Pataki Ferenc
Tűnődés a NÉKOSZ öröksége felett
„A népi kollégiumi mozgalom minden
átadható és hasznosítható tapasztalata, tanulsága ellenére egyszeri, a
maga eleven, eredeti alakjában meg nem ismételhető jelensége újabb kori
nevelés- és társadalomtörténetünknek.” Az 50. évforduló alkalmából emlékezik
rá szemtanúként a szerző. |
1956. július 9-én nevezetes évfordulót ünnepeltünk a Kossuth Klubban:
éppen tíz esztendő telt el a NÉKOSZ megszületése óta. Már kézzelfogható
közelségben volt a Rajk-temetés, és akkor még nem is sejthetően közelegtek
az októberi napok. Valójában itt és ekkor kezdődött a NÉKOSZ hosszadalmas,
újra és újra nekilóduló rehabilitációja. A volt kollégisták és barátaik
mind erőteljesebb nyomására az egyre inkább sarokba szorult politikai vezetés
alig egy hónappal a forradalom kirobbanása előtt – 1956. szeptember 16-án
– tette közzé a kollégiumi mozgalmat politikailag és pedagógiailag részlegesen
rehabilitáló határozatát. Ez egészséges hajtásnak nevezte a NÉKOSZ-t, „amely
pozitív szerepet játszott az új szocialista értelmiség nevelésében”. Egyúttal
szorgalmazta a népi kollégiumi mozgalom nevelési vívmányait, egészséges
tapasztalatait hasznosító új kollégiumi mozgalom létrehozását. Úgy vélte,
a kollégiumoknak az intézményes nevelésügy és az ifjúsági mozgalom szerves
részévé kell válniuk.
Hogy miképpen szólt közbe a történelem, azt mindannyian jól tudjuk.
Mindenesetre újabb két évtizednek kellett eltelnie, míg a Madách Színházban
sor kerülhetett az emlékezetes harmincadik évfordulóra, amelynek hátterében
már ott sorakoztak a készülő dokumentumkötetek: a mozgalom
létrehozta tulajdon történetét és „mitológiáját”. Itt hangzott el Illyés
Gyula szép üzenete. Mert bár a NÉKOSZ nem lett nemzedék, de képviselt
valamit: „Valami sajátosat. A nemzetre nézve sorsdöntően fontosat.” S vigasztalásként
ezt is hozzáfűzte, üzenvén az immár öregedő s elvonulásra készülő nemzedék
tagjainak: „Van vállalás, amely távol tartja a vénülést, és halálunk percéig
szép mulatság, férfimunka lehet.”
Németh László levelének sorai is elevenen éltek; 1972 nyarán
írta őket a pápai kollégiumi találkozó résztvevőinek. „Nos, énnekem nincs
személyes okom ezt az ifjúságot védenem, nehéz éveimben nemigen volt, aki
fölkeresett, bátorított vagy éppen védelmezett volna. De azért nem tartom
igazságosnak a summás ítéletet ... az, hogy a szocializmusnak magyar színe
is támadt, nekik is köszönhető. Ahol egy magyartanár, múzeumigazgató, rádiós,
színész, karmester, íróféle nehéz misszióként vállalta, hogy szerény eszközeivel
olyasmit hozzon létre maga körül, ami a hajdani eklézsiákra emlékeztet,
ott többnyire e tragikus nemzedék sok mindenen átment tagjai bukkannak
elő. ... Én, aki részvétlenségükből elég fájdalmas ízelítőt kaptam, hadd
tegyek bizonyságot a hűségükről is.”
Meglehet, ezek az időről időre visszatérő és rehabilitációs célokat
szolgáló jubileumi emlékezések kialakították a maguk rituális formáit.
