AZ
ATUKI (1953-1970)
Az
Autóközlekedési Tudományos Kutató Intézet (ATUKI) 1953. október 1-jén az
Országos Automobilkísérleti Állomás első jogutódjaként kezdi meg működését.
Elhelyezése nem éppen ideális, több kisebb-nagyobb helyiségben tevékenykedik.
A több mint 100 főt foglalkoztató intézetet Prohászka László igazgató
irányítja.
A jogelőd ipari természetű feladatainak ellátása mellett hamarosan előtérbe
kerül a gépjármű-közlekedéssel kapcsolatos műszaki-gazdasági jellegű problémák
tudományos módszerekkel való megoldása.
A
kutatási témák között, a műszaki jellegű munkák mellett már az ötvenes
évek első felében megjelennek a közgazdaságtudomány alkalmazását igénylő
feladatok.
1954 novemberében megjelenik az intézet hivatalos lapja, az ATUKI-Értesítő
első száma. A házi sokszorosítással készült kiadvány három éven át tájékoztat
az intézetben folyó tudományos munkáról, a jelentősebb eredményekről és
általában az intézeti életről.
 Az
intézet első időszakának jelentősebb munkái közé tartozik a Ganz-ATUKI
dízeladagoló megvalósítása, a nemzetközi elismerést kiváltó vízfékpadok
tervezése, az országos porlasztóbeállító szolgálat létrehozása, vizsgáló
műszerek kifejlesztése, a különböző hegesztési, fémszórási eljárások bevezetése
az autójavító iparba, a MEO ellenőrök országos oktatásának megszervezése
és számos találmány szabadalmaztatása .
1957-től
az ATUKI élére új igazgató kerül (Nyáry Sándor). Ennek az időszaknak
kutatási eredményeit jól érzékeltette az Atuki első
tudományos konferenciája. Később az ipari tevékenység mind jobban
háttérbe szorul, előtérbe kerülnek a közgazdasági jellegű kutatások, amelyek
közül mindenekelőtt a szállításszervezési témák domborodnak ki.
 Ami
a hatvanas évek műszaki jellegű kutatásait illeti, nemzetközileg is elismert
tudományos tevékenység az út és gépjármű kölcsönhatásának vizsgálata, illetve
az e témával kapcsolatos közúti mérőkocsi kifejlesztése. Hamarosan elmozdulás
történik a komplexitás - út, jármű, környezet, gazdaság - irányába.
1965-ben meghatározó fordulat következik be az intézet életében. Dr.
Tőzsér István kerül az intézet élére, aki működése második évében elindítja
az intézet új központi kutató bázisának építési munkálatait. Tevékenysége
alatt az intézet minden eddiginél dinamikusabb fejlődésnek indul, a kutatómunkára
a koncentráltság lesz jellemző. Megkezdődnek a járműüzemeltetési és közlekedésbiztonsági
kutatások, valamint az új gazdasági mechanizmusra való felkészülés.
1969-ben Szini Béla személyében ismét új igazgatója lesz az
intézetnek. 1970 végén az ATUKI és az UKI Közúti Közlekedési Tudományos
Kutató Intézet elnevezéssel egyesül
|