Balogh Endre:

Balesetek rekonstruálása fotók alapján

A diploma dolgozat témája fotogrammetria alkalmazása balesetek rekonstrukciójában. A fotogrammetria nem mást jelent, mint fényképről történő mérés. Mi a rekonstrukció, mint szó? Az értelmező szótár szerint: helyreállítás. Helyesebb - de nem teljes - a rekonstruál kifejezés, ez annyit jelent: hogy valamit töredékei, maradványai alapján az eredetinek megfelelő állapotába helyreállit. A rekonstrukció, közlekedési műszaki szakértői szempontból annyit jelent, hogy egy bekövetkezett eseményt (balesetet) a kiindulási helyzettől a véghelyzetig a rendelkezésre álló adatok alapján bármelyik időpillanatban objektíven meghatározza

Mik azok az adatok, ami a közlekedési szakértő rendelkezésére állnak a feladat elvégzéséhez a feladat meghatározása szerint?

1.A közlekedési szakértőt közvetlenül a baleset helyszínére kirendelik szakértőként vagy szakközreműködőként, szemlebizottsági tag. Tehát az ott szerzett információk, a baleset helyszínén - eredeti állapotot feltételezve - készített fénykép vagy videó felvételek, közvetlen mérési adatok, a tanúk által elmondott információk, ennek fiiggvényében történő gyors reagálással begyűjtött adatok, a helyszíni tapasztalás.

2. A szakértőt határozatban kirendelik egy kérdéses - nem egyértelmű - helyzet, tisztázatlan körülmény meghatározására, kivizsgálására. Amelyben a szakértő rendelkezésére egy a rendőrség által készített és értékelt (értékelhetőnek vélt) helyszínrajz, fényképfelvétel és jegyzőkönyvbe vett tanúvallomások anyaga áll rendelkezésére.

3. A szakértőt határozatban kirendelik egy eljárás során felmerült kérdés tisztázására (az esemény bekövetkezésének idejéhez képest több évvel később) úgy, hogy a szakértőnek csak az adott kérdés körébe tartozó anyagot bocsátják rendelkezésére.

A diplomamunka elkészítése során szerzett tapasztalataim szerint a rendőrség által a baleset helyszínén készített anyagok igen sok kívánnivalót hagynak maguk után. (Tapasztalataim Jász-Nagykun-Szolnok Megyére vonatkoznak.)

Ezek közül néhányat kiemelnék:

1.A baleset helyszínének rögzítése, krétarajzok felvitele, kapkodó, nem pontos. (pl. A féknyom elejének és végének jelölése elmarad. A méretvonalakat nem fix ponthoz rögzítik. Fényképmelléklet 1. sz. fénykép)

2.Nincs fénykép értékelés. A helyszínrajz elkészítése megelőzi a fényképek "értékelését"

3. Az elkészített fényképek nem szisztematikusak. A felvételek elkészítése szubjektív.

4. Csak fekete-fehér fényképet készítenek, kézben tartott kamerával.

5. Az ütközési pont és ütközési hely meghatározása nincs szétválasztva vagy pontatlan a meghatározás.(Az ütközési pontot a féknyom végére helyezik. Fényképmelléklet 2. sz. fénykép)

6. A modern technika használata elmarad a helyszín rögzítésénél és annak feldolgozásánál. (színes fényképkészítés, függőleges tengelyű fényképezés, mérőkeret elhelyezés, számítógépes kiértékelés, videó felvételek készítése. stb.)

Az előzőekben - a teljesség igénye nélkül - felsoroltak csak a legkirívóbb problémákat takarják. Nagyon sok munkát, időt, energiát és pénzt lehetne a technikai-, és modern kiértékelő rendszerek alkalmazásával megtakarítani úgy a rendőrségi, mint a szakértői tevékenység során. (A megyében összesen 3 fő közlekedési műszaki szakértő van. )

Diplomamunkámban a baleseti helyszínelés folyamatával, az ott készítendő fényképfelvételek típusaival, a fotogrammetriai eljárások fénykép kiértékelési alkalmazásával foglalkozom. A dolgozathoz csatolt függelék, ábra- és fényképmelléklet a feldolgozott témához kapcsolódó, anyagokat tartalmazza.