Szervofék III.
.
A szerkezet egy hagyományos főfékhengerrel képez egy egységet, a pedáltól jövő erőt felerősítve adja át a főfékhengernek ("erőtranszformátor") A szervohatáshoz szükséges energiát sűrített levegő szolgáltatja. Az alaphelyzetet az 1. ábra mutatja. A lila dugattyú mindkét oldalán légköri nyomás van. A sűrített levegő nem tud bejutni a szerkezetbe, mert a szelep zárva van. A pedál lenyomására először a piros dugattyú mozdul el jobbra. Az addig függőlegesen álló sín elferdül, pontosabban a felső csapja körül elfordul, az alsó vége tolni kezdi a piros rudat, ami hamarosan kinyitja a szelepet. Megkezdődik a levegő beáramlása az A térből a B térbe (2. ábra).

A B térben kialakuló nyomás elkezdi nyomni a munkadugattyút, ami az előfeszítés legyőzése után megmozdul. Ha a pedál benyomásánnak a sebessége állandó, akkor most a piros rúd megáll, mert a kinyitott résen éppen annyi levegő áramlik be folyamatosan a B térbe, hogy a növekvő nyomás egyenletesen tudja tolni jobbra a lila dugattyút. A sín tehát most is mozog, de a forgásközéppontja most már az alsó csapnál van.

Amikor a pedál megáll, a sín forgásközéppontja ismét áttevődik, ezúttal a középső csapjára. A pillanatnyilag még nyitott szelepen rövid ideig áramlik be levegő a B térbe, az  tovább nyomja a nagy dugattyút, de természetesen csak addig, amig a kifelé húzódó piros rúd rá nem engedi a szelepet az ülésére. Ekkor beáll az egyensúly (3. ábra).

A főfékhenger dugattyúját két erő együttesen nyomja belelé, egyrészt a pedáltól jövő erő fele, másrészt a B térben kialakult nyomás, ami az A3 - A4 felületre hat. A pedálerő másik fele a piros rudat nyomja, amivel viszont egyensúlyt tart a B térben lévő nyomás az A2 - A1 felületre hatva. A szervohatás mértéke tehát itt is a felületek arányától függ.

Ha pedálra ható erő megváltozik, az egyensúly megbomlik. Erőnövekedés esetén a piros rúd ismét nyitja a szelepet, s a folyamat folytatódik. Erőcsökkenés esetén a piros rúd elválik a szeleptől, s megkezdődik a levegő kiáramlása a B térből.

A pedálerő megszűnésekor visszaáll az 1. ábrán látható alaphelyzet.

A működés egyes fázisai külön-külön itt!

Természetesen szervóhatás nélkül (pl. a légtartály meghibásodása esetében) is lehetséges a fékezés: a piros dugattyú pereménél fogva fennakad, a pedálerő - igaz, csökkentett mértékben - eljut a főfékhengerhez.