Tudod, hogy
milyen a homo sincerus?
Jóakaratú és szabad ember, olyan
ember, akiben a jóakarat - a tiszta
emberi kapcsolatok, az erkölcs, a közmorál alapja - és a szabadság
(mind az akarat-, mind a gondolatszabadság) szintézise valósul meg.
A jóakarat olyan belső ego,
mely kifelé sugároz, az akarat- és a gondolatszabadság pedig olyan
külső feltétel, amelyet az igaz ember a jóakarat kiteljesíthetősége érdekében
igényel.
Miről ismerszik meg a
homo sincerus?
Ápolja a békességen,
a szereteten, a megértésen, az együttérzésen és a segítőkészségen alapuló
emberi kapcsolatokat, óvja ezek erkölcsi tisztaságát, ezért elveti a gyűlölködést,
a hazugságot, a rágalmazást, a megalázást, a durvaságot, a trágárságot
stb.,
Védi az emberi
méltóságot, ezért elveti a lelkiismeret megnyomorítását, a butítást, a
bigottságot, a manipulálást, a nemes érzésekkel és érzelmekkel való visszaélést
stb.
Az esélyegyenlőség
elvét vallja, ezért elutasítja annak mindenféle megsértését (faji, vallási,
nemzeti stb., alapokon való üldözést, háttérbeszorítást, károsítást, elvtelen
kivételezést, előnyhöz juttatást, hátrányos megkülönböztetést), viszont
ahol nincs esélyegyenlőség, annak megteremtése érdekében szükségesnek tart
pozitív megkülönböztetést (védi a gyermekek, a nők és az idősek sajátos
érdekeit, figyel a kisebbségekre, az elesettekre, a hátrányos helyzetűekre
és egyengeti a szegények felemelkedésének útját stb.).
Igényli a szabadságot,
de tiszteli mások szabadságát is, ezért szabad akaratából maga korlátozza
saját szabadságát, ha az a másik ember szabadságát sérti.
Megköveteli az
emberi jogok tiszteletét, ezért elveti a személyiségi jogokat sértő emberi
magatartásformákat és társadalmi jelenségeket, a gondolatok szabad áramlásának
korlátozását, a testi és a lelki egészség károsítását, a csalást, a lopást
stb.
*
- Nem tartja magát mások felett állónak,
s önként vállal önfeláldozást a másikért.
- Becsüli a munkát és az emberi szellem
alkotásait.
- Vigyázza a természet értékeit.
- Tiszta szívvel élvezi az életet,
az élet szépségeit.
- A emberszeretetet tartja a családszeretet,
az igaz hazafiság, a nép, a nemzet szeretete, más népek és nemzetek megbecsülése,
tisztelete alapjának.
- A jóakaraton alapuló önmegvalósítást
tartja mind az egyéni, mind a társadalmi szabadság és önállóság (önkormányzás)
alapjának.
- Az igaz ember jóakaratából és szabadságjogából
építi fel a kis és a nagy családok, a falvak és a városok, a nemzetek és
a nemzetiségek, a népek és az országok jóakaratát, szabadságát és önállóságát,
közösségi és társadalmi szinten is kiteljesítve az igaz ember tulajdonságait.
- Mindig a kisebb közösségek autonómiáját
részesíti előnyben a nagyobbakéval szemben, feltéve, hogy a kisebb közösség
nem él vissza autonómiájával a nagyobb közösség kárára..
- Nem ismer el semmiféle zsarnokságot,
hatalomkoncentrációt, félelmen és kiszolgáltatottságon alapuló uralmat.
- Magától sosem alkalmaz erőszakot,
de ellenáll mindenféle erőszaknak, bárki ellen irányuljon.
*
A jóakaraton alapuló, a társadalmi
igazságosságot tisztelő egyéni és kollektív emberi jogok kiteljesítését
és demokratikus eszközökkel való érvényesítését tarja a társadalmi fejlődés
alapjának
minden társadalmi (politikai, szociális, világnézeti, vallási, nemzeti,
nemzetiségi, kulturális stb.) kérdés megoldásában a tolerancia, a humanizmus
és a szolidaritás jegyében.