Talán túlságosan is hozzászoktunk ezekhez: felidézzük és méltatjuk önnön
hősi múltunkat, felsorakoztatjuk érdemeinket. Persze a nosztalgikus
emlékidézés elandalító hangulatában egyszerűen jól is akarjuk magunkat
érezni. Mindemellett pedig át is akarjuk adni a markunkban szorongatott
nemzedéki stafétabotot; itt-ott látunk is érte nyúló kezeket. Az idő múlásával
azonban egyre kevesebbet és egyre tétovábbakat. Ma már tudjuk, a történelem
nem úgy alakul, hogy az egyik generáció könnyedén átadja a stafétabotot
a nyomába lépőnek. Minden nemzedék maga faragja ki a stafétabotját, s
nem készen akarja átvenni. Ha ennek nem vagyunk tudatában, csalatkozhatunk.
Mi is magunk faragtuk stafétabotunkat, s a legtöbb, amit tehetünk, ha felmutatjuk,
mire jutottunk vele, ha számot adunk nemzedéki sorsunk megszenvedett tanulságairól.
S ezenközben nem áltatjuk magunkat azzal, hogy ma is húszévesek vagyunk.
Úgy vélem, a NÉKOSZ rehabilitációs időszaka már jó ideje véget
ért, s immáron lekerült a napirendről bárminemű erkölcsi vagy politikai
jóvátétel igénye. Merőben más kezdődött el: az időközben felnőtt új nemzedékek
fürkésző-vizsgálódó és megítélő tekintete előtti történeti számvetés ideje.
Ebben a perben csupán tanúk lehetünk, nem ítélőbírák,
hiszen rólunk szól a mese. Ezért talán más kérdéseket kell fogalmaznunk,
és másfajta hangsúlyokat kell kitennünk, mint korábban. Már csak azért
is, mivel a történelem időközben nagyot fordult: a megforgatni remélt –
de valójában megerőszakolt – világ felelősségre vonó tekintettel pillant
ránk. Persze Illyésnek alighanem igaza van: „Örökre szép, mi
szép volt egykoron.” Ez azonban személyes sorsunkra tartozik,
nem köztörténetünkre.
Semmit sem szabad letagadni a közös múltból, hiszen az immár történelemmé
távolodott; okunk sincs megtagadni hajdani önmagunkat. De tudnunk kell
elfogulatlan szemmel s történeti távlatból, a tanulságok
ismeretében pillantani nemzedékünk reprezentatív csoportjának –
a népi kollégistáknak – a sorsára. Hovatovább egyre inkább az a benyomásom,
hogy méltatlanok leszünk önmagunkhoz, közös és személyes történetünk kínzó
drámáihoz és feszültségeihez, ha nem tudjuk csalatkozásainkat, megtévesztéseinket
és hazugságainkat, önáltatásainkat is felmutatni azoknak a generációknak,
amelyek utánunk következnek. Egy napról napra fogyatkozó, elvonulóban lévő
nemzedék erkölcsi kötelessége s egyúttal még hozzáférhető
esélye, hogy számot vessen közös sorsának tanulságaival. Néhány adalékkal
szeretnék hozzájárulni e feladat teljesítéséhez.
Az itt ülők mindannyian tudják, mi volt a NÉKOSZ és a népi kollégiumi
mozgalom; fölösleges hát felidézni a mozgalom eseménytörténetét. Csupán
a kezdeteket tekintsük! A mozgalmat az „őskollégium”, a Györffy István
Kollégium és az 1945 őszén alakult Petőfi Sándor Kollégium szövetsége indította
útjára 1946 nyarán. S íme, alig telt el egy esztendő, s másfél száz kollégium
és közel tízezer népi kollégista sereglett egybe a Szövetségben. Ma olybá
tetszik, mintha üstökös suhant volna végig a hazai égbolton, ámbár ma már
inkább hullócsillagnak vélhetjük. Alig néhány esztendőt élt ez a mozgalom,
egészen pontosan kettőt meg egy „ráadásévet”.
Volt egy hatéves előtörténete: a Parasztfőiskolások
Közössége és a Bolyai-kollégium, s van egy napjainkig ívelő utótörténete. De
maga a mozgalom mindössze három esztendőt élt: 1946 nyarától 1949 nyaráig;
éppen a születésnapján hangzott el fölötte az ítélet. Gondoljuk csak meg:
az Eötvös-kollégium bő fél évszázadot élt meg, ez a mozgalom csupán egy
villanásnyi időt. Vajon mi a titka annak, hogy oly kitörölhetetlenül rányomta
a bélyegét ezer és ezer ifjú ember sorsára? Mi a varázsa, amely arra késztet,
hogy vénülő fejjel is időről időre összegyűljünk, megidézzük emlékeinket,
s örvendezzünk a puszta együttlétnek?
