Acsai János:

Merev- és forgószárnyú könnyű és közepes légijárművek érték meghatározása

A hazai polgári repülésben az eltelt évtized számottevő változásokat hozott. A közforgalmú légiközlekedésben az egyik legjelentősebb fejlemény a nemzeti légitársaság gépparkjának 1988-ban megkezdett - s az erre vonatkozó elképzelések szerint ez évben befejeződő - típuscseréje, amelynek keretében a korábban kizárólag a volt Szovjetunióban gyártott repülőgépekbol álló géppark folyamatosan a nyugati országokban - az Egyesült Államokban, illetve Hollandiában -gyártottakra cserélődik ki. Fontos esemény volt légitársaság részvénytársasággá alakulása, a tulajdonosi szerkezet változása is.

A közforgalmon kívüli (vállalati- vagy üzleti-, sport- illetve magáncélú stb.) repülést sem hagyta érintetlenül az idők szele. E területen is jelentos számú nyugati légijárművel bővült az elsősorban könnyű- és közepes légijárművekbűl álló géppark, nagyságrenddel nőtt az üzemben tartó gazdálkodó szervezetek és magánszemélyek száma, s a korábbi nagymértékű főváros-centrikussághoz képest egyenletesebb lett az országon belüli eloszlásuk.

Különösen ez utóbbi fejlemények hozhatják magukkal azon esetek számának növekedését, amikor a különféle gazdasági- és jogügyletek kapcsán műszaki szakértői közreműködés válik szükségessé, elsősorban a légijárművek értékének meghatározásában. A várhatóan megnövekvő esetszám, az ügyletek területi szóródása megkívánja, hogy - a közúti gépjármuvek értékmeghatározásához hasonlóan - korszerű, a piacgazdaságra berendezkedett országokban általánosan elfogadott módszerekre épülő, egységes szakértői gyakorlat alakuljon ki.

A dolgozat célja - fentiekre való tekintettel - egy a piacmegfigyelésen alapuló, katalógusadatokra támaszkodó értékmeghatározási módszer bevezetésére vonatkozó javaslat megalapozása.