|
Miből lesz a szakkollégiumi mozgalom?
Fényes szelek
A gyökerek…
Az angolszász országokban valamikor régen rájöttek, hogy nem feltétlenül
hatékony az oktatás azon formája, amikor a diákok (pontosabban hallgatók)
egy zsúfolásig megtelt hatalmas teremben több százan figyelik a nagytudású
professzort, miközben csak “a toll sercegése, a légy zümmögése hallik”. Jobb
esetben.
Ezt hívjuk poroszos oktatási modellnek. A barbár ángliusok ezzel
párhuzamosan kifejlesztett oktatási rendszere a kiscsoportos foglalkozásra,
a diákok bevonására alapoz, a teljesítményt nem a vizsgaidőszakban
megszerzett érdemjegy, hanem főleg a szorgalmi időszakban elvégzett munka
alapján ítélik meg. Napjainkban is ez a trend, és hatásait láthatjuk is, ha
fölcsapunk (vagy kikeresünk az interneten) egy világrangsort az
egyetemekről. Ezekben általában az első tízbe két európai egyetem képes
bekerülni: az Oxford és a Cambridge.
Van
egy másik té-nye--ző-je is a kialakult helyzetnek: ezek az egyetemek
általában a város szélén, az erre a célra létrehozott campusokban kaptak
helyet. Itt, a világtól elzárva voltak a kollégiumok is. A College, ami
ebben az összefüggésben nem főiskolát, hanem kollégiumot jelent, az a hely
volt, ahol a legtehetségesebb diákokkal az úgynevezett tutorok foglakoztak.
Ezek a diákok többet tanulhattak a többieknél, az oktatásuk egyénre szabott
volt.
Később Franciahonban is létesült ilyen intézmény, Párizsban hozták létre, és
a szépen csengő École Normale Supérieure (ENS) nevet kapta. Célja a leendő
akadémikusok képzése volt, természetesen kis létszámban. Az intézmény ma is
létezik, és az eredeti céloknak megfelelően működik, Franciaországban
egyébként a párizsin kívül még három ENS leledzik napjainkban.
A dualizmus hippijei
A dualizmus korában átszerveződő magyar felsőoktatásban is szükségesnek
látták a nyugati minta átvételét, Báró Eötvös József 1895-ban megalapította
az Eötvös Collegiumot a Budapesti Tanárképző Főiskolán. A Collegium
amellett, hogy a magyar akadémikusok képzési helyévé vált - itt végzett
többek közt Kodály Zoltán, Kosáry Domokos, vagy Keresztúry Dezső -, a szabad
gondolkodás és szellem zászlóvivője is volt egyben.
Nők 1895-től felvételizhettek egyetemre. (Persze nem minden szakra:
bölcsészek, orvosok, vagy gyógyszerészek lehettek.) Az Eötvös Collegium
alapításától kezdve koedukált volt. Egy olyan társadalmi közegben, ahol a
házasság előtti együttélés az értékekkel való durva szembefordulást
jelentett, a párok boldogan éltek egy szobában. Demokratikus elvek alapján
szervezték a közösségüket - természetesen mindenkinek volt szavazati joga.
A Collegium a két világháború között tovább folytatta a magas színvonalú
képzést; a felvételi szempontjaiban nem vette figyelembe a származást, a
numerus clausus nem vonatkozott rá.
1950-ben aztán természetesen megszűntették, mint a szabad gondolkodás, a
kritikus szemléletmód és a demokratikus szervezetek bástyáját. A rendszer
nem fogadhatott el egy olyan intézményt, ahol kérdezni tanítják az
embereket. 1957-ben pártfelügyelet alatt újjászervezték az ország első
szakkollégiumát, de már nem közvetíthetett olyan értékeket, mint azelőtt.
A NÉKOSZ
1946-ban, épp hogy véget ért a II. világháború, az ország az újjáépítés
keservét nyögte, de a háború végének örömét is átélték az ország lakói.
Sorra nyíltak a Népi Kollégiumok, hogy a vidéki, alacsony sorból jött
fiataloknak lehetőséget biztosítsanak a tanulásra. Megszületett a Fényes
szelek nemzedéke.
„Sej, a mi lobogónkat
fényes szelek fujják,
sej, az van arra írva:
éljen a szabadság!
Sej, szellők, fényes szellők,
fujjátok fujjátok -
holnapra megforgatjuk
az egész világot.”
