Neuberger Tamás:

Járműfestés értékelés, fényezési hibák, festékréteg-vastagságmérésből kimutatható hibák

Az autóipar folyamatos fejlődésével arra ösztönözte a gyártó cégeket, hogy a tudomány legfrissebb eredményeit felhasználva alkossák meg járműveiket. A kiélezett piaci helyzetben csak az tud talpon maradni, aki a vevő minden egyedi igényét a legteljesebben, leggazdaságosabban, s a legdinamikusabban ki tudja

Földünk energiaforrásai végesek, a járműipar továbbfejlesztésének alapkérdésévé vált az üzemanyag-fogyasztás csökkentése. A fizikai törvényszerűségei alapvetően meghatározzák ma már a járműtervezők által létrehozott, a szélcsatorna-kísérletek segítségével bizonyított karosszériaformák létjogosultságát, melyek eredményeként a légellenállási tényező egyre inkább fontos szerephez jut.

A fogyasztói társadalom megjelenésével a gépjármű egyre inkább a tömegízlés egyik megjelenési formája lett, s így a különböző divathullámok időről-időre történő változását a gyártóknak szem előtt kell tartaniuk.

Ezek a kialakult fejlődési irányok azt eredményezték a vevő számára, hogy a különböző gyártmányú járműveket - azonos járműkategóriát szemlélve - ma már szinte csak a gyártói jelzés különbözteti meg egymástól. Ezért nagyon fontos a vevő számára, hogy legalább a gépkocsi színe legyen egyedi, így az emberek régi vágya a megkülönböztethetőségre teljesül. Az autógyárak folyamatosan fejlesztik a kialakított színárnyalatok palettáját. A különböző bevonatrendszerek fejlődésével ma már a kétrétegű metál fényezés ill. a különböző effekt fényezésű járművek általánossá kezdenek válni. Ezek segítségével elégíthetőek ki a vevőkör egyedi kívánságai.

Jó példaként említhető meg az 1997-ben megújult LANCIA gyártmány, az Y. E kiskategóriás autó eladási marketing-stratégiájában már szerepet kapott a több mint száz különböző, rendelhető fényezési színárnyalat. Ezzel a plusz szolgáltatással próbálták a kategória vevőkörét - melyek a gyengébbik nem képviselői - a konkurenciától elcsábítani, nagy sikerrel.

Ez a fajta rugalmas gyártási rendszer korábban elképzelhetetlen volt, gondoljunk csak a szokásos négy-öt választható színre. A rendszerváltással összefüggően hazánkban végre megjelentek a korszerű, nyugati járművek s ezzel párhuzamosan a keleti járművek részaránya folyamatosan csökken. Sajnos az átalakulás és a gazdasági fellendülés hosszabb időt vesz igénybe, s így útjainkon még sokáig fogunk szembetalálkozni elavult járművekkel. A külkereskedelmi liberalizáció, valamint az elhasználódott gépjárműpark lecserélésének igénye azt eredményezte, hogy Nyugat-Európából számolatlanul került be hazánkba a használt gépjármű. Ezek műszáki színvonala magasabb volt a keleti típusoknál megszokottól, de átlagéletkoruk így is 8-l0 év közöttire tehető. A későbbi szabályozásokkal ezt a tendenciát mára már megakadályozták a jogalkotók, de az országba ekkor már bekerült - a keleti járművekhez mérten fejlettebb technikájú, de nyugati szemmel elavult - gépjárművek javítására még nem készült fel a magyarországi szakembergárda.

Hazánkban ekkor még nem volt megfelelő szakszervízháttér / kivételt talán csak a Volkswagen-Audi jelentett /, a szakemberek oktatása még az elavult keleti típusokon alapult, holott a pálya egyre inkább megkövetelte a nyugati színvonalú javítástechnológiák ismeretét. A fényezők csak az egykomponensű, magyar fényezőanyagokat ismerték / pl.: Neolux melyek teljesen más szemléletű festés-előkészítést követeltek meg tőlük. A korszerűtlen technológiával fényezett, eredeti gyári, keleti típusú bevonatrendszerek tartóssága, esztétikuma nagy kívánnivalót hagyott maga után, s így a sérült járművek javítófényezésével szemben sem állítottak olyan nagy követelményeket, mint napjainkban. 

A 90-es évektől számíthatjuk az igazi autókereskedelem kialakulását, a megfelelő szak- és garanciális javítások feltételrendszerének megteremtését. A javítóiparban megjelentek a korszerű járműveknek megfelelő fejlettségű színtű termékpalettával és technológiával a vezető festékgyártók és kereskedőcégek, amelyek természetesen termékeik minél szélesebb körű felhasználásában érdekeltek. Hazánkban felismerték a forgalmazók, hogy a szakembergárda gyors, az alapoktól kezdődő teljes körű oktatása létkérdésük. A fényezőnek nem elég a termékek megvásárlási lehetősége, azok felhasználási technológiájának ismerete nélkül nem tud megfelelő minőségben dolgozni, a legkitűnőbb anyagok és eszközök alkalmazása mellett is elsősorban a fényező szakember technológiai ismeretei, szaktudása határozza meg a végtermék, a járműbevonat minőségét.