|
A magyar millennium tiszteletére szervezett
körkérdésünkben három jeles személyiséget kerestünk meg az alábbi levéllel:
,,Kedves Barátunk!
A magyar államiság ezredik évfordulójának kiemelt pillanatában, a jövő
felé forduló múlt átjárójában arra kérjük, hogy válaszával segítse folyóiratunkat
e pillanat >>rögzítésében<<. Rendhagyó módon nem a múlt felelevenítésére,
hanem a jövő megelevenítésére invitáljuk. Arra szeretnénk kérni, hogy múltunk
olyan eseményére, eseményeire reflektáljon, melyet a magyar állam, nemzet,
kultúra szempontjából továbbvivőnek, hagyományteremtőnek tart mint jövő
felé tartó, jövőt megalapozó kezdeményezést, melynek üzenete, eseménnyé
válása az Ön számára legjelentősebb, leginkább nyilvánvaló."
Európaiságunk
és magyarságunk gyökereiről és távlatairól Ritoók Zsigmond filológus és
Kopátsy Sándor közgazdász írásban, Kroó Norbert akadémikus, az MTA főtitkára
interjúban válaszolt. |
Kopátsy
Sándor
Polgárságunk
születése
Még a jelen kor történészei számára sem tudatosult kellőképpen, hogy milyen
fontos szerepet játszott Európa nyugati felében a feudalizmus során a görög-római
társadalmi örökség, amit én polisz-társadalomnak nevezek, vagyis az, hogy
a társadalom és kultúra a városi lakosságra, a polgárokra épült. Ez aztán
a feudális politikai struktúrában eléggé rejtve, de tovább élt, átmentődött
a nyugat-európai feudalizmusba. A továbbéléséről kezdetben a nyugati keresztény
egyházi szervezet gondoskodott, azzal, hogy a püspökségeit, azaz központjait
a korábbi római városokba telepítette és működtette tovább, annak ellenére,
hogy a politikai hatalom a vidéken élő földesurak kezében volt. Ennek következtében
a városok jelentősége akkor sem sorvadt el, amikor elveszett politikai
hatalmuk. A gazdasági szerepe azonban lassan, de fokozatosan erősödött.
A nyugat-európai feudalizmus jellemző vonása maradt a városok kisebb-nagyobb
autonómiája, önálló polgári karakterük vált a társadalom élcsapatává.
A bizonyos autonómiát élvező városoknak köszönhető, hogy minden nyugati
nép társadalmának a feudalizmus századai során is volt saját etnikumú városi
polgársága. Ez alól egyértelmű kivételt a magyar, sok tekintetben pedig
a lengyel és porosz társadalom jelentett.
Ady Endre a XX. század elején joggal háborgott azon, hogy a magyar olyan
társadalom, melynek nincsen saját etnikumú polgársága, csak földesurakból
és jobbágyokból (parasztokból) áll, a működéséhez nélkülözhetetlen polgárság
funkcióját behívott idegen etnikumokra bízta és bízza. Ez a szinte egyedülálló
magyar társadalmi deformáció ezeréves államiságunk után csak a XX. század
második felében oldódott fel azzal, hogy végre kialakult a széles, magyar
etnikumú polgári réteg.
Ennél fontosabb esemény ezer éve nem történt, mégsem hangsúlyozzuk. Miért?
Mert ez a szocialista évtizedek műve volt. Arról pedig nem illik beszélni.
Azt, hogy a magyar népnek elengedhetetlen szüksége van a saját polgárságára,
azt először a két háború közötti időben az uralkodó, félfasiszta jobboldal
ismerte fel. A hadigazdaságot gyorsan kiépíteni akaró "győri program" nyitotta
ki a szélesebb népi rétegek számára a reálszakmák egyetemeinek kapuit.
Ez a szándék testesült meg a Györffi és a Horthy-kollégiumban. Már ezekben
is a politikai hatalom szándékai visszafelé sültek el. E két kollégium
lett a népi elemekre támaszkodó baloldal bölcsője. A hadiipar menedzsereinek
szántakból lett a társadalmi forradalmat nemzeti tartalommal megtöltők
élcsapata.
1945 után a bolsevik oktatáspolitika szerencsésen találkozott a fenti két
népi kollégium értékelt múltjával. Sztálin abban a reményben küldette egyetemekre
tömegesen a népi rétegek fiait, hogy azok a diktatúrájának a janicsárjai
legyenek. Nálunk is ez volt Rákosiék célja, ami a hazai kommunisták esetében
találkozott azzal az igényükkel, hogy a maguk számára az új népi értelmiségben
támaszt találjanak a létüket veszélyeztető moszkovitákkal szemben. Így
lett Rajk László és csapata a népi kollégiumi mozgalom, a Nékosz lelkes
támogatója.
Az egyetemet, főiskolát végzett, népi származású fiatalok tízezreiből azonban
nem a bolsevik politikai hatalom kiszolgálói, hanem a megdöntői lettek.
'k jelentették az 56-os forradalom, egy generáció múlva a békés rendszerváltás,
majd az azt követő demokratizálódás számára a nélkülözhetetlen értelmiségi
bázist. A magyar társadalom azzal vált nyugat-európaivá, hogy ezer év után
végre van széles magyar etnikumú reálértelmisége, azaz polgársága. Ennek
elhallgatása különösen anakronisztikus most, amikor az EU-hoz való csatlakozás
vált a legfontosabb politikai feladattá. Az illetékesek jogharmonizációról,
a gazdasági fejlődés ütemének gyorsításáról beszélnek, de nem tudatosult
bennük, hogy a nyugat-európai társadalommá válásunk alapja a polgárosult
társadalmunk. Ezt pedig nem a rendszerváltás óta, hanem azt megelőzően,
a szovjet megszállás évtizedei alatt értük el.
Ne csak arra legyünk büszkék, hogy megkötözve képesek voltunk a legvidámabb
barakk lenni, hanem sokkal inkább arra, hogy megkötözve valósítottuk meg
azt, amit ezer éven keresztül elmulasztottunk, igazán nyugat-európai társadalommá
váltunk.
|