Azt hiszem, e kérdésekre ma még nincs pontos válaszunk, bár bővében
vagyunk a személyes tanúságtételeknek és a megbízható dokumentumoknak.
Újabb válaszkísérletek helyett ma is inkább kérdéseket teszek
fel. Annál is inkább, mivel ahogy haladunk előre a korban – és
minthogy nincs más eszköz a kezünkben –, egyre többször és többet élünk
a szavakkal mint pótcselekvéssel: beszélünk, beszélünk...
Azt gondolom, abból az alapvető tényből kell kiindulnunk, hogy a népi
kollégiumi mozgalom minden átadható és hasznosítható tapasztalata, tanulsága
ellenére egyszeri, a maga eleven, eredeti alakjában meg
nem ismételhető történelmi jelensége újabb kori nevelés- és társadalomtörténetünknek.
Az egyszeri történelmi helyzet, a „tavasz Magyarországon”
illúziókkal is terhelt lelkesültsége és pátosza és a mozgalmat létrehozó fiatal
nemzedék természetes vonzódása a „holnapra megforgatjuk az egész
világot” radikális eszmeköréhez és pszichológiájához együtt teremtette
meg azt a kollégiumi világot, amelynek részesei voltunk. De ne feledkezzünk
meg a kezdeményezők, az eszmét kihordók sajátos tehetségéről, fantáziájáról
és szervezőkészségéről sem! Ezzel magyarázható, hogy a hasonló sorsú kelet-európai
országok egyikében sem született effajta mozgalom. Ebben bizonyosan közrejátszott
az is, hogy a népi kollégiumi mozgalom eszméje százados hazai
hagyományokból táplálkozott, mélyen gyökerezett a nemzeti tradíciókban.
A különös történelmi helyzet s a benne ifjúvá és fiatal felnőtté érett
– egyik barátunk szavaival szólván – „szerencsés nemzedék” nem
egyszerűen egy pedagógiai mozgalmat szült. A NÉKOSZ sokkal összetettebb,
gazdagabb, nagyobb szabású vállalkozás volt: egyszerre politikai,
pedagógiai, kulturális és művelődési, szociális és esélyegyenlősítő mozgalomként
jött létre, és egyúttal egy reprezentatív nemzedéki csoport együttes
társadalmi beilleszkedésének a keretéül is szolgált. Mindegyik
mozzanat önálló elemzést és értelmezést érdemelne; erre azonban ezúttal
nem keríthetünk sort, itt és most csupán néhány – talán újszerű – szempontot
érinthetünk.
Meg vagyok róla győződve, hogy sokrétűbben kell vizsgálnunk a népi
kollégiumi mozgalom forrásait, történeti hátterét. Úgy vélem, a
NÉKOSZ legfontosabb mozgatóereje a jogos szociális indulat volt,
amely az adott történelmi helyzetben természetszerűen terelt a radikalizmus
felé. Hadd utaljak rá: a mai magyar társadalomban is halmozódnak a növekvő
egyenlőtlenségekből, az esélyek polarizálódásából eredő feszültségek. Ez
pedig kiélezetten időszerűvé teheti a kollégiumi mozgalom egynémely tapasztalatát,
főképpen szociális rendeltetésének tanulságait. A mozgalom előtörténete
és kibontakozása idején ez a jogos szociális indulat egyaránt táplálkozott
a statisztikák hideg nyelvezetéből és a személyes
sorsok forró és keserves élményeiből.
