A TUDOMÁNYOS TEVÉKENYSÉG RÉSZLETES KIFEJTÉSE



 
Középiskolai tanulmányaimat az újszászi Autóforgalmi Szakközépiskolában folytattam, melynek utolsó évében Országos Szakközépiskolai Tanulmányi Versenyen vettem részt. Második helyezést értem el, melynek következtében felvételi-mentességet élveztem a Műszaki Egyetemre.

Egyetemi tanulmányaimat a Budapesti Műszaki Egyetem, Közlekedésmérnöki Kar, Járműgépész Szak, Autógépész Ágazatán folytattam. 1993-ban az Ipar a Korszerű Mérnökképzésért Alapítvány 10 hónapos ösztöndíját nyertem el.

1994-ben államvizsgáztam, melynek eredménye kiváló volt.

Diplomamunkám címe “A gépjárművek újrahasznosítása”, diplomamunkám minősítése jeles, a munkával elnyert elismeréseket az összefoglaló önéletrajz tartalmazza.

1994-ben kezdtem meg Ph.D. tanulmányaimat a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárművek Tanszékén, doktori munkám témája “Elhasznált gépjárművek és mobil gépek újrahasznosítása”, témavezetőm Dr. Palkovics László tanszékvezető egyetemi docens.

Ph.D. tanulmányaimat 1994-97-ig folytattam, ennek eredményeit az alábbiakban foglaltam össze.

A 94-95-ös tanévben a “Gépszerkezettan” tantárgy keretén belül elemeztem egy működő shredder aprítógépet a korszerű konstrukcióelmélet elvei szerint. Ennek segítségével elsajátítottam a katalógusból való tervezési elméletet.

A “Környezetvédelem” című tárgyon belül megismertem a korszerű hatásvizsgálati módszerek alapelveit. Kidolgozásra került az újpesti I-II. számú hulladékhasznosító mű környezetvédelmi hatásvizsgálata, valamint a tervezett M43 autópálya vonalszakaszairól elkészült hatás-tanulmány összehasonlítása az UKIG által javasolt tematikához képest.

Részt vettem a “Közúti és vasúti fenntartásban keletkező veszélyes és egyéb hulladékok újrahasznosítása” című KHVM ágazati ajánlás kidolgozásában.

Jelen voltam a Budapesti Főpolgármesteri Hivatal Környezetvédelmi Osztály vezetője, Meleg Zoltán által összehívott, gumiabroncsok újrahasznosításának megoldását elősegítő tervezet megvalósítását célzó ülésén.

Részt vettem a Parlament Környezetvédelmi Bizottság, 1994. nov. 24.-én megtartott nyílt napján. Az eseménnyel kapcsolatban a Bizottság tagjainak átadásra került a gépjárművek magyarországi újrahasznosítását célzó, a környezetvédelmi törvény ezirányú módosítását szolgáló javaslat átadása.

Ennek keretében a tanszék hivatalosan tagja lett a Parlament Környezetvédelmi Bizottság munkáját támogató szervezeti egységeket tömörítő csoportnak.

A 95-96-os tanévben intenzív irodalomkutatást végeztem doktori témámban a gépjárművek újrahasznosítása területén, melynek eredményeit publikáltam is.

A Környezetvédelmi Főfelügyelőség megkeresésére - szakértői vélemény keretében - átfogó helyzetjelentést nyújtottam a jármű-recycling nemzetközi és hazai helyzetéről, a szükségszerű tennivalókról.

Ebben a tanévben a tanszéket már én képviseltem a WP 29. munkacsoport ülésein - a WP 29. a nemzetközi gépjármű-közlekedési szabványok hazai előkészítésével, véleményezésével ill. adoptálásával foglalkozik.

Még az őszi félévben az Anyagmozgató Gépek Tanszék megkeresésére - Dr. Frank Jenő koordinálásával - egy készülő jegyzet keretében, meghatározott témakörökben összegyűjtöttem a gépjármű-közlekedés, a környezetvédelem a gyártás- és javítástechnológia hazai- és nemzetközi szabványait.

Fő témám mellett - ahhoz kapcsolódóan - a Gépipari Technológia Tanszéken megszerzett ismeretekre alapozva, gyűjtöttem és rendszerbe foglaltam az elérhető hazai és nemzetközi szakirodalmat a gépjárművek szerkezeti anyagainak területén. Ennek publikációja keretében már a tavaszi félévben az Autóüzem folyóiratban elindult egy többrészes sorozat, mely részenként bemutatja az egyes szerkezeti anyagokat ill. az ezekhez kapcsolható javítástechnológiákat. A jelenlegi állapotok szerint mindez a vas- és acélanyagokra vonatkozóan - a Maróti Könyvkiadó jóvoltából - könyv formájában is megjelenik, a kézirat 97 augusztusi leadása után a könyv megjelenése 98 májusában várható.

