Zrinyi Miklos: ABS es ASR rendszerrel szerelt Ikarus 415, es Ikarus 395 tipusu autobuszok fek-, es fekvezerlo rendszerenek vizsgalata

Ennek a diplomatervnek az elkészítését az tette szükségessé, hogy az 1989-ben elfogadott ECE13. Eloírás 06 sorozatú módosítás az aláíró tagországokra, így hazánkra nézve is nemzetközi viszonylatban, a nemzetközi forgalomban közlekedo tehergépjármuveken és autóbuszokon kötelezové tette a blokkolásgátló rendszer (ABS) használatát, amelyet gyakran kiegészít a kipörgésgátló rendszer (ASR). Ezért a nemzetközi forgalmat lebonyolító szállítási vállalatoknak, olyan gépjármu parkot kell fenntartani, melyek fel vannak szerelve ezekkel a berendezésekkel.

Az ECE 13. Eloírás 06 sorozatú módosítás az Európai Közösség számára a helyközi és helyi járatú autóbuszokon is kötelezové teszi az 1. kategóriájú ABS használatát, mely ma a legszigorúbb eloírásokat is teljesíti. Mivel hazánk szándéka az Európai Közösséghez való csatlakozás, és a csatlakozás egyik feltétele az Európai Közösségben érvényes eloírások teljesítése, ezért hazánknak ezt az eloírást is teljesítenie kell. Ez azt eredményezte, hogy hazánkban egyre több ABS/ASR-rel felszerelt helyközi és helyi járatú autóbusz kerül forgalomba.

De mint minden szerkezet, ezek is ellenorzésre és javításra szorulnak. Azonban, ha a javítás csak találgatás útján történik vagy más cégektol, vállalatoktól kell hívni szakembereket a javításhoz, akkor ez nagy mértékben megnöveli a javítási költségeket. Elobb-utóbb minden cég eljut ehhez a felismeréshez. Így volt ez a Vértes Volán Autóbuszközlekedési Rt-nél is. közlekedési vállalatnál is. Ezért vásároltak ABS és ASR diagnoszti-kai berendezéseket. A következo feladat az volta számukra, hogy kidolgozzanak egy diagnosztikai technológiát és ezt beépítsék a zárttechnológiás javítási rendszerükbe.

A diploma munkám ennek a feladatnak az elvégzése. Elso lépésként a légfékrendszerekkel szemben támasztott követelményeket gyujtöttem össze, majd a légfékrendszer javítási technológiáját ismertetem. Ezek után az ABS és ASR rendszerekkel, illetve a velük szemben támasztott követelményeket. Majd a konkrét típusok ABS és ASR rendszerérol gyujtöttem adatokat. Ezek után próba méréseket végeztem, a tapasztalatok útján és a szakirodalom alapján elkészítettem a technológiát és a hozzá tartozó jegyzokönyvet.