A dal 1945 után indulóvá vált, az 1945-1948 közötti korszak egyik elnevezése
is innen származik, fényes szelek korának hívják. A kulcsgondolat a
történelemszemlélet szempontjából a holnapra megforgatjuk / az egész világot
sorokban rejtőzik.
A frissen uralkodóvá vált ideológia a munkás és paraszt származásúak
tanulását támogatta, a NÉKOSZ - a Népi Kollégiumok Országos Szövetsége -
szervezte a mozgalmat. A népi kollégisták az illegalitásban már 1945 előtt
is szerveződtek, de a háború után a hatalom egyértelműen támogatta a
mozgalmat. A NÉKOSZ-nak a legfelsőbb szinten is volt támogatója, Rajk László
személyében. Az alacsony sorból érkező fiatalok pedig tódultak a mozgalomba,
amelynek szervező erejét a tanulás lehetősége és a demokratikus
intézményrendszer jelentették. A Rákosi-rendszer kezdetén azonban a
gondolkodni és tanulni vágyó, demokratikusan szerveződő fiatalság szervezete
hamar szálka lett a hatalom szemében, a mozgalmat 1949-ben megszűntették. A
rövid tündöklés után is olyan művészeket adott az országnak, mint a
mozgalomról filmet is készített Jancsó Miklós, vagy a magyar népmesék
mesélőjeként, és Columbo magyar hangjaként ismert Szabó Gyula.
“Lehet, lehet, de nem nagyon szerencsés”
1969-ben a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem (a Corvinus jogelődje)
fiatal tanársegédje, Chikán Attila (aki azóta gazdasági miniszter, és a
Corvinus rektora is volt) néhány lelkes, vidéki sráccal nekilátott egy olyan
kollégium szervezésének, ami lehetőséget biztosított az alacsony sorból
származó fiataloknak a felzárkózásra, a szakmában való komolyabb
elmélyedésre. Szabó Kálmán, az egyetem akkori rektora, aki a NÉKOSZ
mozgalomban szocializálódott, a kezdeményezés mellé állt. Az intézmény
1970-ben indult és a szakkollégium nevet kapta. A fiúknak lehetőségük volt
olyan előadókat meghívni, akik a fennálló politikai rendszerről “másként”
gondolkodtak, illetve olyan szerzőket olvasni, akiket abban az időszakban
szinte lehetetlen volt elérni. Chikán emellett megmutatta a vidéki srácoknak
a budapesti éjszakai életet, a kávézókat. A szakkollégium első nyári
táborában, Harkányban a rendőrökkel is összetűzésbe kerültek: éjjel
bemásztak a fürdőbe egy kis éjszakai úszásra. 1973-ban aztán felmerült, hogy
a kollégium felveszi Rajk László, a NÉKOSZ nagy támogatója nevét (“Szegény
Laci, ha ezt látná, de közénk lövetne…”), meghívták Aczél Györgyöt, a magyar
oktatás és kultúra legfőbb irányítóját a kollégiumba, majd az előadás végén
megkérdezték, lehetséges-e, hogy felvegyék a nevet. Aczél föl-alá járkált a
kis szobában és azt mondta: “Lehet, lehet, de nem nagyon szerencsés.”
Hogy
lesz ebből mozgalom? - a hőskorszak
A Rajk nagy hatással volt az egyetemi életre, olyan szellemi műhellyé vált,
amely mindig az illegalitás határán egyensúlyozott, a volt szakkollégisták
által megalapított szervezet, a VOSZK, pedig igazi lobbycsoporttá alakult.
Először a marxizmus és Marx műveinek “máshogy” olvasása iránt érdeklődők egy
csoportja vált ki a szervezetből, megalapítva a Társadalomelmélet
Kollégiumot (TEK-et), majd sorra alakultak az egyetemeken a Rajkhoz hasonló
szervezetek szakkollégium néven. Megszerveződött a pécsi közgazdász
oktatatás szakkollégiuma is, amely sajnos a folyamatos szervezeti viták, és
az UNIV felépülése miatti átköltözés után megszűnt. 1983-ban az ELTE jogi
karán megalakult a Bibó István Szakkollégium. A szakkollégiumok közös
jellemzője volt a Rajk által meghatározott három pillér, a szakmaiság, a
közösség és a társadalmi érzékenység értékként való elfogadása, és a
demokratikus elvek alapján való szerveződés. A kollégiumok tagjai egymásra
találtak a kritikus gondolkodásban, és a demokratikus intézményrendszer
iránti igényükben. (Kövér László minidemokráciáknak nevezte a
szakkollégiumokat.) A mozgalom a 80-as évek elejétől aktív véleményformáló
szerepet töltött be a Magyarországon beinduló átalakulási folyamatokban.