Annak idején Földes Ferenc közreadta a Kelet Népében
a vérlázító adatokat: a népesség 35 százalékát kitevő szegényparasztság
mindössze két százalékkal volt képviselve a középiskolákban és másfél százalék
körül a felsőoktatásban. Hasonló képet mutatott a munkásság részesedése
is. A népi kollégisták számára mindez nem hűvös statisztikai adat volt,
hanem bőrüket horzsoló személyes élmény. Nem csupán racionális felismerés
táplálta eszmélkedésüket, hanem a paraszti és a munkásvilágban kibontakozó
életsorsuk is.
Boros Lajos, a Bolyai-kollégium igazgatója egy 1940-ben
közölt cikkében beszámolt arról, hogy az akkori 42 kollégista családja
hány hold földdel rendelkezett. Nos, egy-egy családra kevesebb mint négyholdnyi
föld jutott, amely alkalmatlan volt arra, hogy elviselhetően eltartson
egy – rendszerint sokgyerekes – családot. Riasztó adat, hogy a kollégisták
családjában megszületett 450 csecsemőből 137 kisgyermekként meghalt. Kardos
László 1946 elején a Valóságban Parasztdiáksors című
írásában tovább árnyalta ezt a képet. A szegényparaszti sorból felkerülni
az értelmiségi rétegbe mindig csak „rendkívüli egyéni esetként” volt lehetséges.
A népi kollégisták közül sokan csak hat elemi után kezdtek középiskolába
járni, mivel a falubéli pap, a tanító vagy rektor úr felismerte tehetségüket;
esetleg hónuk alá nyúlt a sárospataki tehetségmentő akció vagy a vásárhelyi
tanyai tanulók otthona. S mennyit kellett küszködni – szívós munkával,
időnként megalkuvásokkal és megaláztatásokkal – a tandíjmentességért, hiszen
az volt a feltétele annak, hogy ne hulljanak ki az iskolából. Nyári munkával,
házitanítóskodással rendszerint maguk teremtették elő az iskolázás, a ruházkodás
költségeit. Érthető hát, hogy a kollégisták oly fogékonyak voltak a társadalmi
igazságosság eszméi iránt, és a hasonló sorsú társak közegében
oly könnyen gyökeret vert körükben a szolidaritás gondolata
és élménye.
Mindeddig keveset beszéltünk a szülők generációjáról, pedig
fejet kell hajtanunk előttük. A népi kollégisták – a legkisebbek, az általános
iskolások kivételével – mind olyan diákok voltak, akiket a szülői, rendszerint
az anyai becsvágy és áldozathozatal már elindított az iskolázás útján.
Akadtak, akik már felkerültek az egyetemre, vagy éppen elvégezték a középiskolát.
A háborút követő nyomorúságban a kollégium valódi menedék és mentőöv volt
számukra: a mozgalom lényegében véve őket markolta egybe. Szüleik a magyar
parasztság és munkásság legmozgékonyabb, leginkább vállalkozó szellemű,
polgárosodni vágyó s ezért áldozatokat is hozó csoportjaiból kerültek ki.
A kollégisták felemelkedése az ő művük is; nem keveset áldoztak gyermekeik
iskoláztatásáért. Ezek a szülők egyúttal egy különös népi pedagógiai
eszmélkedés és gyakorlat hordozói is voltak.
Ennek a népi pedagógiának az értékei szintén beépültek a kollégiumi
nevelés légkörébe: a munka becsülete és készsége, a tisztesség, a szókimondó
nyíltság, a művelődés szomja, a segítőkészség és szolidaritás, a közösségi
együttélés hajlandósága. De persze meglelhető volt a „kivagyiság”, a társasági
ügyetlenség és faragatlanság, olykor a nagyzolás és a „proletár gőg”, amely
gyakorta a hiányokat leplező kompenzációs szerepet játszott. Meggyőzően
és eleven színekkel ecseteli ezt az egyetemes művelődésért folytatott keserves
küzdelmet Tóth Béla ma már elfeledett regénye, a Mi,
janicsárok.
Nem lesz tanulságok híján, ha felidézzük a kollégiumi mozgalom születését
megelőző és kísérő társadalmi közlégkör néhány vonását.
