A
KÖTUKI (1971-1981)
Az
ATUKI és az UKI egyesítésével megalakított Közúti Közlekedési Tudományos
Kutató Intézet (KÖTUKI) 1971. január 1-jén kezdi meg működését.
A kutatói kapacitások összevonását
a dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter által képviselt
nyitottabb közlekedéspolitika kezdeményezi, felismerve egy megfelelő nagyságú
és felkészültségű kutatóbázis szerepét a közúti közlekedési ágazatra háruló,
egyre nagyobb súlyú nemzetgazdasági feladatok elvégzésében.
Az
1971-től 1981. végéig tartó tizenegy esztendő a dinamikus fejlődés időszaka.
Megvalósul a korábban szétszórt kutatóhelyek összevonása, az évtized közepére
kiépül az intézet Than Károly utcai központi székháza. Elkészülnek a különböző
vizsgálati laboratóriumok, üzemi csarnokok, raktárak és a különféle szociális
helyiségek, majd később a kulturális és sportlétesítmény. Az intézet kutatási
profiljába tartozó úttechnológiai feladatok ellátása a Temesvár utcai telephelyen
történik.
Az
intézet ebben az időszakban számottevő pénzügyi lehetőséget kap kutatási
eszközök, berendezések beszerzésére, a számítógépes kutatás alapjainak
megteremtésére. A nagy arányú fejlesztések szorosan összekapcsolódnak az
ágazati célprogramokat létrehozó tudománypolitikai koncepcióhoz.
A hetvenes évek végére a korábban művelt
hagyományos "technológiai jellegű" kutatások erőteljesen háttérbe szorulnak,
a feladatok és az árbevétel mintegy 80 százaléka már célprogramokból származik.
Felerősödik a nemzetközi együttműködés. A KÖTUKI munkatársai megjelennek
a KGST, az OSzZsD és az ENSz EGB fórumain. Gyorsan fejlődnek az intézet
nyugati kapcsolatai is, egyre több szervezettel alakul ki eredményes szakmai
kapcsolat.
A növekvő feladatmennyiség egyrészt
a szervezeti struktúra szinte folyamatos változását, másrészt az alkalmazotti
létszám növekedését vonja maga után. Tizenegy év alatt négy nagyobb és
számos kisebb átszervezés történik az 1975-ben 540 alkalmazottat regisztráló,
de még az évtized végén is több mint 500 főt foglalkoztató intézetben.
Sokan ebben az időszakban szereznek tudományos fokozatot, mások különböző
oktatási intézményekben tanulnak tovább.
A hetvenes évek végén elkészült Tudománypolitikai
Bizottság által kijelölt szakértői javaslat szerint az ágazati K+F célprogramok
összehangolt végrehajtása, a tudományos igényű kutatómunka jobb feltételeinek
megteremtése érdekében az intézetet át kell alakítani.
1981. december 31-én a KÖTUKI Közlekedéstudományi
Intézetté (KTI) alakul.
|