Ennek az együttgondolkodásnak a jegyében került megrendezésre az első közös
szakkollégiumi találkozó 1985. augusztus 26-30. között, mégpedig IV.
Országos Szakkollégiumi Találkozó néven, hogy elkerüljék a rendforgató
újfajta kezdeményezés látszatát - ami akkoriban meghiusíthatta volna a
kivitelezést. Ezen a szarvasi NYATÁ-n (Nyári Találkozó) öt napon keresztül
folyt politikai tanácskozás olyan kérdésekben, amelyek nagyjából lefedték
azt a problémahalmazt, amelyen az országban felleltározható volt 1985-ben, a
környezetvédelemtől a kisebbségi problémákig. A második találkozó Pápán volt
1987-ben. Az egyes kollégiumok által szervezett nagy programok közül talán a
legélénkebb vita a gazdasági reform és demokrácia témakörében bontakozott
ki. A bevezető előadást Vályogos Győző, Kaderják Péter és Dénes Ferenc, a
Rajk végzős diákjai tartották, felkért hozzászóló volt Bokros Lajos, a
Pénzügykutatási Intézet tudományos munkatársa.
Az 1988-ban rendezett szárszói NYATA volt az utolsó politizáló találkozó,
amelyben a korabeli ellenzék is képviseltette magát. “Az 1997/98-as tanév
annak a felismerésnek a jegyében indult, amit a pápai találkozó mélyített
el: a rendszer bármilyen radikális kritizálásában elértük a falat, most már
nem érdemes a falon túlra, a hatalmon lévőkhöz átkiabálni, hiszen úgyse
hallják meg, magát a falat kell ledönteni. 1988 márciusában megalakult a
Fidesz, amely kétségtelenül a szakkollégiumok közötti együttműködés
csúcspontja és politikai értelemben a kiteljesedése volt.” A Szárszó ‘88 már
a hagyományos szakkollégiumi és klubmozgalom hattyúdala volt.
Itt essen pár szó (az akkori) Fidesz és a szakkollégiumok kapcsolatáról. A
Fiatal Demokraták Szövetségét a Bibó Szakkollégiumban alapították 1988.
március 30-án a Rajk és a Bibó tagjai. A Fidesz tehát a szakkollégiumi
mozgalomból nőtt ki, de az alapítók nagy része ma már nem tagja a pártnak.
Ők nem politikusok szerettek volna lenni, hanem a saját szakterületükön
kívántak inkább elhelyezkedni. Egy közgazdász 35 évesen menedzser lehetett,
a politikusokéval nem összehasonlítható jövedelemmel. Tehát a mai Fidesz
MPSZ-nek már sem tagjai vonatkozásában, sem az ideológiájában nincs köze a
szakkollégiumi mozgalomhoz, bár tény, hogy a legfelsőbb vezetést alkotó
hölgyek és urak nagy része szakkollégista volt.
Modern idők
A rendszerváltás után a szakkollégiumok identitásválságba kerültek. Keresték
a helyüket, a választ arra a kérdésre, hogy mit adhat egy ilyen intézmény a
piacgazdaságban, és demokratikus jogrendszeren szocializálódott egyetemi
hallgatóknak. A választ a szakmai vonal erősítésében találták meg. A
szakkollégiumok (köztük a Janus Pannonius Közgazdasági Szakkollégium is) ma
szabályzatukban rögzítik, hogy intézményi szinten nem fogalmaznak meg
politikai véleményt. Fontos, hogy az intézményekben megjelenjenek az
egymással versenyző vélemények, de ezekről szakmai érvek mentén kell
vitatkozni. 2008-ban több mint 30 szakkollégium működik Magyarországon,
teljesen különböző feltétel- és szabályrendszerrel, de ugyanazon elvek,
értékek működtetik őket. A szakmaiság, és a közösség tartja össze ezeket a
szervezeteket, a mozgalmat pedig a kétévente megrendezett NYATÁ-k és
Tőserdei Találkozók, az Interkollok, és a közös álláspontok kialakítása az
egész mozgalmat érintő kérdésekben.
A cikket a szerző azzal az egyszerű és suta következtetéssel zárja, hogy a
szakkollégiumi mozgalom, megküzdve a rendszerváltozás utáni
identitásválsággal, napjainkban él és virágzik, és reményei szerint ez
sokáig így is marad!
Somogyi Gergely
|