A 30-as évek derekától szinte szüntelenül napirenden van a középosztály,
az értelmiség népi gyökerű megújításának eszméje s általában a nemzeti
nevelésügy megannyi égető kérdése. 1934-ben Németh László szót
emel „a nép Eötvös-kollégiumának” eszméje mellett, Zilahy Lajos 1940-ben
előáll a „kitűnőek iskolája” gondolatával, a 40-es évek elején tetőzik
a népfőiskolai hullám. Megjelennek a különféle hivatalos népi tehetségmentő
kezdemények. Györffy István és Márai Sándor nagylélegzetű
nevelésügyi reformtervet tár a közvélemény elé. Györffy az
iskolai nevelésügyet a népi műveltség alapjára kívánja helyezni,Márai a
polgári demokráciák iskolaügyét tekinti mintának.
Ebben a légkörben alakul meg 1939. október 5-én az első parasztkollégium: eszméje
ott lappang a korszak levegőjében. A terv nagyralátó: célként 500 fős kollégiumot
irányoz elő – saját gazdasággal, vidéki fiókkollégiumokkal, erős szelekcióval,
belső stúdiumokkal (az Eötvös-kollégium mintájára), egy nyugati és egy
szomszéd nyelv tanulásával. A szerény kezdet 1940 februárjában indul útjára
a Királyi Pál utcai bérházban. A Bolyai nevet felvett kollégium első igazgatója, Boros
Lajos figyelemre méltóan írja: „nevelési rendszerünk az egyéni
szabadságra épül, ami természetes, hiszen vezetőképes, önálló egyéneket
akarunk”. Kár, hogy ez az elv utóbb némiképp megfakult, s nem lelt kielégítő
harmóniára a közösségi princípiummal. Ez a kollégium helyezte el eljövendő
épülete alapkövét 1943 októberében a Zsombolya utcában a következő szöveggel:
„Nagy pusztítások és háborúságok idején tette le ezt az alapkövet az az
ifjúság, amely építeni akar, és hisz népe szabad jövőjében.” Nos, ez a
népe szabad jövőjében bizakodó ifjúság szerzett elévülhetetlen érdemeket
a földreform lebonyolításában és a népi kollégiumi mozgalom megteremtésében.
Részben a kollégium létrejötte élezi ki azt a keserves dilemmát, amelynek
lényegét Boros Lajos már 1940-ben megfogalmazta: „mert
az a legnagyobb baj, hogy a nép fia, ha már tanul, anyjáról sem akar hallani.
Beszegődik a kizsákmányolók közé. Rosszabb lett minden igazi úrnál.” 1942
folyamán Nánási László e kérdésről írott cikke nyomán
bontakozik ki a Szabad Szóban az úgynevezett „janicsárvita”, amelynek
tanulságaira utóbb célszerű lett volna jobban ügyelni. „Neveljen-e a parasztság
»urakat«”? – kérdi Nánási. A válasz így hangzik: inkább maradjon a tehetséges
parasztfiú az eke szarvánál, mintsem hogy kikerülve a
saját osztályának a sorai közül, „janicsárrá” váljék. A vitában Illyés is
megszólal; álláspontja a túlsúlyra került vélekedést foglalja össze: „minden
»felkerült« fiú helyzete tragikus. Nem is lehet más. Gondunk csak az lehet,
hogy ez a tragédia ne a nép számára legyen végzetes. Hanem még az egyén
tragédiája is segítse – bátorító vagy elriasztó példájával – a népet. Nem
akadályozhatjuk meg, hogy ha mód kínálkozik, a parasztság ne küldje felsőbb
rétegekbe gyermekeit. Csak azt próbáljuk elérni, hogy ezek a felkerült
fiúk ne janicsárok legyenek, ne árulók, ne öntestvéreik sanyargatói...
Hogy tudják állni a sarat – a lelkük egyenességéért. Hogy inkább pusztuljanak
el, hogysem árulók legyenek.”