A magán-, a közös és a társadalmi
tulajdon azonos lehetőségeken és egyenlő feltételeken alapuló tisztességes,
jóakaratú szabad versenyét tartja a gazdasági fejlődés alapjának.
Mind a társadalmi, mind a
gazdasági
fejlődés végső céljának a minden embernek kijáró felszabadult életöröm
és boldogság lehetőségének, emberhez méltó életkörülményeknek, anyagi jólétnek
a megteremtését tartja.
A szincerusok
tisztában
vannak azzal, hogy a fent megfogalmazott világnézetük, a szincerizmus
részleteiben
semmi
új dolgot nem tartalmaz, annak elemei több ezer éve megtalálhatók a
különböző vallási és politikai világnézetekben, erkölcsrendszerekben. Ugyanakkor
mélységesen elítélik azokat a társadalmi szervezeteket (bizonyos egyházakat,
politikai pártokat stb.), amelyek ezeket a világnézeti elemeket kisajátítják,
azokkal saját hatalmuk érdekében visszaélnek.
A szincerusok realisták:
tudják,
hogy a gyakorlati életben
csak törekedni lehet a szincerus eszménykép
megvalósítására, elérni lehetetlen - hasonlóképp, mint az egyházak által
hirdetett idealista eszményképek ("szentek") esetében.
Hiszed, hogy a jóakarat
csírája és a szabadságvágy benned is megvan?
Ha igen,
akkor engedd, hogy hassa át minden gondolatodat és tettedet!
Hiszed, hogy az emberek szeretnének
jóakaratú, szabad emberek lenni?
Ha igen,
akkor buzdítsd őket!
Hiszed, hogy a szincerusok
- függetlenül attól, hogy a jóakaratra, mint alapra, milyen (szocialista,
liberális, konzervatív stb.) politikai nézetet, milyen (materialista,
idealista, ateista, vallásos stb.) világnézetet építenek -, ha összefognának,
meg tudnák teremteni a jóakaratú, szabad emberek társadalmát a Földön?
Ha igen,
akkor fogjunk össze!
A
szincerusok összefogásának célja legyen:
.
......A
jóakaratnak,
mint a tiszta emberi kapcsolatok, az erkölcs, a közmorál alapjának az
erősítése - a gondolat- és az akaratszabadság talaján -
az
emberek gondolkodásában és tetteiben, más szóval a szincerus
ideál példaképül állítása, a szinceritizmus
eszméjének a terjesztése.
Az összefogás
lehet spontán egymásra találás (magokban, sejtekben, körökben, klubbokban
stb.), ami idővel átalakulhat
alulról építkező társadalmi és/vagy
politikai szervezetté (egyesületté, mozgalommá, szövetséggé, "egyházzá",
párttá stb.).
A szincerusok
"hitvallásának",
a szincerizmus alapelveinek fogalmazói - ebben a minőségben - nem szeretnének
előtérbe kerülni, nem kívánnak szervezők lenni, nem akarnak vezető szerepet
vállalni,
mert úgy érzik, hogy erre nem alkalmasak, de támogatják az
egymásra találást vendégkönyvükkel, ahol meg lehetne vitatni, hogy egyáltalán
milyen szervezeti forma, milyen szervezeti felépítés lenne a legalkalmasabb,
milyen személyes kontaktusokra lenne szükség a tagok között, az együttléteket
(találkozókat, értekezleteket, gyűléseket, tanácskozásokat, konzultációkat,
vitadélutánokat, kritika-önkritika-estéket stb.) mivel lehetne/kellene
kitölteni, milyen "napirendi pontokat" kellene rendszeresíteni stb.
Egy biztos: folyamatos és aktív szervezeti élet nélkül semmilyen mozgalom
nem lehet eredményes.
|