AZ
ORSZÁGOS AUTOMOBILKÍSÉRLETI ÁLLOMÁS (1938-1953)
Az Országos Automobilkísérleti Állomás 1938-ban alakul és nyer elhelyezést
a m. kir. Technológiai és Anyagvizsgáló Intézet keretein belül. A kis létszámú
szervezet, német, olasz és amerikai minták alapján jön létre. A Kísérleti
Állomás első igazgatója Dr. Vér Tibor, őt követi dr. Komondy Zoltán és
Prohászka László.
Az
állomás feladata a magyarországi gépjárművek felülvizsgálata, szakvéleményezése,
valamint a forgalomba helyezett járművek típusvizsgálata. Költségvetési
szervként a gépjárműveknél alkalmazott alkatrészek, tartozékok, felszerelések,
anyagok minősítő vizsgálatára hatósági jogkört is kap. A Kísérleti Állomás
a hazai gépjármű-közlekedés fejlettségi állapotánál jóval magasabb szinten
segíti a magyarországi motorizáció elmaradottságának felszámolását és a
gépjárműves szállítás széles körű elterjesztésére irányuló hatósági törekvéseket.
Ugyanakkor a gépjármű-közlekedés komplex vizsgálatára törekedve az útügyi
kérdések jelentőségére is rámutat. Vizsgálati és szakvéleményezési feladatai
mellett önálló fejlesztésekkel támogatja az ország üzemanyag-takarékossági
programját. E tevékenysége nagyban hozzájárul a kutatás-fejlesztés alapjainak
lerakásához, majd későbbi tudományos tevékenységének kialakulásához.
Működése során nemzetközi kapcsolatokat alakít ki, elsősorban német
és olasz, majd 1945 után kelet-német, lengyel és szovjet kutatóintézetekkel.
A Kísérleti Állomás két, egymástól eltérő korszaka 1938 és 1944, valamint
1945 és 1953 közé esik. Az első időszakban a gépjárművek vizsgálata és
minősítő véleményezése dominál, míg a másodikban a kutatás-fejlesztési
tevékenység kerül előtérbe. Mindkét szakaszban erős központi irányítás
mellett végzi munkáját. Tevékenységét a m. kir. Kereskedelem- és Közlekedésügyi
Minisztérium, illetve a második világháború után a Közlekedésügyi, illetve
a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium irányítja és felügyeli, amely intézmények
egyúttal az állomás legjelentősebb megbízói is.
A Kísérleti Állomás második korszaka egyúttal a tudományos kutató intézetté
válás időszaka is, amely a magyar Technológiai és Anyagvizsgáló Intézettől
való függetlenedését is meghozza. A háború utáni újjáépítés során mindjobban
érvényesül a magas szintű műszaki tudás, a megszerzett tapasztalat, és
szükségessé válik a tudományos igénnyel végzett munka.
A központi utasításos tervgazdálkodási rendszer az állomást az autóközlekedés
gyakorlati és elméleti kérdéseivel foglalkozó háttérintézménnyé teszi.
Ennek köszönhetően az állomás szakterülete fokozatosan bővül, ügyintézése
azonban egyre bürokratikusabbá válik, sokszor a hatósági és szakmai vélemények
közötti határok összemosódnak.
A nehéz és kritikus időszakok ellenére is summázható, hogy az állomás
fejlődése töretlen, és végül a közúti közlekedés tudományos műhelyének
kialakulását eredményezi.
|