XII. AZ 1945 UTÁNI MAGYAR ISKOLÁZTATÁS TÖRTÉNETE
(Két részlet)
3. A NÉKOSZ
A dualizmus idején, a két világháború között, s 1945-1948 között is tekintélyes
számú kollégiumot tartottak fenn az egyházak a középiskolás és főiskolás-egyetemista
tanulóifjúság számára. A háború utáni időszak magyar nevelésügyének jelentős
újításai voltak a népi kollégiumok, amelyeknek megszervezésével
az alsóbb néprétegekből származó gyerekek tanulását kívánták segíteni.
A kezdeményezés még a háború éveiben született, s a
Győrffy-kollégisták
érdeme, de hamarosan országos méretűvé terebélyesedett a mozgalom. A kollégiumokban
egységes nevelési elveket kívántak megvalósítani főleg a Magyar Kommunista
Párt és a Nemzeti Parasztpárt vezető ideológusainak elképzelései alapján.
Az alapvető cél ugyanis a felépítendő új szocialista társadalom elkötelezett
értelmiségének képzése volt.
1946 júliusában meghirdették a Népi Kollégiumokat Építő Mozgalmat (NÉKEM).
A népi kollégiumok szervezete alkotta a NÉKOSZ-t, vagyis a Népi
Kollégiumok Országos Szervezetét. Az 1947/48-as tanévben már 160 népi
kollégium működött, mintegy nyolcezer fiatal számára teremtve meg a tanulás
feltételeit. (A népi kollégisták száma 1945 és 1949 között elérte a 15000
főt - ide értve az általános iskolás, középiskolás és egyetemista fiatalokat
egyaránt.)
A kollégiumokban tanuló fiatalok származását tükrözi egy 1948
márciusában készített kimutatás. Eszerint a felsőoktatásban tanuló kollégisták
12,6%-a ipari proletár, 12,7%-a agrárproletár származású. 25%-uk kisparaszti,
3,5%-uk középparaszti családból való. Kisiparos, kiskereskedő szülők gyermekei
14%-uk, értelmiségi és értelmiségi közalkalmazott szülők gyermeke volt
a kollégisták 18,1%-a. A középiskolás kollégisták körében nagyobb volt
az ipari- és agrárproletár származású fiatalok részaránya; több mint 1/3-uk
jött ilyen családból - fele, fele arányban.
Nem véletlenül választották a NÉKOSZ jelmondatául Illyés Gyula
következő sorait: "A magyar értelmiség cseréje is folyik. De semmi lényeges
csere - semmi lényeges változás - nem fog történni, ha adataik bediktálása
közben a belépők nem ejtik ki valamelyikét a két szónak: munkás, paraszt.
Ez a legdöntőbb, legnehezebb, legsürgetőbb. Ettől az új szellemi rétegtől
függ az új szellemi front sorsa."[10]
A népi kollégiumok újszerű pedagógiai törekvéseknek adtak otthont. A kollégium
alapsejtje a 8-10 növendékből álló szövetkezet volt. Tagjai maguk választották
meg vezetőiket, saját ügyeikben felelősséggel döntöttek. A szövetkezetek
egymáshoz kapcsolódva alkották a kollégiumi közösséget. A kollégiumokban
az önkormányzat elve érvényesült.
A kollégisták - a tanulás mellett - bekapcsolódtak az őket körülvevő
társadalmi környezet életébe. Ha kellett, fizikai munkát végeztek,
ismeretterjesztő műsorokat tartottak, írni-olvasni tanították az analfabétákat
stb.
1948 végén megerősödtek a NÉKOSZ-t érő kritikák, a Magyar Dolgozók Pártja
egyre élesebben támadta a szervezetet. Végül a politikai változások nyomán,
1949-ben
a népi kollégiumokat "önfeloszlatásra" ítélték, azaz adminisztratív úton
felszámolták.
4. Az iskolák államosítása
A népi kollégiumok megszüntetése már annak a szovjet mintára megszervezett
totalitariánus uralomra törő, állampárti diktatúrának a védekezve támadó
lépése volt, amely eleve gyanúsnak tartott minden spontán formálódó tartalmas
közösséget, még a baloldali eszmék jegyében szerveződő kollégiumi közösségeket
is.
Ezek a szélsőséges baloldali erők nem tűrték - nem tűrhették
- az eszmék, a gondolatok, a szabad cseréjét, a "másként gondolkodást",
a kritikát. Totális irányításra és ellenőrzésre törtek a társadalom
életének minden területén, így a közoktatás területén is. A háború után
ezért hamarosan megindult a küzdelem az iskolák feletti ellenőrzés birtoklásáért
is.
Az 1946/47. tanévben egy jól szervezett és irányított, de ugyanakkor
sokszínű iskolarendszer működött Magyarországon.
A magyar iskolarendszer többségében felekezeti iskolákból állt.
Az egyházi iskolák fenntartói határozott erőfeszítéseket tettek iskoláik
fejlesztésére, korszerűsítésére, a társadalmi változások követésére.
