerékagy és a tengely között szögeltérés van, ezáltal a tárcsa csak ,,támolyogni” tud, elfordulni nem. Az elfordulást a tárcsán látható fülek akadályozzák meg, melyeknek a nútjai a házban találhatóak. A támolygó-tárcsán 51 fog található, míg a kihajtó fogaskeréken csak 50. A fogszám-különbség és a tárcsa támolygó mozgása miatt valójában így mindig csak egy helyen találkoznak a fogoldalak. A behajtó fogazott kerék egy körülfordulása csak egy fognyit "löki arrébb” a kihajtó fogaskereket.

Ennek a mozgásnak az eredménye az 1:50 áttétel. Így kis helyigény mellett nagy nyomóerő valósítható meg. 

A támolygó-tárcsa űködését egy kis filmen is megnézhetik. 

Egy másik típusú elektromechanikus rögzítőfékben a kerékfékhenger dugattyúját kétféleképpen lehet hozzászorítani a fékbetéthez.

Egyrészt hagyományos módon, olajnyomással (üzemi fékezés), másrészt villanymotor segítségével (rögzítő fék vagy biztonsági fék). Amikor a gépkocsi vezetője egy kettős gomb egyik felét megnyomja, áram megy a villanymotorhoz, ami egy áttételen keresztül menetes orsót forgat, ezzel a rajta lévő nyomórudat előre tolja. Amikor a nyomórúd hozzáér a fékbetéthez, megkezdődik a fékezés. Ha álló gépkocsiban a gépkocsi vezetője egyszer megnyomja a gombot, akkor az rögzítő fékként működik, a járművet nem lehet megmozdítani. Kioldáshoz a gomb másik felét kell megnyomni.  Ha menet közben nyomja meg a gombot, akkor elkezdődik a fékezés, aminek az ereje addig nő, amíg a gombot nyomja. Amikor a gépkocsivezető úgy érzi, nem kell tovább növelni a fékezést, leveszi az úját a gombról. Ha újból nyomja, nő a fékezés. A kioldás ugyanúgy történik, mint rögzítő fék esetén.

További részletek itt: .és itt: