Erdélyi Péter:

Holt tér vizsgálata nagy járművekben

A közúti balesetek egy részénél a vizsgálatok összegzésekor olyan megállapításokra jutunk, amelyek a gépkocsivezető objektív észlelési lehetőségeinek konkrét meghatározását teszik szükségessé. Ezeknél a baleseteknél közvetlen vagy közvetett előidéző okként szerepel, hogy a vezető nem látja be teljes egészében a járműve által elfoglalt úttestrészt, illetve a kanyarodási hatókörzetbe eső területeket, vagy nem észleli megfelelő időben a közlekedés más részvevőit.

A korlátozott kilátásból adódó veszélyhelyzet természetesen az autóbuszoknál, valamint a nehéz-tehergépkocsik és járműszerelvények esetén a legnagyobb. A baleset következtében keletkezett anyagi kár, illetve a személyi sérülés súlyossága is arányos a balesetben részt vevő járművek tömegével, ezért indokolt a téma részletesebb vizsgálata. A balesetek jogi megítélésekor alapvető annak tisztázása, hogy a gépkocsivezető a kérdéses helyen és időben milyen vizuális korlátok között tevékenykedett, az adott járműkonstrukció és külső feltételek mellett milyenek voltak az észlelhetőség objektív feltételei, az észlelés lehetőségei.

A dolgozatban a járműből való kilátás korlátozottságának vizsgálatára szolgáló módszereket ismertetek, rámutatva esetleges hiányosságaikra, használhatóságuk korlátaira, valamint egy általam készített számítógépes programot mutatok be, amely szinte korlátlan továbbfejleszthetőségével a jövőben új lehetőséget adhat a szakértő számára, hogy a kilátással kapcsolatos kérdéseket a korszerű számítástechnika adottságait kihasználva, több tényezőt figyelembe véve, objektív módon vizsgálhassa