Ki gondolhatott volna akkortájt másfajta tragédiára? Nemcsak az úri
osztályba szökve válhat a parasztdiák öntestvérei sanyargatójává, hanem
egy megromlott hatalom szolgálatában – mégoly jóhiszemű
és jószándékú szolgálatában – is. A „janicsár” minősítés később is visszatért,
éspedig kifejezetten elítélő-megbélyegző célzattal; 1947-ben egy szegedi
egyetemi tanár élt vele. Ilyenformán Tóth Béla alighanem
tudatosan – ámbár némi iróniával – vállalta regénye címében ezt az elmarasztaló
önminősítést. Az Illyés által említett tragédia nem sejtett
s valóban drámai fejleményei később, a Rajk-per és a többi konstrukciós
per, majd a padláslesöprések idején bontakoztak ki a maguk teljes mélységében.
Végig kellene gondolnunk, vajon nem asszisztáltunk-e annak idején „öntestvéreink
sanyargatásához”. A teljes képhez ez is hozzátartozik. Csak e kép hátterén
rajzolódik ki egy nem avuló érdemeket szerzett mozgalom és egy tragikus
sorsú, megcsalatott nemzedék személyes drámája, amelynek túlnyomó
többsége mégis hűséges tudott maradni ifjúkori elszánásaihoz.
A NÉKOSZ-nak sok arca van, leginkább a pedagógiai funkciója és
a tanuláshoz hozzásegítő szociális küldetése tűnik szembe: benne és általa
indult útjára a „népi értelmiség” sajátos arculatú, nagy
csapata. De a kollégiumok politikai mozgalmat is alkottak.
Határozottan le kell szögezni: ennek a politikai eszmélkedésnek a gerincét
és tartalmát a szocialista eszmekör alkotta; a népi kollégiumok
ennek a jegyében születtek és dolgoztak. Ám a kollégisták körében ennek
az eszmeiségnek sokféle változata meglelhető volt: az
agrárszocialista hagyomány, Németh László „minőség-szocializmusa”, Erdei
Ferenc és a népi baloldal radikális szociális társadalomfelfogása,
a később „nemzeti kommunizmusnak” nevezett tájékozódás és természetesen
a marxi szocializmus, valamint annak bolsevik változata.
A mozgalom lényege szerint egy egész történelmi korszakra méretezett, hosszú
távú népi demokratikus fejlődés körülményeihez volt szabva, csak
ennek a viszonyai között lelhette volna meg szilárd helyét és valódi rendeltetését.
Ám a történelmi helyzet szorító markában a szocializmus sztálini alakot
öltött, bolsevik változata egyedül maradt a porondon, s
úgy jelent meg, mint a szocializmus autentikus formája. Így azután a népi
demokratikus távlat is szertefoszlott, és a történelmi illúziók világába
került. A helyzet furcsa fintora, hogy a fordulat egyik első áldozata éppen
a népi kollégiumi mozgalom lett; a fényes szelek a Nagy
László által emlegetett „deres majálisokba” fordultak.
A mozgalom tagjai keserves árat fizettek ifjonti lelkesültségükért, illúzióikért
s azért, hogy gyakorta elfeledték: nemcsak a kollégiumi nevelésnek, hanem
a társadalomnak is az egyéni szabadság elvére kell épülnie.
Annak az eszmének a nevében „végezték ki” a mozgalmat, amelynek a jegyében
született, s amelyre tagjai életüket tették.
Úgy látom, a még élő kollégista nemzedékben ismét a szocialista eszmekör
sokféle változata támadt életre, de a közös magból azok is megőriztek valamit,
akik másfelé kanyarodtak. A kollégisták hite nem egyszerűen hazug vagy
elvont, testetlen szocializmus volt, hanem – és ezt érzem a NÉKOSZ lényegének
– a magyar valóság testére szabott cselekvési szándék,
a magyar sorskérdéseket megoldani kívánó elszánás. Amiről Németh
László beszélt: a szocializmusnak „magyar színe” is támadt – hízelgő
elismerés e sokat próbált nemzedék számára. A mozgalom a nemzeti
lét nagy kérdéseit a maga feladatának, cselekvési programjának
tekintette; mindennapi életét pedig átszőtte a néphagyomány és
a nemzeti tradíciók légkörével és értékeivel. Ebből táplálkozott
a valóságismeret és valóságelemzés állhatatos szándéka
és az állandó gyakorlatias tettrekészség, a közhasznot szolgáló
cselekvés. A mozgalom fénykorában a szavak és a tettek kölcsönösen hitelesítették
egymást. A „népi értelmiségi” mivolt még tartalmas személyes életprogramot
kínált, olyat, amilyenről Illyés beszélt üzenetében. S
ez a program mindaddig hiteles volt, amíg a nemzeti-társadalmi
horizontú politika nem deformálódott pártpolitikává. S
hogy a kezdetek nagy elszánásaiból mi valósult meg, az már a népi kollégista
nemzedék utóéletének a története.
