A
KTI Rt. (1991-1998)
A
nyolcvanas évek végére a Közlekedéstudományi Intézet és leányvállalata,
a TRANSINNOV szervezetén érezhetővé válik, hogy más társadalmi-gazdasági
körülmények között és más feladatokra szerveződött.
A 257 főre csökkent KTT-TRANSINNOV együttes szervezetében 1991-ben 51
vezető található. Több olyan osztály (iroda) szerveződik, amelyben a kutatók
száma nem több 2-3 főnél. Mindkét intézet hatékonysága folyamatosan csökken,
és ezzel párhuzamosan megkezdődik a tehetséges kutatók elvándorlása is.
A
kérdés az, képes-e a KTI az átalakuló gazdaságba beilleszkedni, az új kihívásoknak
megfelelni és fejlődni, vagy sok más intézethez hasonlóan megszűnik. Ezt
a reális veszélyt ismeri fel Siklós Csaba közlekedési miniszter, amikor
1991 áprilisában dr. Sztojanovits Ivánt miniszteri biztosként megbízza
a KTI-TRANSINNOV-nál kialakult válsághelyzet felszámolására.
A miniszteri biztos a gazdálkodás stabilizálására és a tudományos kapacitás
megőrzése, fejlesztése érdekében 1991. július 1-jén a KTI-t és a TRANSINNOV-ot
egyesíti. A válságmenedzselés befejeztével távozik a miniszteri biztos.
1992. január 1-jétől Ecsedy Gábor veszi át az intézet vezetését.
Az intézet stabilizációját folytatva 1992. július 1-jétől a járműtechnikai
vizsgálati tagozat TÜV Hannover-KTI Kft. néven Egri István vezetésével
- német többségi tulajdonnal, 46 százalékos KTI tulajdoni hányad mellett
- vegyes vállalattá alakul.
Az egyesített kutatóintézet folyamatos racionalizálás mellett
- élesedő
hazai és külföldi versenyben is - jól alkalmazkodik a változó piaci körülményekhez.
Az intézet 1993. április 1jétől részvénytársaságként működik, az állami
tulajdonosi jogokat az Állami Vagyonkezelő Rt. gyakorolja, ugyanakkor a
szakmai felügyeleti jogkör megmarad a KHVM-nél. Ez az állapot 1995-ben
szűnik meg, amikor is a KHVM visszakapja az intézet feletti tulajdonosi
jogokat is.
A magyar gazdaság nehézségei ellenére az intézet belföldi és nemzetközi
tekintélye tovább nő. Az intézet néhány tehetséges fiatal munkatárssal
gyarapodik, alapkövetelménnyé válik az idegen nyelvek tudása és a számítástechnikai
ismeret, az intézet folyamatosan korszerűsíti informatikai rendszerét.
Az intézet alapításának hatvanadik évfordulójára a közlekedési kormányzat
mértékadó tudományos döntéselőkészítő intézményévé válik és mind eredményesebb
a piaci versenyben is. A COST. PHARE, EU kutatási-fejlesztési programok
keretében nemzetközi konzorciumok tagjaként eredményesen integrálódik az
Európai Unió közlekedési kutatási-fejlesztési rendszerébe, bekapcsolódik
a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) Útügyi Kutatási
programjába.
|