A MAGYAR
AUTÓGYÁRTÁS 100. SZÜLETÉSNAPJA
1905.
május 31.-én a Királyi József Műegyetem akkori, Múzeum körúti udvaráról
indult 2000 km-es próbaútjára Csonka János postaautója, s ezzel új fejezetet
nyitott a magyar autógyártás történetében. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár 2005. május 31.-én
DICSŐ MÚLT - FANTASZTIKUS JÖVŐ címmel ünnepi sajtótájékoztatóval emlékezett
meg e születésnapként számon tartott esemény századik évfordulójáról.
A sajtótájékoztató kiemelt része volt
annak a 2005. évi centenáriumi eseménysorozatnak, amely Győrben április
28-án a 14. AutóDiga emlékülésével kezdődött, a Közlekedési Múzeum május
24-én megnyílt kiállításával folytatódott, s több jelentős rendezvény után
az októberi Budapesti Autószalon veteránautó-kiállításával, majd a novemberi
Magyar Tudomány Ünnepe keretében konferenciával zárul.
A
sajtótájékoztató a BME központi könyvtárában a dicső múltat idéző megemlékezéssel
kezdődött, amelyen Dr. Zrínyi Miklós tudományos és nemzetközi rektor-helyettes
megnyitó beszéde után Budapest Főpolgármesteri Hivatalának képviseletében
Dr. Schiffer János főpolgármester-helyettes, a Magyar Posta Rt. képviseletében
dr. Horváth Sándor logisztikai igazgató, a Rába Rt. képviseletében Romvári
Ferenc vezérigazgató-helyettes, a Magyar Gépjárműipari Szövetség képviseletében
dr. Körmendy Ágoston főtitkár, a Közlekedési Múzeum képviseletében
dr. Katona András főigazgató, a Haris Autómúzeum képviseletében Haris Lajos
igazgató, a Magyar Veterán Autó és Motor Szövetség képviseletében Borsche
Károly főtitkár mondott köszöntőt. A megemlékezés ünnepi aktusaként Kövesné
dr. Gilicze Éva, a BME közlekedésmérnöki kar dékánja átadta a magyar autógyártás
jubileumát megörökítő emléktáblát dr. Melegh Gábor docensnek, a gépjárművek
tanszék vezetőjének. .
Az
ünnepi esemény színvonalát két különleges kiállítás emelte. A könyvtár
Aulájában a Haris Autómúzeum Zita királynő számára 1910-ben készített PHÖNIX-Landaulet
díszautójának, valamint Pavlics Ferenc holdjárművének modelljét csodálhatták
meg az érdeklődők. A könyvtár előtti területen a magyar autógyártás múltját
a Magyar Veterán Autó és Motor Szövetség által szervezett (1955-1970 között
készült) veteránautó-kiállítás: egy-egy Ikarusz 311 autóbusz, Csepel 344
és 350 teherautó, Csepel 450 V üzemanyag-szállító autó, Csepel 350D tűzoltóautó,
valamint Rába felderítő úszó gépkocsi, míg napjaink hazai autógyártásának
sikereit egy Audi TT, egy Suzuki Ignis és a legújabb Suzuki Swift személyautók
reprezentálták.
A
sajtótájékoztató fantasztikus jövőt bemutató programrészére a könyvtár
Gazdaságtudományi olvasótermében került sor. Elsőként Stubnya György főigazgató-helyettes
foglalta össze a BME OMIKK 2005. évi Millenniumi Díjjal kitüntetett "A
magyar tudomány és technika nagyjai" című CD-ROM sorozatának jellemzőit,
majd dr. Füstöss László, a BME Fizika Intézetének docense és Sík András,
az ELTE TTK adjunktusa mutatta be a sorozat legújabb tagjaként megjelent
"PAVLICS FERENC" című multimédia kiadványt.
Ezt
követően Pavlics Ferenc NASA-díjas konstruktőr, a rendezvény díszvendége
ismertette a vezetésével kifejlesztett holdjármű létrehozásának megszületését
és a magával hozott (és Amerikán kívül először bemutatott) modell működését.
A rendezvényt mintegy másfél száz résztvevő,
köztük Csonka Lívia, Csonka János unokája és sok neves szaktekintély, valamint
a nyomtatott és elektronikus sajtó számos képviselője tisztelte meg jelenlétével.
A sajtótájékoztató centenáriumhoz méltó megrendezését az Audi Hungaria
Motor Kft., a Haris Autómúzeum, a Közlekedési Múzeum, a Magyar Suzuki Rt.,
a Magyar Veterán Autó és Motor Szövetség, a Suzuki Plusz Autószalon és
a Törley Pezsgőpincészet támogatása tette lehetővé.
.
|