Ez az utóélet önálló vizsgálódásra érdemes, hiszen
alig van róla rendszerezett tudásunk. Csak töredékes ismereteink vannak
arról, hogy a népi kollégiumok neveltjei miképpen vettek részt az 1956-os
forradalom eseményeiben és utóvédharcaiban, illetve a Kádár-rendszer konszolidálásában.
Bizonyosnak látszik azonban, hogy a fokozatosan felpuhuló diktatúra reformnekirugaszkodásai,
út- és kiútkereső erőfeszítései, részleges és ágazati sikerei – a mezőgazdaságban,
a szellemi-kulturális életben, a tudományban, a nevelésügyben és egyebütt
– nem képzelhetők el e nemzedék tagjainak közreműködése nélkül. Ez ügyben
ismét csak Németh Lászlót idézhetjük meg tanúként. A 60-as
évek elején írta Az utazás című – egyébként ellentmondásosan
fogadott, nem túlságosan sikeres – színdarabját, amely azonban sok mindent
tükröz a kor levegőjéből és a szerző akkori nézeteiből. A darab egyik kulcsszereplője,
a fiatal párttitkár, Mircse – hajdani Györffy-kollégista. A darabhoz fűzött
értelmező jegyzeteiben Németh ezt írja róla: „Mircse a
legfiatalabb, az új, kívánatos típus – a kettős biztosítottságú kommunista.”
Vajon mi ez a „kettős biztosítottság”? A színdarab egyik jelenetében
maga Mircse vall erről Karádi tanár úrnak, akit Németh önmagáról
mintázott. Íme a vallomás: „A legnagyobbat köszönhetem a tanár úrnak: a
kettős biztosítottságomat. Sokunk derekán csak egy öv van: amivel a hatalom
lógat a társadalomba. Az én derekamon azonban ott a másik is, amellyel
a nép, a maga lehetőségeit kémlelve mint egy sziklamászót küld föl a cselekvés
világába.” Az sem tanulság nélkül való, hogy Németh a
színdarab ürügyén felpanaszolja: olyan ember írta Az utazást,
„...akit bánt, hogy a szocializmus ügyét, neki legalább, nem lehet értelmes
szóval segítenie...”. Alighanem ezért is szurkol az új, kívánatos típusnak.
Úgy gondolom, ez a „kettős biztosítottság” sok mindent megmagyaráz a
NÉKOSZ-ban nevelkedett nemzedék tagjainak mégoly sokfelé ágazó, személyes
életútjából s a mozgalom utóéletéből. Meglehet, az a bizonyos „legvidámabb
barakk” némileg másképpen festett volna e generáció, eme értelmiségi csoport
közreműködése nélkül. Már csak azért is, mivel – mint említettem – a kollégisták
szocialista eszmélkedése nem a spekuláción, hanem mindenekelőtt a társadalmi
felelősség és a hasznos cselekvés gondolatán nyugodott, legyen
bár szó földosztásról, kollégium- vagy szövetkezetszervezésről, szakmai
és közéleti tevékenységről. Talán ezzel is magyarázható, hogy ez a nemzedéki
csoport nem züllött szét, nem morzsolódott fel céltalanul, hanem különös
„szabadcsapatként” Kőműves Kelemenné módjára beleépítette magát
az elmúlt félévszázad hazai történetébe. Ezért kell vállalnia és viselnie
a felelősséget e korszakért. Sorsa bizonyára megérdemel egy őszinte
rekviemet.
