Vida Gábor:

Lassulásmérés különböző változatainak összehasonlító értékelése

Az igazságügyi szakértői gyakorlat számára nélkülözhetetlen segédeszköz a lassulásmérő. Ez a berendezés segítséget nyújthat abban, hogy a baleseti helyszínen közvetlenül a baleset után meghatározzuk a balesetes járművel elérhető maximális lassulás értékét, illetve értékelhessük az egész fékezési folyamatot. Mivel ezen értékek a szakértői számítások alap paraméterei, ezért fontos ezen értékek objektív meghatározása. Ha a helyszínen nem történik meg a lassulás érték meghatározása, ezt a további szakértői számítások során a szakértő tapasztalata, irodalmi adatok határozzák meg.

A szakértő számára hozzáférhető eszközök különböző paraméterekkel rendelkeznek. Ilyen paraméterek lehetnek az alábbiak (a felsorolás nem jelent prioritási sorrendet):
 
 

Mérési tartomány

Mérés hossza

Mérések száma

Mechanikus / Elektronikus felépítés

Mérési eredmények értékelhetősége

Mérés előkészítéséhez, a méréshez, a kiértékeléshez szükséges idő

Egyszerű kezelhetőség

Mérési pontosság

Mérőeszköz nagysága, tömege

Mérőberendezés ára, költségei

Mérési eredmények dokumentálhatósága

Univerzális használhatóság

Egyéb

A diplomamunka keretében az alábbi különböző, a szakértők számára alkalmazható lassulásmérő berendezést vizsgáltam meg az előző feltételrendszer figyelembe vételével.

1. Baleseti Adatrögzítő (UDS)

Működési elvét tekintve elektronikus mérőeszköz. A berendezés nem elsősorban lassulás mérésére szolgál, de erre a célra felhasználható. A mérőeszköz két egymásra merőlegesen elhelyezett érzékelővel rendelkezik, ennek megfelelően hossz- ill. keresztirányú lassulás mérhető a segítségével. Egymás után három mérés rögzíthető a berendezéssel, mely rögzítések a berendezésből történő kiolvasás után számítógéppel grafikus formában megjeleníthetők, további vizsgálatokhoz, értékelésekhez felhasználhatók.

2. Motometer

A legáltalánosabban elterjedt lassulásmérő. A berendezés teljesen mechanikus működésű. A mérés során diagram készül, mely tartalmazza a lassulásértéket és a pedálerőt (fékpedál) az idő függvényében.

3. XL Meter

Az UDS-hez hasonlóan elektronikus mérőeszköz. A berendezés három fékezési folyamatot képes regisztrálni, majd számítógéppel összekötve a tárolt adatok kiolvashatók, megjeleníthetők. A készülék digitális kijelzővel is rendelkezik, mely azonnal megjeleníti a mért és számolt értékeket is.

4. VC 2000 PC

A mérőeszköz elektronikus felépítésű, működési elvű. A berendezés - hasonlóan az XL Meter-hez - a gépjármű szélvédőjéhez tapadókorongokkal rögzíthető. A mérőeszköz lassulás mérésére alkalmas, mely mérési eredményeket a gép tárolja és számítógéppel összekötve az eredmények diagram formájában megjeleníthetők. A készülék különféle kiviteli módokban kapható.

5. DynoMeter

Ez a mérőeszköz mechanikus működtetésű. A mérés során folyamatosan mutatja a pillanatnyi lassulás értékeket, melyek közül a maximális értéket rögzíti. A készülék a szélvédőhöz rögzíthető.

6. Corevit

Ez a berendezés nem elsősorban lassulás mérésére szolgál. A méréssorozat során elsősorban kontrol funkciót töltött be, mivel pontos sebességmérést tesz lehetővé. A mért értékekből további feldolgozás után számíthatók a lassulásértékek is.

7. Ötödik kerék

Ez a berendezés mechanikus-elektronikus felépítésű, működési elvű. A berendezést elsősorban - a Corevithez hasonlóan - sebességmérésre használják, de egyszerű adatfeldolgozó szoftver segítségével lassulás mérésére is felhasználható.

8. Festéklövős eljárás

Ez a mérési eljárás a fékezés kezdeti sebességének pontos megállapítására szolgál. A baleseti helyszínen talált nyomok összehasonlító vizsgálatával alkalmazható eljárás.

A méréssorozat alapján bemutatásra kerülnek az egyes berendezések, felépítésük, működésük, működtetésük.