Ugyancsak az Autóüzemben jelent meg két részben egy a jármű-recycling szakkifejezéseit magyarázó többnyelvű értelmező kisszótár, valamint a járművek bontási folyamata során a szakszerű üzemi-folyadék eltávolítást ("szárazra-fektetést") leíró folyamat.

Intenzíven foglalkoztam - a témakör hazai kidolgozója Dr. Vadász Emil mellett - a gépészeti műanyag bevonatok javítástechnológiai alkalmazhatóságával.

Dr. Márialigeti János tanszékvezető egyetemi tanár úrral közösen már hosszú ideje kutatjuk a reciklálás-helyes konstrukciók létrehozásának elméletét, azaz hogy hogyan befolyásolja a hagyományos tervezéselméletet a jelenkor követelményeként megjelenő újrahasznosítás követelménye. A munka keretében elvégeztem a téma "abc"-jének számító VDI-2243 Richtlinie magyarra fordítását.

Az őszi félévben 1 német nyelvű, tavasszal 1 német ill. 1 angol nyelvű konferencia előadást tartottam.

Érdeklődésem kiterjedt a mesterséges neurális hálók alkalmazási lehetőségeire, ebben a témában az első publikáció az 1996 novemberben megrendezésre került mini-konferencián hangzott el.

A tavaszi félévben a tanszék kollektívája az ORFK megkeresésére összehasonlította a forgalomban levő rendőrmotorok megkülönböztető jelzéseit, melyben a mérési elv kidolgozásával és a mérés lefolytatásával magam is aktívan részt vettem.

Az őszi félévben - a Knorr-Bremse R& D megbízásából - elkészítettem a tesztgépjárművek biztonságos működésére szolgáló dőlésgátló szerkezet műszaki dokumentációját és Autocad rajzait.

Részt vettem a Gépipari Technológia Tanszékkel közösen az MKM támogatásával elkészült “Korszerű tervezési, üzemeltetési, karbantartási és újrahasznosítási módszerek a gépjárműgyártásban” című kutatási jelentés elkészítésében.

1996 novemberében megfigyelőként részt vettem a VDI Wolfsburgban megtartott “Ganzheitliche Bilanzierung in der Kraftfahrtechnik” című konferenciáján, ahol többek között egyes alkatrészek reciklálási lehetőségeit taglaló előadásokat hallgathattam meg.

Oktatóként részt vettem az Egyetemi Technológiai Intézet által irányított Felsőfokú Szaktechnológus képzésben, tantárgyam címe “Környezet- és munkavédelem” volt.

Tavasszal már második alkalommal vettem részt a Müncheni és a Budapesti Műszaki Egyetemek közötti hagyományosan megrendezett “Frühlingsakademie” rendezvényén.

A Környezetvédelem című újságban megjelent “Mivé leszel kocsironcs?” írásommal a DUE (Diák Újságírók Egyesülete) és a TÜV Rheinland által kiírt újságírópályázat kiemelt fődíját nyertem el.

1997 augusztusától decemberig 4 hónapos DAAD ösztöndíj keretén az aacheni RWTH Gépjárműközlekedési Intézetében (Institut für Kraftfahrwesen in Aachen – IKA), Prof. Henning Wallentowitz tanszékvezető úr és Ralph Dittmann és Frank Wallau tanszéki konzulenseim irányítása mellett tanulmányoztam a fejlett gépjármű-feldolgozási rendszer működését, az ösztöndíj segítségével rengeteg ismeretre és tapasztalatra tettem szert. Részt vettem többek között az esseni Haus der Technik által meghirdetett “Kraftfahrzeugrecycling” című konferenciáján, ahol személyesen is megismerkedhettem a téma elismert kutatóival ill. szaktekintélyeivel, így Dr. Kopp-al (Bundesumweltministerium), Kremer úrral (TÜV Rheinland) és Dr. Kehler-rel (PAPE Hannover).

Ellátogattam a Ruhr-vidék két híres autóbontást végző nagyvállalatához (Wertauto – Möers és Trinekens – Krefeld), ahol testközelből láthattam a modern környezetvédelmi követelményeket teljesítő roncsautó-értékesítő üzem működését.

Megtekintetten továbbá egy Hollandiában (Born) működtetett shredderüzemet is üzem közben.

Hazatérésem óta mind a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium mind az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium témában illetékes munkatársait tájékoztattam a téma aktualitásairól, mindkét minisztériummal hosszútávú együttműködésre építünk a probléma hazai rendezésének kidolgozásában.

A KNORR-BREMSE felkérésére, Madocsai Attila elképzelései alapján elkészítettem a légrugó-szelepeket klímakamrában tesztelni képes fárasztógép műszaki dokumentációját és irányítottam a berendezés kivitelezését.

Jelenleg a Gépjárművek Tanszéken rendszerezem az általam Németországban összegyűjtött mintegy 5000 oldalnyi szakirodalmat és készülök a Maróti Könyvkiadó felkérésére elkészítendő könyvem második részének (Könnyűfémek alkalmazása a járműiparban) megírására.