Ma már látjuk: a mozgalom túlságosan erősen és közvetlenül kötődött
a hatalom centrumához, s ez óvatlanná és sok tekintetben kiszolgáltatottá,
védtelenné tette. Bár annak idején inkább büszkélkedtünk ezzel, de a tény
bizonyosan nem vált a mozgalom javára. Sokféle torzuláshoz vezetett, egyebek
közt úgy és azért is, mert belső demokratizmusának lényegével került szembe,
midőn befogadta a politika diktatórikus princípiumait. A „nagy
bűnbeesés” időszaka 1948 ősze-tele volt. A kollégistáknak kényszerűen
választaniuk kellett mozgalmuk törvényei és az elvont pártdoktrína között.
De ekkor már nem volt helye a vitának, holott akkor és ott az lett volna
a természetes. Ám az azonosulás és a helyzet,
a szerkezet együttes nyomása ennek még a gondolatát is elűzte.
Bizonyára hiányzott a civil bátorság és a kockázatvállalási hajlandóság
is. Itt és ekkor roppantak meg a gerincek, itt és ekkor kezdődtek az önáltatási
műveletek, az önkorlátozás és az önkéntes vakság, a kételynélküliség
öncsonkításai.
Ekkor már játszottak velünk. A hatalom képviselői változatlanul demokratizmusról,
közösségi elvről beszéltek. De Svéd László nemrégiben
megjelent dokumentumkötetéből, a Megforgatott világmegforgatókból
kitűnik, hogy akkor már a hatalmi műhelyekben hozták meg a döntéseket olyan
kérdésekben is, hogy kik legyenek a mozgalom vezetői, s mi legyen a NÉKOSZ
sorsa. S az érintettek már mit sem tudtak minderről.
Érdemes számot vetni azzal a kérdéssel is, hogy a szociális indulatok
szülte radikalizmus természetes hatásán kívül még mi vezetett
ahhoz, hogy a kollégisták oly gyakran váltak az együttes fanatizálás
áldozataivá. Ebben kétségtelenül közrejátszott a friss és fiatal
mozgalom ma már alig felidézhető erejű sodrása, a társias-közösségi együttlét
és együtt cselekvés pszichológiai nyomása, a mindennapi élet ritualizáltsága
és uniformizáló tradíciói – a NÉKOSZ-indulótól a jelvényig, az együtt dalolástól
a markáns és elhatároló önmeghatározásig.
De van egy további feltevésem is, amely ugyan vitatható, de mérlegelésre
feltétlenül érdemes. A kollégisták, legalábbis nagy többségük, két
nagy hitrendszer jegyében és szellemében nőtt fel: vagy a vallási, vagy
a népi-nemzeti, esetleg mindkettő elkötelezettjei
voltak. Zárt eszmerendszerek híveiként kerültek a mozgalom vonzáskörébe.
Márpedig valamely hitrendszer helyébe könnyűszerrel beléphet egy merőben
más tartalmú hitrendszer, éspedig éppoly zárt és dogmatikus szerkezettel,
mint a megelőzőek. Kétségtelen: a kollégisták jó része ilyen értelemben hívő
ember volt és maradt, s ez is hozzájárult az értelmes kétely önkéntes
felszámolásához.
Mindeddig alighanem a NÉKOSZ pedagógiájáról esett a
legtöbb szó; a mozgalomnak ez a leginkább elrendezett és lepárolt öröksége.
Sokan és sokféle módon s alkalomból elemezték e pedagógia pilléreit: az
önteremtő, szabad közösség eszméjét; az önkormányzás és a közösségi szuverenitás
gondolatát és gyakorlatát; a közösségi együttnevelődés technikáját és értékteremtő,
normaalakító hatását; a nevelődés és társas-társadalmi tevékenység kapcsolatát.
Ma már azt is világosabban látjuk, miképpen csendül össze a kollégiumi
pedagógia a százados hazai hagyományokkal és a XX. század egynémely markáns
pedagógiai áramlatával, legyen bár szó |