Balázs Béla

Tíz évvel Lumiére után
(Az előzményt lásd a Filmspirál 18-21. számában)

(Folytatás)




Exposé egy Nékosz-filmről (Kézirat, d.n. MTA MS. 5016/11.)

Javaslom egy NÉKOSZ-FILM munkábavételét. Elvállalom egy ilyen film forgatókönyvének megírását, illetve művészi vezetését és rendezését, ama „saját produkción" belül, melyet számomra kilátásba helyeztek a magyar filmipar vezetői.

A téma rendkívüli fontosságát és aktualitását bizonyítani nem szükséges.

Két-három parasztfiú története legyen, a falusi testi-lelki és szellemi nyomorúságból a német és nyilas években, a háborún, felszabadításon keresztül a földosztásig és a NÉKOSZ-mozgalomig. Befejezése a népi kollégium élete, munkája és diadalmas eredménye.

Drámai bonyodalmú és feszültségű története, tipikus, élesen megrajzolt egyéniségnek. Abban tükröződjenek a kor tipikus konfliktusai és szellemi áramlata. Az új paraszti szellem kialakulásán legyen a fősúly.

A hős (vagy hősök) belső átalakulásában legyen megmutatva az átfejlődés lehetősége és perspektívája. Egy soviniszta levente-szellemben nevelt, papi befolyás alatt levő parasztgyerekből hogyan lesz végül demokratikus gondolkodású és erkölcsű szocialista magyar paraszt, NÉKOSZ-ifjú? Az új magyar embertípus: a paraszt értelmiség szép és tanulságos példája legyen a hős.

A drámai bonyodalmak és feszültségek a valóság konfliktusait fejezzék ki: a magyar szegényparaszt igazi életérdekének összeütközését a földesúri renddel.

A magyar szegényparaszt igazi életérdekének összeütközését a német imperialista hódítókkal szemben.

Az imperialista háborúval szemben.

A nacionalista folklórjelszavakkal magyarkodó és nyilas jelszavakkal szemben.

A papi brutalitással szemben.

A dráma cselekvésének központja azonban legyen: hősünk küz

delme saját osztályának, környezetének, családjának elmaradottsága és szellemi megbénítottsága ellen és a pesszimista parasztfatalizmus ellen. Hősünk szellemi ébredése, fejlődési vágya, politikai ébredése, elindulása és találkozása a NÉKOSZ-mozgalommal.

Nagy drámai pathosz fejezze ki ennek az eszmének új, felszabadító jelentőségét. És azt, hogy segítője az új rend és a demokrácia hatalma.

Fontos drámai konfliktusban tükröződjék a szegényparaszt viszonya a munkássághoz. Idegenség és bizalmatlanság eleinte. Hogyan ismeri fel a munkásságban és vezető pártjában igazi szövetségesét? Hogyan leplezi le a papi hazugságokat, hogyan szabadul meg tőle?

A film második felében meg lesz mutatva a családjához, falujába visszajáró NÉKOSZ-ifjú visszahatása a falujára. Roppant nevelő szerepe a tervgazdálkodás irányában is.

Szatírikus formában benne legyen a fiatal parasztértelmiség konfliktusa az elbizakodott és nagyképű polgári intelligencia néhány figurájával.

Mindezek az eszmei motívumok természetesen maradéktalanul drámai cselekvésben, anekdotikus fényű, ízes történésekben kell, hogy megjelenjenek. De a NÉKOSZ fiatalság élete, szinte híradó realizmussal legyen bemutatva.

Ezt persze én magam és senki maga ki nem találhatja az íróasztalán. Ezt a munkát kollektív munkának tervezem magával a NÉKOSZ-fiatalsággal együtt. Formálisan is szerzői közösségben. A NÉKOSZ-ifjúság filmönéletrajza készül. Én csak a drámai konstrukciót, a jellemek művészi megrajzolását és filmszerű kifejezését adom. A megformálandó életanyagot NÉKOSZ-ifjak adják.

Ennek a forgatókönyvnek tehát nagy előkészítő munkára van szüksége, melyet a következő módon akarnék megszervezni:

1. Lehető rövid időn belül összehívni egy konferenciát a NÉKOSZ-aktivistáiból, hgoy meghallgathassuk az ő javaslataikat és ott megszervezhessük a kollektív munkát.

2. Ezt az expozét megfelelő levél kíséretében előre szétosztani közöttük, hogy tudjanak a tervről. Ne készületlenül érje őket. És javaslataikat már magukkal hozhassák.

3. A javaslatok és az egyéni életrajzi anyag (de más irodalmi anyag is összegyűjtés és rendszerezés számára és a velem való állandó kapcsolat fenntartása számára egy szerv létesítendő.

Ha elengendő anyag lesz együtt, megírom a forgatókönyvet. De a munkát mindvégig a NÉKOSZ erre vállalkozó aktivistáival akarom együtt csinálni és amennyire lehetséges a filmet velük játszatni.

A film felvevő stábja is lehetőség szerint belőlük álljon. Növendékeim brigádja a munkánál mindvégig jelen legyen.

Íme, itt az idea és a terv. Treatmentet, storyt még nem adhatok, mert az függ az anyagtól, melyet kapni akarok. Hogy mikorra fog elkészülni, azt sem mondhatom meg, még az is lehetséges, hogy „produkciómat" egy másik filmmel kell kezdenem. Mégis kérem a Filmbizottságot és Igazgatóságot, hogy ezt a filmet az ennek az esztendőnek produkciós tervébe, sőt költségvetésébe vegye fel. Mert a tényleges munka az előkészüléssel már elkezdődnék és anélkül nincsen kötelező garancia komoly lefolytatására. A téma fontossága talán indokolhatja ezt a kívételes eljárást.

Üdvözlettel

Balázs Béla s.k.