Mindemellett az is hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy bizonyos pártok,
baloldali politikai erők (kommunisták, szociáldemokraták, polgári radikálisok
különböző csoportjai, a Nemzeti Parasztpárt és a Független Kisgazdapárt
egyes tagjai) az egységes, állami iskolarendszer megteremtését tűzték
ki célul.
A hatalomért küzdő politikai erők és az egyházak kezdeti békés együttmunkálkodása
után tehát hamarosan megindult a felekezeti iskolák elleni támadás.
1946 tavaszán a baloldali sajtóban már megjelentek olyan írások, amelyek
kétségbe vonták az egyházi iskolák létjogosultságát.
A támadás éle főleg a katolikus egyház iskolái és iskolán kívüli nevelő-oktató
szervezetei ellen irányult. 1946 nyarán "adminisztratív", állami intézkedéssel
oszlatta fel a belügyminiszter az összes katolikus egyesületet - a "hitbuzgalmi
jellegűek" kivételével. Feloszlatták a katolikus paraszt- és munkásszervezeteket,
betiltották a katolikus ifjúsági folyóiratokat.
Ezzel szemben 1946. június 2-án kimondták a magyar úttörőmozgalom megalakulását,
amely 1948 szeptemberétől kezdve a 6-14 éves korosztály egyedül engedélyezett
ifjúsági szervezeteként működött.
A megszüntetett szervezetek között volt a cserkészszövetség is. Ennek
jogutódját néhány nappal később, a vallásos pedagógia képviselőinek a vezetésből
való eltávolítása után - rövid időre - életre hívták.
1946. július 19-én a belügyminiszter feloszlatta a Magyar Cserkész
Szövetséget, majd három nap múlva megalakult ennek jogutódja, a Magyar
Cserkészfiúk Szövetsége. Elnöke a már betegeskedő Karácsony Sándor
lett, a mozgalmat ténylegesen Färber József ügyvezető elnök és Jánosi
Sándor vezetőtiszt irányította. Az új cserkészmozgalmat teljes mértékben
laicizálták: vezetői között már nem szerepeltek egyházi személyek, az alapszabályból,
a programokból és próbaanyagokból kiiktatták a vallásos elemeket.
1947 nyarán már az új szövetség küldött ki 200 fiatalt a franciaországi
cserkész világtáborba, a Jamboree-ba. Egy évvel később, 1948-ban a Magyar
Cserkészfiúk Szövetsége a centenárium alkalmából Negyvennyolcas Nagytáborra
készülődött. "Kelet-Európai Jamboree"-nek szánták ezt, meg akarták hívni
rá a lengyel cseh és román cserkészeket, de várták az albán a bolgár és
a szovjet úttörőket is. Erre azonban már nem kerülhetett sor. Az 1948.
június 27-én tartott országos közgyűlésen a cserkészszövetség vezetősége
felajánlotta, hogy a szervezet beolvad a Magyar Úttörők Szövetségébe.[12]
1947 márciusában a koalíciós pártok értekezletén a kisgazda párt képviselője
az addigi kötelező hitoktatás helyett a fakultatív hitoktatás bevezetését
indítványozta. Nagyszabású kampány indult a fakultatív hitoktatás népszerűsítésére,
de a tervezett lépés akkor még, az vallásos tömegek egységes ellenállása
miatt meghiúsult.
A "fordulat évében", 1948-ban azután már a hatalom birtokába jutott
baloldali politikai erők nem tűrhették tovább az iskolai nevelés ideológiai-vallási-világnézeti
pluralizmusát. A döntő lépés elkerülhetetlenné vált: sorozatos támadások
után sor került az egyházi iskolák államosítására. 1948. június 16-án életbe
lépett az iskolák államosításáról szóló 1948:33. t. c.
A baloldali politikai erők - elvileg - a meglévő pluralista
iskolarendszer keretei között is elérhették volna céljukat. Ehhez azonban
évekre, évtizedekre lett volna szükség. Ha a meglévő állami iskolarendszert
fejlesztik tovább,
a modern iskolák kiszoríthatták volna azokat a felekezeti
iskolákat, amelyek nem bírnak lépést tartani a versenyben. Az állam
ugyanis - felügyeleti joga révén - bezárhatja azokat az iskolákat, amelyek
nem felelnek meg a megemelkedett követelményeknek. A polgári demokráciák
többségében ezt a megoldást alkalmazzák.
Jellemző Ortutay Gyula kultuszminiszter véleménye (1947 márciusától
1950 februárjáig volt a tárca birtokosa), amelyet már az államosítás után
hangoztatott egy beszédében: "... az iskolaügy elsőrendű politikai és
hatalmi ügy, az elemi oktatástól kezdve a felső fokig, mert az elemi
fokon is éppen úgy, mint az egyetemen arra tanítják a növendéket nyíltan
vagy burkoltan, hogy az államhatalom különböző posztjain, a szellemi, gazdasági,
politikai és egyéb irányító posztjain hogyan viselkedjék és vezesse a hatalom
érdekében az ország népét... Az iskolaügyön
|