Jancsó
Miklós (1921—)
Ez a nagyhatású és sokat vitatott munkásságú
rendező végzettségét tekintve jogász, aki az ötvenes években híradófilmeket
kezdett készíteni, míg 1958-ban rendezte első játékfilmjét (A harangok
Rómába mentek).
Szegénylegények című filmjével számos fesztiválon
díjat nyert vagy jelölték, a magyar film középpontjában volt igen sok ideig,
filmjeivel rengeteget foglalkoztak. Ez nem véletlen. A képkomponálásban,
a térkezelésben rendezőnk egészen újat mutatott be az állandóan mozgó kamerával,
a szereplők mozgásának tudatos és pontos koreografálásával, a képkivágat
megválasztásával, s ezzel nagy hatással volt a külföldi filmvilágra (pl.
a Cannes-i Aranypálmás Theo Angelopulosz mesterének vallja, David Bordwell
a filmidő–filmtér-problematikát a Fényes szeleken keresztül magyarázza).
A hosszú beállítások — melyek zökkenőmentesre sikerültek annak ellenére,
hogy a kamerákba nem lehetett egyszerre sok filmet tölteni (5–10 perc)
— ideje alatt változik a nézőpont, a kép valamely oldalán új szereplő jön
be, majd eltűnik; nemcsak a szereplőknek, hanem a kamerának is koreografált
mozgása van. Érdekes az a Jancsóra jellemző technika, amikor egy körben
haladó embercsoportot a szereplők mozgásával ellentétes irányban, a kör
ívét nem követve, hanem amellett egyenesen továbbhaladva vesz a kamera.
A cselekmény röviden:
népikollegista (a NÉKOSZ-hoz tartozó) fiatalok politikai agitációja egy
egyházi iskolában és ennek lefolyása, következményei — nemcsak politikai
téren, hanem a társaskapcsolatokban, az erkölcsi hozzállásban is. A filmnek
ma talán ez az oldala érdekesebb.
A népikollegisták a
háború után, a magyar szocializmus ,,hőskorában” tanulni vágyó, általában
paraszti származású egyetemisták voltak, akik sokszor nem végezték el a
gimnáziumot vagy az általános iskolát sem főiskolára, egyetemre kerülésük
előtt. Óriási tettvágy, energia volt bennük. Ez a hangulat, lendület sokakat
segített is abban, hogy a lemaradást behozva jó szakemberré váljanak. Az
óriási lendületben azonban erősen torzult a realitásérzékük és a toleranciájuk
— gyerekesen kivitelezett, erőszakos kis forradalmuk arra volt jó, hogy
eljátsszák egy közösség, egy eszme változtató szerepét, de inkább a külsőségekre
ügyeltek. A sok transzparens, a szórólapok, amikkel próbálták meggyőzni
az egyházi környezetben élő fiatalokat a marxizmusról, valójában a ,,felnőttek”
valamikori forradalmának paródiájához kellettek. Ami azonban fontos, hogy
ebben a kis forradalomban előtérbe került egy személy, aki befolyásolni,
irányítani, uralkodni akart, agresszív módszerrekkel. Az ő hatására kellett
elhallgatnia a szelídebb szárnynak — egy időre.
A filmben érdekes megfigyelni
az akkori emberek gondolkodását, cselekedeteit, egy közösség alakulását.
És persze az alakok mozgását, a dalokat, a képek szépségét. Mindez
a dekorativitáson túlmutat és egy külön világot épít bennünk kb. másfél
órára, ami aztán megmarad jó sokáig.
Szokatlan, hogy egy
film ennyire szépen legyen megszerkesztve, szokatlan a térkezelés a folytonosan
,,úszó” kamerával. A folytonos nézőpontváltoztatás miatt az élmény személyesebbé
válik, szinte helyszíni megfigyelők vagyunk, ugyanakkor a kamera
mozgási vonalának végtelen pontossága egyfajta stilizált hangulatot teremt.
Jancsó Miklós méltó
filmkészítő partnere a forgatókönyveinek nagy hányadát író Hernádi Gyula.
A Fényes szelek dramaturgja a nagyhírű, ma Franciaországban élő
filmteoretikus, Bíró Yvette, aki filmszakirodalmunk fő vonalát — Nemes
Károllyal együtt — személyes hatásával jó időre meghatározta.
|